Maailman nopein kansa

MTV3

Palkinnot

Silver Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Matkailu, elämykset ja vapaa-aika
Silver Effie Finland, Bisnessarja

Asiakas

MTV3
Anu Perrotta
markkinointipäällikkö
Mia Selroos
markkinointipäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Suomen maksu-tv-markkina tuplaantui alle vuodessa. Uusi markkinajohtaja MTV3 Kanavapaketti loi ylivoimaisen osan kasvusta.

MTV3 lanseerasi maksullisen kanavapakettinsa marraskuussa 2006. Markkinoille tullessa Suomessa oli 11%:lla, eli 260 000 kotitaloudella maksullinen tv. Tavoitteena oli saavuttaa 200 000 asiakkaan määrä vuoden 2009 loppuun mennessä sekä markkinajohtajuus.

Maksu-tv-toimijoiden markkinointiyrityksistä huolimatta Suomessa maksullisten kanavien myynti oli ollut melko vaatimatonta ja kasvu hidasta useamman vuoden. MTV3 Kanavapaketti oli ensimmäinen huolella suurelle yleisölle suunniteltu paketti, joka sisälsi neljä kanavaa, jotka oli hinnoiteltu maltillisesti. Silti suuri huolenaihe oli suomalaisten alhainen kiinnostus maksaa lisä-tv-tarjonnasta.

Kampajoinnin kärjeksi valjastettiin paketin miehille suunnattu MAX-kanava ja sen ohjelmiston kruununjalokivi Formulat. Kisat oli nähtävissä suorana vain MAXilta ja jälkilähetyksenä pääkanavalta. Tälläinen niukka ja maksullinen jakelu oli herättänyt formulakansassa etukäteen närää, joka myös teki kampanjoinnista etukäteen ajatellen haastavan.

Strateginen ratkaisu oli keskittää koko Kanavapaketin kommunikaatio F1-kauden alla kertomaan pelkästään Formula-lähetyksistä, eikä esimerkiksi koko kanavapaketista tai yhdestä kanavasta. Kampanjan suuri idea oli suomalaiset yhdistävä ja heidät jalustalle nostava "Maailman nopein kansa" -teema. Tämä toteutettiin kaikessa kommunikaatiossa aina jakelutiemarkkinoinnista kuin mainontaan ja trailerointiin. Teemasta tuli kevään puhutuimpia kampanjoita.

Medioina MTV3 Kanavapaketti käytti MTV3- ja Subtv-kanavia innovatiivisesti, kuten esittämällä maailman nopeimman mainoskatkon. Perinteisen katkomainonnan lisäksi mm. promootiot, jatkuu-tunnukset ja kanavamenut olivat myös kaupallisessa käytössä. Lisäksi MTV3 Internet toimi paitsi mainosmediana myös keskeisimpänä lisätiedon paikkana. Kampanjoinnissa käytettiin tukimedioina myös printtiä, ulkomainontaa sekä jakelutien näkyvyyttä.

Myynti lähti MTV3 Kanavapaketin lanseerauksesta alkaen kehittymään erittäin vauhdikkaasti, ja jo tammikuun lopulla ennen F1-kampanjointia MTV3 Kanavapaketilla oli yli 70 000 asiakasta. Helmikuussa alkanut F1:n Maailman nopein kansa -kampanjointi vauhditti kasvua edelleen, ja huhtikuussa kolmen F1-osakilpailun jälkeen asiakkaita oli jo 220 000, mikä nosti MTV3 Kanavapaketin markkinajohtajaksi.

Asetettu tavoite saavutettiin kahden vuoden sijaan puolessa vuodessa.

Tällä hetkellä MTV3 Kanavapaketilla on yli 260 000 asiakasta, jotka jakautuvat antenni-, kaapeli- ja satelliittitalouksien kesken. Suomen maksu-tv-markkina on tuplaantunut alle vuodessa, ja ylivoimaisesti suurin osa kasvusta on MTV3:n aikaansaamaa ja kampanjoinnin aikana saavutettu.

Maksullinen televisio on lopultakin saanut hyväksynnän kansan keskuudessa ja sille on syntynyt aitoa kysyntää.

Toimisto

Mainostoimisto PHS Oy
Helmi Nyström
Copywriter
Erkko Mannila
Copywriter
Tommy Mäkinen
Copywriter
Minna Lavola
Art Director
Mikko Torvinen
Art Director
Tommi Laiho
strategiajohtaja
Jere Teutari
projektijohtaja
Elena Berger
projektipäällikkö
Jenny Zetterberg
tuotanto-AD
Leyla Avsar
tuotanto-AD
Sanna Sipola
tuotanto-AD

Avustavat tekijätiimit

Motel Royal
Rane Tiukkanen
ohjaaja
Mika Sylvin
tuottaja