Sampo-pankki – maksukortit brandin rakentamisen osana

Sampo pankki

Palkinnot

Silver Effie Finland

Asiakas

Sampo pankki
Pekka Törmälä
markkinointijohtaja
Minna Suo
johtaja
Anja-Liisa Hoffmann
markkinointipäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Markkinointihaaste

Sampo Pankki on alusta asti halunnut ajatella asioita uudella tavalla – yllättää asiakkaat positiivisesti. Vuonna 2002 lähdettiin hakemaan Sampo brandin mukaista tapaa käyttäytyä myös maksukorttimaailmassa. Uskottiin, että mikäli kortti ulkonäöltään ja aiheeltaan edustaa kuluttajan omia arvostuksia, voi kortin käytöstä muodostua hänelle päivän pieni mieluisa hetki. Kortti voi siis olla jatkossa osa omaa imagoa, tyyliä.

Tammikuuhun 2003 ajoittunut kampanjan ensimmäinen osa, Eurocard/Mastercard-luottokorttien lanseeraus, loi uuden kuvallisten maksukorttien kategorian, johon kuvalliset kansainväliset Visa Electron -pankkikortit lanseerattiin kampanjan toisessa vaiheessa toukokuussa 2003.

Kampanjan tavoitteet

Koko kampanjan tavoitteena oli tehdä selkeä irtiotto pankkien perinteisiin, jopa tylsiin luotto-, pankki- yms. kortteihin niin, että se tukee Sampo Pankin brandia ja vahvistaa Sammon mielikuvaa pankkina, kohti määriteltyä suuntaa. Kampanjan toisessa vaiheessa haluttiin lisäksi positioida vanha Visa Electron uudelleen nuorisokortista koko kansan kansainväliseksi pankkikortiksi.

Kohderyhmät

Eurocard/Mastercard-kortit suunniteltiin 20–55-vuotiaille, raha-asioihin ennakkoluulottomasti ja uteliaisuudella suhtautuville suomalaisille. Visa Electron -korttien kohderyhmänä ovat kaikki ne suomalaiset pankkikorttiasiakkaat, jotka eivät halua luottokorttia, mutta joille turvallinen ja joustava maksaminen on tärkeää.

Luova strategia

Haluttiin tarjota suomalaisten lompakoihin omalta tuntuvia kuvia ja näkymiä. Kolmen kortin sarja tarjosi useammalle mieluisen vaihtoehdon ottaa näköisensä luottokortti. Marimekon "Unikko"-kortti on kunnianosoitus suomalaisen muodin ikivihreälle, Kaj Stenvallin upea "Kokokaan ei pysynyt samana" tuo suomalaisen populaarin nykytaiteen jokaisen ulottuville ja vihreä jalkapallokortti kuningas jalkapallon väriä tunnustaville oman näköisensä maksuvälineen.

Jokainen ympäri maailman toimivan Visa Electronin kuva-aihe edustaa omalla tavallaan sitä Suomea, joka puhuttelee meitä ikään, sukupuoleen ja asuinpaikkaan katsomatta. Suomen kansan rakkaasta vävypojasta, Uuno Turhapurosta, tulikin sopivasti ensimmäinen euroajan suomalainen maksuvälinekasvo. Pertti Härkösen vuoden 2003 luontokuva "Kaakkurin lento" muistuttaa kotimaasta kaukomatkoillakin ja Afrikan Tähti -kortti takataskussa taittuvat sujuvasti tiukemmatkin seikkailut.

Koska jokaisella kuva-aiheella oli oma vahva viitekehyksensä ja tarinansa jo takanaan, sitä ei tarvinnut rakentaa viestinnässä erikseen. Markkinointiviestinnän kärjeksi otettiinkin itse kortit ja niiden aiheisiin pohjautuvin luovin ratkaisuin tunnettuuden rakentaminen. Visa Electron korttien markkinointiviestinnän perusviesti oli selkeästi "käteistäkin kätevämpi maksuväline niin koti- kuin ulkomailla".

Mediastrategia ja mediat

Kampanjan alku – Eurocard/Mastercard-luottokorttien lanseeraus – toteutettiin valtakunnallisena monimediakampanjana.

Medioina olivat lehdistötilaisuus ja lanseeraustilaisuudet, TV-mainonta kolmella korttiaiheella, ilmoittelu kolmella korttiaiheella aikakaus-, iltapäivä- ja sanomalehdissä sekä bannermainonta suurimmissa portaaleissa.

Niin ikään kampanjan toinen vaihe – Visa Electron -korttien lanseeraus – toteutettiin valtakunnallisena monimediallisena kampanjana, jossa päämedioina olivat TV, ilmoittelu sanoma-, iltapäivä- ja aikakauslehdissä, bannermainonta suurimmissa portaaleissa sekä Afrikan Tähti -jättipelilautakiertue kesän 2003 suurissa yleisötapahtumissa.

Saavutetut tulokset

  • Kampanjan molemmat osat vahvistivat Sammon pankkimielikuvaa ja rakensivat Sammon brandia haluttuun suuntaan.
  • Lanseeraus herätti runsaasti positiivista keskustelua niin radiossa,TV:ssä kuin lehdissäkin.
  • Sekä Eurocard/Mastercard, että Visa Electron -korttimyynnin tavoitteet saavutettiin.

Toimisto

Mainostoimisto Momentum Helsinki
Soile Lemettinen
Art Director
Annika Mali
tuotanto-AD
Esa-Pekka Nykänen
projektijohtaja
Mari Suomalainen
yhteyspäällikkö
Mikko Leisti
toimitusjohtaja

Avustavat tekijätiimit

Nono Alakari
Art Director
Juha Larsson
Art Director
Eka Ruola
Copywriter
Sirkka Norha
projektijohtaja
Tarja Malka
tuotantosuunnittelija
Jochum von Veh
AD-assistentti
Tarja Malka
tuotantosuunnittelija
Digitoimisto Satama Interactive
Jari Saariaho
Creative Planner
Essi Manner
Consept Designer
Sami Partanen
Visual Designer
Sebastian Katter
Copywriter
Antti Seppänen
Audio Producer
Janne Passi
Interface Programmer
Titta Riiheläinen
Programmer
Janne Tirronen
Programmer
Laura Lehtinen
Project Manager
Tiina Koskelainen
Client Manager
Marja Virmalainen
Project Manager
Dagmar Oy