Kaikki lentävät Finnairin kesähinnoilla – paitsi Rädyn Seppo

Finnair Oyj

Palkinnot

Silver Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Matkailu, elämykset ja vapaa-aika
Silver Effie Finland, Mediasarja

Asiakas

Finnair Oyj
Cia Branders
markkinointipäällikkö
Outi Leppälä
markkinointipäällikkö
Jarkko Konttinen
markkinointiviestinnän johtaja
Kampanja pähkinänkuoressa 

Kesän lomakaudella työmatkustus on vähäistä ja lentokoneissa on vapaata kapasiteettia, joka halutaan täyttää vapaa-ajan matkustajilla, mutta ei millä hyvänsä hinnoilla.

Finnairin kesähinnat -kampanjan kohderyhmänä olivat kaikki kesämatkailua suunnittelevat suomalaiset.

Kampanjan tavoite oli saada myynti tehokkaasti käyntiin heti kampanjan alussa ja myydä mahdollisimman paljon lentoja kannattavilla hinnoilla läpi kampanja-ajan ja säilyttää kesälentojen markkinajohtajuus Finnairilla.

Kampanjan kantava idea oli: Kaikki lentävät Finnairin kesähinnoilla – paitsi Rädyn Seppo. Ratkaisuna oli se, että ihmiset ohjattiin huomiota herättävällä kampanjalla verkkoon puhumaan Seppo Rätyä ympäri ja ostamaan matkoja.

Verkkosivusto sai kävijät osallistumaan, ohjasi heidät matkan valintaan ja edelleen ostamiseen – ja mikä parasta – sai suuren osan heistä suosittelemaan kampanjaan osallistumista ja Finnairin kesälentoja ystävilleen.

Seppohan ei luonnollisesti lähtenyt ihan heppoisin perusteluin kenen tahansa suostuttelijan matkaan, mutta kerran viikossa suostuttelijoiden kesken arvottiin kahden hengen lennot voittajan haluamaan kesäkohteeseen.

Ohjataksemme ihmiset verkkosivuillemme, käytimme printti-, radio- ja verkkomainontaa. Printissä olimme voimakkaasti läsnä mm. suurimpien sanomalehtien matkailusivuilla, sillä niitäkin voidaan pitää suoranaisina matkamyymälöinä.

Lisäksi perustimme IRC-Galleriaan Seppo Räty -yhteisön, jonka suosio yllätti positiivisesti.

Kaikki kampanjalle asetetut kaupalliset tavoitteet saavutettiin kirkkaasti. Peräti 93,5 % kesälennoista myytiin verkossa.

Toimisto

SEK & GREY Oy
Ritva Isteri
Art Director
Markus Lehtonen
Copywriter
Sami Tossavainen
Art Director
Antti Kärävä
asiakkuusjohtaja
Aki Snellman
projektijohtaja
Jussi Ylävaara
projektipäällikkö
Tarja Koskela
projektisuunnittelija
Marcus Tallberg
tekninen suunnittelu
Risto Kivioja
tekninen suunnittelu
Maiju Sergejeff
graafinen suunnittelu
Joonas Wilska
graafinen suunnittelu

Avustavat tekijätiimit

Dagmar Oy
Taina Öystilä
suunnittelupäällikkö
Liisa Pulkkinen
suunnittelupäällikkö
Saara Manner
digimedian suunnittelu
Miracle Sound
Izmo Heikkilä
Timo Laru
Nitro FX
Lassi Nummi
projektisuunnittelija