Psst... Kotitalosi on kuvattu – Igglon hiljainen lanseeraus

Igglo Oy

Palkinnot

Silver Effie Finland

Asiakas

Igglo Oy
Kikka Lehmusto
markkinointijohtaja
Mikko Ranin
toimitusjohtaja
Jussi Nurmio
hallituksen puheenjohtaja
Kampanja pähkinänkuoressa 

Kampanjan tavoitteet

  • Palkata 25 kodinvälittäjää
  • Yli 10 000 koekäyttäjää Igglon betaversiolle (=käyttäjäpalautetta ja elämää saitille ennen Igglo 1.0 avaamista)
  • Aloittaa Hiljainen kaupankäynti, yli 100 Hiljaista myynti-ilmoitusta, yli 1000 korvamerkintää
  • Kaupunkilaiset mukaan ”tiedontarkastustalkoisiin”
  • Tunnettuus spontaanisti 1-2%, autettuna 10-20%

Kohderyhmä

Kohderyhmää ei haluttu rajata. Mitä useamman korviin huhu Igglosta kantautuisi, sitä varmemmin asunnonvaihtajat tai asunnonvaihtoa suunnittelevat tavoitettaisiin.

Luova strategia ja mediastrategia

Ihmisten haluttiin itse ”löytävän” Igglo. Uskottiin, että kun ihminen kokee tekevänsä löydön, kertoo hän siitä helpommin eteenpäin. Pääviestin levittäminen aloitettiin mahdollisimman huhunomaisesti.

Huhun aiheeksi valittiin ”Kotitalosi on kuvattu”. Igglon lanseeraus konkretisoitui talojen valokuviin. Jokainen kuvatuista taloista oli jonkun ihan oma kotitalo. Uskottiin, että oma kotitalo kiinnostaa ihmisiä lähes yhtä paljon kuin oma napa.

Mediavalintoja ohjasi median uskottavuus huhun levittäjänä. Viraalimarkkinoinnin jokseenkin kontrolloimattoman luonteen tähden mainostoimisto seurasi tilannetta päivittäin ja muokkasi toimenpiteitä tarpeen mukaan. www.igglo.fi oli päämedia. Muiden medioiden tehtävä oli johtaa tähän Internet-osoitteeseen.

Huhu laitettiin liikkeelle pienimuotoisesti, ilman maksettua mediatilaa. Vasta kun arvokasta käyttäjäpalautetta ja elämää saitille oli saatu, oli maksetun mediatilan vuoro.

Kaksi kohdennettua sähköpostisuoraa poiki laajan ilmaisen näkyvyyden eri medioissa. Ystävänpäivänä 2006 Igglo vastasi lehdistötilaisuudessa asioihin, joista koko kaupunki puhui. Kiitos ja anteeksi.

Tulokset

  • 30 % autettu tunnettuus (Lähde: Kuulas Research Agency Oy)
  • 6 % spontaani tunnettuus (Lähde: Kuulas Research Agency Oy)
  • 99 379 käyntiä saitilla ennen lehdistötilaisuutta (Lähde: PHPOpenTracker)
  • 144708 käyntiä saitilla ennen massamainonnan aloitusta (Lähde: PHPOpenTracker)
  • 27 kodinvälittäjää rekrytoituna (Lähde: Igglo Oy)
  • 761 Hiljaista myynti-ilmoitusta (Lähde: Igglo Oy)
  • 4647 Korvamerkintää (Lähde: Igglo Oy)
  • Kymmeniä toimeksiantoja (Lähde: Igglo Oy)
  • Kauppalehden sähköpostisuoran pull ennätys: 56 % (Lähde: Kauppalehti)
  • Suorapostituksen vaikutus: päivittäisiin talotietojen korjauksiin 70 % lisäys (Lähde: Igglo Oy)
  • Tuhansittain ”Kerro kaverille” -viestejä Igglon verkkopalvelusta (Lähde: Igglo Oy)
  • 43 artikkelia lehdissä helmikuun aikana, haastatteluita, mainintoja ja puheenvuoroja tv:ssä ja radiossa
  • Satoja viestejä verkon keskustelupalstoilla
  • Runsaasti arvokasta käyttäjäpalautetta

Toimisto

Mainostoimisto Taivas Ego Oy
Matti Jokipii
Art Director
Jenny Koljonen
Copywriter
Esa Rauhala
asiakkuusjohtaja
Tarja Valtanen
projektipäällikkö
Katariina Köngäs
graafinen suunnittelija
Pyry Ahlfors
tekninen suunnittelija

Avustavat tekijätiimit

Mediatoimisto Happi Mindshare Oy
Kaisa Barkman
Planning Director
Timo Lausala
Online Planner