Joka päivä joku löytää elämänsä numerot

Veikkaus Oy

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Mediasarja

Asiakas

Veikkaus Oy
Ami Miettinen
markkinointijohtaja
Jukka-Pekka Vuori
apulaisjohtaja
Ari Tuuli
markkinointipäällikkö
Liisa Merivirta
markkinointiassistentti
Outi Matilainen
markkinointiassistentti
Kampanja pähkinänkuoressa 

Veikkauksen Keno on lottomainen onnenpeli, jossa tulee veikata oikeat numerot arvottavista. Joka päivä arvottavassa Kenossa voi voittaa yhdellä eurolla jopa 200 000 euroa. Pelin hienous on siinä, että sitä voi pelata monin eri tavoin ja voittoja jaetaan paljon.
Peli lanseerattiin vuonna 2002, jonka jälkeen se kasvatti nopeasti suosiota Suomessa. Nyt se on vaihdoltaan Veikkauksen toiseksi suurin tuote Loton jälkeen. Lanseerauksen jälkeen Kenolle ei ole tehty lainkaan markkinoinnillisia toimenpiteitä. Sen ainoa näkyvyyskin on ollut käytännössä Nelosella esitetty arvonnan julkistus.

Vuonna 2007 Kenolle asetettiin uudet tavoitteet. Sen tehtävä oli turvata Veikkauksen kasvu ja siten Veikkauksen kautta suomalaiselle urheilulle, tieteelle ja taiteelle tuloutettavat varat. Kenon pelaajamäärä oli liian kapealla pohjalla ja vaihdon kehitys hidastumassa. Tähän pyrittiin muuttamaan uudella brändistrategialla ja markkinointitoimenpiteillä.

Keno haluttiin mielikuvallisesti positioida haaveilun mahdollistajaksi. Haasteena oli Kenon heikko tunnettuus, mielikuvan epämääräisyys, pelin aloittamisen vaikeus sekä sen sekoittuminen erilaisiin tv-peleihin.

Kampanjoinnin kantavaksi teemaksi otettiin numeroiden fanittaminen. Tämä perustui siihen ajatukseen, että vaikka Keno pelinä olisi tuntematon, tiettyihin numeroihin ihmisille on muodostunut suhde ja numeroilla ylipäätään on symbolista tunnearvoa.

Sloganina kampanjoinnissa toimi "Joka päivä joku löytää elämänsä numerot".

Tavoitteiden kehitystä seurattiin vaihdon muutoksilla, ostettujen kuponkien määrällä ja ostoaikeiden muodostumisella valituissa segmenteissä. Lisäksi tutkittiin mainosten herättämiä mielikuvia ja Kenon linkittymistä haaveiluun.

Kahden kampanjajakson jälkeen Keno on taktisten toimenpiteiden avulla ylittänyt tavoitteensa kaikilta osin. Keno vaihto on elokuun loppuun mennessä noussut viime vuodesta 8,79 %. Keno innostaa suomalaiset haaveiluun, ja joka päivä joku löytää elämänsä numerot.

Toimisto

Mainostoimisto PHS Oy
Tommi Laiho
strategiajohtaja
Marja Vattulainen
projektijohtaja
Jaakko Veijola
Art Director
Jani Tynnilä
Copywriter
Paula Orre
tuotanto-AD
Kati Kilponen
tuotanto-AD
Topi Lehto
tuotanto-AD
Anne Koskela
projektipäällikkö
Sami Kuusela
tuottaja
Jenny Lundqvist
Junior Planner

Avustavat tekijätiimit

Markkinointitoimisto Tequila
Sami Alppiranta
projektipäällikkö
Sanna Veijalainen
Art Director
Axa Fahler
Copywriter
Ilkka Ruotsalainen
Copywriter
Carat Finland
Karita Taura
Account Director
Sinikka Yletyinen
Account Manager
Also Starring
Pekka Hara
ohjaaja
Johannes Lassila
Executive Producer
Erik Sohlström
DOP
Petteri Lehtinen
Producer
Sanna Virpiö
Production Coordinator
Getty Image
Shutterstock