Nokia WidSets

Nokia Emerging Business Unit

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Mediasarja

Asiakas

Nokia Emerging Business Unit
Ulla Särkikangas
liiketoiminnan johtaja
Katja Laaksonen
markkinointipäällikkö
Tiia Lehmusvuori
markkinointiassistentti
Kampanja pähkinänkuoressa 

Nokia WidSets on mullistava tapa Internet-palveluiden seuraamiseen matkapuhelimella, ja se edustaa Nokian uutta mobiilin ja Internetin symbioosiin tähtäävää toimintastrategiaa. WidSets on yksinkertainen sovellus, joka kertoo käyttäjälle, mikäli uutta sisältöä on päivitetty juuri heitä kiinnostaviin online-palveluihin. Eikä tässä kaikki, WidSets tuo ko. sisällön suoraan puhelimeesi.

Nokia WidSetsillä voit esimerkiksi seurata milloin oma parvekkeellinen unelmayksiösi tulee myyntiin Etuovi.com:iin. Voit myös ladata puhelimeesi mm. uutisia, säätietoja, pelejä, blogi-päivityksiä tai vaikkapa omat sähköpostisi. Koska kyseessä on puhdasverinen Web 2.0 -palvelu, käyttäjät voivat myös itse luoda widgettejä haluamiinsa palveluihin, perustaa oman chat roominsa ja käyttää mobiilitse sosiaalisen verkostoitumisen apuvälineitä, kuten Jaikua.

Total Managementin yhteistyö WidSetsin kanssa alkoi lokakuussa 2006, jolloin WidSetsillä oli hieman yli 15000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Nokia Emerging Business Unitin johtaja Ulla Särkikangas kontaktoi yrityksemme lanseeratakseen tuotteen online-ympäristössä. Ensimmäiset kampanjat siirsimme online-tilaan 1.11.2006.

Lähtötilanne oli markkinointiviestinnällisesti varsin haastava. WidSetsin ollessa täysin uusi tuote Totalin tehtäväksi muodostui tunnettuuden kasvattamisen ja rekisteröityneiden käyttäjien lisäämisen lisäksi ennen kaikkea markkinoiden luominen WidSetsille.

Kampanjastrategiaksi valitsimme vanhan kunnon ostosuppilon hyödyntämisen online-medioissa. Tunnettuutta ja intohimoa alettiin herättämään laajamittaisella blogi-presenssillä. Markkinointiviestiä pyrittiin ensisijaisesti kohdentamaan megasuosittuihin blogeihin, ns. hubeihin, hyödyntäen one2one2many-taktiikkaa. Siis niin, että mielipidevaikuttajat suosittelevat Widsetsiä suurelle joukolle "seuraajiaan". Samanaikaisesti ajettiin laajoja hakukonemainonnan kampanjoita joilla varmistettiin se, että tuotteesta kiinnostuneet ja siitä tietoa hakevat päätyvät "kotiin", eli Widsets.com-sivustolle. Mainostyyppeinä kaikissa kampanjoissa käytettiin niin teksti- kuin bannermainoksiakin. Lanseerauksen kakkosvaiheessa mediamixiin liitettiin myös mobiilinäkyvyys.

Tuloksissa onnistuttiin yli odotusten, huimasti yli odotusten.

Pelkästään Googlen kautta kampanja saavutti yli 825 miljoonaa kohdennettua globaalia mainosnäyttöä. Sivustoille Google-kampanja ohjasi yli 1,2 miljoonaa kävijää, hintaan 0,25 euroa per klikki.

Sivustolle linkittävien sivustojen määrä nousi ~40000:sta 196660:n linkkiin. Valitsemamme blogosphere-strategia osoitti siis toimivuutensa.

Rekisteröityneiden WidSets-käyttäjien määrä kiipesi 15000 käyttäjästä yli 3 miljoonaan. Jos vauhti jatkuu, on WidSets maailman käytetyin mobiilipalvelu vuoden loppuun mennessä.

Toimisto

Total Management Oy
Kirsi Aho
mainonnan suunnittelija / Account Manager
Janne Tuominiemi
tuotantojohtaja
Risto Poutilainen
toimitusjohtaja
Sami Mattila
SEO Manager