Kapakkatunnelmaa tiipiissä – ja samalla kannattavuus kasvuun

Oy Sinebrychoff Ab

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Elintarvikkeet

Asiakas

Oy Sinebrychoff Ab
Teemu Tommila
markkinointipäällikkö
Tapio Finér
markkinointijohtaja
Kampanja pähkinänkuoressa 

Koff halusi markkinoinnin keinoin parantaa tuotteensa kannattavuutta. Toimenpiteen tavoitteena oli lanseerata kannattavuudeltaan parempi oluttuote Koff-merkin alle. Lanseeraus suunnattiin 18-30-vuotiaille, joiden preferenssiä Koffia kohtaan seurattiin. Haasteena oli luonnollisesti se, että uusi tuote ei kannibalisoisi Koff-olutta.

Lanseerasimme 90-luvulla menestyneen Indian-oluen uudestaan Koff-merkin alle. Tuote suunniteltiin uusiksi etikettiä, kuljetuslaatikkoa ja kommunikaatiota myöten. Tiesimme menestyksen edellytyksenä olevan sen, että kuluttaja luo vahvan tunnesiteen uuteen tuotteeseen. Löysimme tavan viedä kapakkatunnelma tiipiihin – ja samalla parantaa Koffin kannattavuutta.

Kampanjan tuloksena onnistuimme pitämään tuotteen keskihinnan tavoitetasoa korkeampana ja näin parantamaan merkin kannattavuutta. Indian kasvatti Sinebrychoffin myyntiä merkittävästi ja nosti Koffin preferenssin 18-30-vuotiaiden keskuudessä merkittävästi. Lanseeraus onnistui hyvin myös kannibalisoinnin näkökulmasta. Tästä osoituksena mm. se, että Koffin arvo-osuus kesällä oli kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.

Markkinointia voi siis käyttää tehokkaasti myös kannattavuuden parantamiseen.

Toimisto

Bob Helsinki Oy
Petteri Laurikainen
strategiajohtaja
Teija Järvinen
projektijohtaja
Heidi Ylä-Ajos
projektipäällikkö
Oski Granström
Art Director
Pertti Pällijeff
Copywriter
Janne Hänninen
graafinen suunnittelija

Avustavat tekijätiimit

Copeland
Mary Lee Sjönell
Agency Producer
Social Club
Axel Laubscher
ohjaaja
Rickard Edholm
tuottaja
PHD Finland
Erkka Rantanen
Senior Media Manager