Effie 2019 -shortlistalla 21 markkinointityötä

Vuoden 2019 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti shortlistalle 21 markkinointityötä, joista kolme oli kahdessa kategoriassa.

Effie Awards Finland 2019 tuomaristo kokoontui 17. joulukuuta valitsemaan tämän vuoden kilpailun finalistit ja voittajat-

Olipahan päivä. Tuomarit eivät päästäneet itseään – eivätkä töitä ­ – helpolla. Kattaus on kriittisesti kuratoitu. Tähän listaan kannattaa tutustua tarkemmin, siitä on opiksi ja inspiraatioksi. Suomessa osataan muutakin kuin jääkiekkoa.

sanoo kilpailun päätuomari, Hasan & Partners Groupin toimitusjohtaja Eka Ruola

Effie todentaa markkinoinnin roolin yritysten liiketoiminnassa auktorisoiden tuloksekkaat työt, joten pääyhteistyökumppanuus on meille Sanomalla suuri kunnia. Effiellä ja meillä on yhteinen tavoite: nostaa suomalaisen markkinoinnin tasoa yhä tuloksellisempaan suuntaan. Tämän vuoden työt osoittivat, että olemme tässä jo varsin pitkällä. Jo shortlistalle yltäminen on iso voitto, joten onnea kaikille voittajille jo tässä vaiheessa.

sanoo johtaja Karri Ahonen Sanoma Media Finlandista

Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.

Päätuomari Eka Ruolan lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on yli 20 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.

Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan 6.2.2020.

Effie Awards -kilpailusta

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.

 

Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liito MTL ry järjestää kilpailun nyt 18. kerran. Vuonna 2019 kilpailun pääyhteistyökumppanina on tuttuun tapaan Sanoma Media Finland.  Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta mtl.fi/effie.

Vuoden 2019 Effie Awards Finland shortlist:

Bisneshaaste

Aus der Wildnis – Villistä luonnosta
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK)
hasan & partners, Business Finland SLC, Visit Finland, MTK-Varsinais-Suomi , Suomen Saksan suurlähetystö, Suomen Saksan instituutti, PR-toimisto Genius, MMM Messeforum, CHS Freight  Suomen kokkimaajoukkue, Bryggeri Finland, MikseiMikkeli, Tasty Western Lakeland (Saimaa),  Duotone, Pohjois-Karjala, Lappland Food Club, Kainuun Liitto, Kupli, Muototalo Bravoo, 84 suomalaisyritystä, DBV (Deutsche Bauernverband), Jyväskylän Ammattikorkeakoulu

Fazer Tutti Frutti – Täysin luonnollista
Fazer Makeiset
Kurio, Dagmar

Kaiken voi korvata. Paitsi elämän
Pohjola Vakuutus Oy
hasan & partners , ToinenPHD, Frankly Partners, RAW&LAND

Oululainen Reissumies – Hyvä mies
Fazer Leipomot
Folk Finland, Dagmar

Prisma: Suomu nousuun – kuinka kalavallankumous ui suomalaisten ostoskoreihin
SOK
TBWA\Helsinki, Carat, Heku

Roosa nauha 2014-2018
Syöpäsäätiö
Dynamo&son, Rabbit Films

Sisulla siitä selviää – ikonisen brändin kategoriaa kasvattava uudistus
Cloetta Suomi Oy
hasan & partners, Koski Syväri, Veli Creative, ToinenPHD

Telia ONE – Nimi oli enne
Telia Oyj
TBWA\Helsinki, OMD FINLAND OY

Telia Esports Series – Harkinnan ulkopuolelta haastavan kohderyhmän suosikiksi
Telia
TBWA\Helsinki, OMD, MKTG

Työnimi
Diakonia Ammattikorkeakoulu (Diak)
TBWA\Helsinki, TBWA\Screen, IUM Finland, Bang Bang sekä vaikuttajat: Meri-Tuuli Väntsi, Jari Sarasvuo, Tuomas Enbuske, Anne Kukkohovi, Meeri Koutaniemi

Vuoden harmain päivä
Hartwall Oy
Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Miltton, Dagmar, Lataamo, Cocoa

XZ Natura – Lähempänä luontoa
Berner Oyj
hasan & partners, Dagmar, Heku, No-office

Mediasarja

Fazer Street Food – miljoonamyynti miljoonayleisöllä
Fazer Leipomot
SEK, Dagmar, Cocoa, Boutique

Original Long Drink Orange
Oy Hartwall Ab
Bob the Robot, Bob the Robot Engage, Facebook Finland

S-market: Suomen suurin luomukauppa
HOK-Elanto
SOK Media, TBWA\Helsinki, Carat, Heku

Vuoden harmain päivä
Hartwall Oy
Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Miltton, Dagmar, Lataamo, Cocoa

Tuotteet ja palvelut

 ”Ajattele & aja. Neste MY.”
Neste Markkinointi Oy
hasan & partners, Into-Digital, Dagmar, Nanoverse

#mitäkuuluu
MIELI ry

Bob the Robot Engage, Bob the Robot Pictures, Veikko Kähkönen Photography, Manifesto

<IF> Future proof career <THEN> Hive Helsinki. Hakijaennätys.
Hive Helsinki
Miltton Oy, Troot Network, KUUDES, Balansia Films, Siili Solutions, B-Reel Films

Fazer Patukat – pientä hyvää
Fazer Makeiset
SEK, Dagmar, Boutique

Fazer Tutti Frutti – Täysin luonnollista
Fazer Makeiset
Kurio, Dagmar

KOFF Long Drink – Se toinen lonkero
Sinebrychoff Oy
hasan & partners, IUM Finland, Koski Syväri, D8 Productions, Tapaus

Sisulla siitä selviää – ikonisen brändin kategoriaa kasvattava uudistus
Cloetta Suomi Oy
hasan & partners, Koski Syväri, Veli Creative, ToinenPHD

Sweet Suite: pakkasesta pakko kokea -ilmiöksi
Valio
SEK, Dagmar, Studio Plenty

MARKKINOINNIN, TEKNOLOGIAN JA LUOVUUDEN LIITTO MTL RY

Lisätietoja:

Eka Ruola, päätuomari, 040 860 0234
Tarja Virmala, MTL:n toimitusjohtaja, 040 048 4693

  • (Tiedotetta muokattu 18.12.2019 klo 14:17. Otsikossa olleen virheen takia)

MTL ry on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten järjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta.