Avelox – Pöpöjen avulla lääkärien suosikiksi

Bayer Healthcare Oy

Palkinnot

Grand Effie Finland
Gold Effie Finland

Asiakas

Bayer Healthcare Oy
Mike Smith
maajohtaja
Anssi Pulkkinen
markkinointipäällikkö
Satu Ratia
tuotepäällikkö
Pia Päiväniemi
markkinointiassistentti
Kampanja pähkinänkuoressa 

Avelox on Bayer Healthcare Pharman laajakirjoinen antibiootti, jonka käyttöaiheina ovat mm. keuhkoahtaumataudin akuutti pahenemisvaihe, keuhkokuume sekä vaikeat iho- ja pehmytkudosinfektiot.

Tammikuussa 2005 Avelox oli ollut Suomen markkinoilla jo viisi vuotta. Tästä huolimatta vain 60 % kohderyhmään kuuluvista lääkäreistä tiesi Aveloxin olemassaolosta. Tärkeimpänä tavoitteena oli kasvattaa Aveloxin tunnettuutta ja myyntiä nopeasti laskevilla markkinoilla ja kiristyvässä ilmapiirissä.

Kohderyhmä

Tunnistimme lääkärikunnasta viisi toisistaan sekä kaupallisesti että ihmistyypiltään erilaista kohderyhmää. Kuudes kohderyhmä oli luonnollisesti oma myyntikenttä.

Luova strategia

Aveloxista päätettiin tehdä mielenkiintoinen kaveri. Sellainen, jonka kohdatessaan lääkärikin pysähtyy mielellään hetkeksi.

Ratkaisu oli lopulta hämmästyttävän yksinkertainen: pahat bakteerit valjastettiin Aveloxin markkinoinnin työjuhdiksi. Tärkeimmät Aveloxin teholle alttiit bakteerit tunnistettiin ja kuvitettiin dramaattiseen, mutta myös hivenen humoristiseen tyyliin, joka jäljitteli entisten aikojen nostalgista maailmaa.

Kontaktointistrategia

Keskeinen tavoite oli hukkakontaktien minimoiminen ja kontaktoinnin laatuun panostaminen.

Kilpailijoiden panostaessa mainostamiseen lääkärilehdissä päätettiin siirtää suurin osa Aveloxin panostuksista lääke-edustajien ja lääkärien kohtaamisiin.

Lääkärikohtaamisten suunnittelun kulmakivi oli segmentointi: eri lääkäriryhmiä lähestyttiin heitä puhuttelevalla tyylillä ja viestillä. Lisäksi panostettiin vahvasti myyntikentän innostamiseen.

Tulokset

Vuoden sisällä (syyskuun 2005 alku – elokuun 2006 loppu) Aveloxin myynti kasvoi 50 %, kun samaan aikaan markkina laski 16 %.

Toimisto

Bob Helsinki Oy
Jon Granström
Art Director
Heli Holttinen
projektijohtaja
Pertti Pällijeff
Copywriter
Janne Hänninen
graafinen suunnittelija
Pia Koivisto
projektipäällikkö
Anna Latola
projektiassistentti