Pantteri – myynnin tuplaaminen viidessä vuodessa

Cloetta Fazer Makeiset

Palkinnot

Gold Effie Finland, Bisnessarja
Veteraanimestarit

Asiakas

Cloetta Fazer Makeiset
Mervi Hernberg
markkinointijohtaja
Mikko Lindqvist
kategoriapäällikkö
Maria Pimenoff
kategoriapäällikkö
Jyrki Raivonen
asiakasmarkkinointipäällikkö
Pekka Tola
asiakasmarkkinointipäällikkö
Maija-Liisa Huttunen
promootiokoordinaattori
Marja Peltonen
markkinointikoordinaattori
Kampanja pähkinänkuoressa 

Cloetta Fazer sai Pantteri-tuotemerkin Chymokselta yritysoston yhteydessä vuonna 1995. Samalla Pantteri päätettiin lanseerata uudelleen ja vakiinnuttaa Pantterin asema Suomen makeismarkkinoilla. Tavoitteena vahva myynnin kasvattaminen. Keinoina käytettiin markkinointiviestintää, jota tuki vahva tuotekehitys ja yhteistyö kaupan kanssa.

Makeisala on varsin kypsä ja hyvän markkina-aseman säilyttäminen ja vahvistaminen on mahdollista vain kehittämällä sekä tavaramerkkejä että tuotevalikoimaa. Pantteri on vuosittain lanseerannut kesäuutuuden, joka on tullut myyntiin edistämään kilpailun kannalta muuten haasteellista kesämyyntiä.

Pantterin historiasta löytyy useita menestyneitä kampanjoita. Pelastakaa Pantterit, eli ”PP99” ja vuoden 2000 El Pantera -kampanja valittiin aikoinaan Vuoden parhaiksi kampanjoiksi.

2000-luvulla kohderyhmän mediakäyttäytyminen muuttui, eikä perinteisesti käytetyillä medioilla enää tavoitettu omaa kohderyhmää tai erotuttu tarpeeksi muusta mainonnasta.

Aiemmin onnistuneiden kampanjoiden ansiosta kuluttajat odottivat yllättämistä. Keskeiseksi kysymykseksi nousikin, miten ylittää itsensä ja samalla myös kohderyhmä?

Vuosien 2003-2007 aikana, jokainen kesäkampanja rakennettiin aina erikseen. Ohjaavina tekijöinä käytettiin edellisestä kampanjasta saatuja oppeja, kohderyhmän ja markkinoiden sen hetkistä statusta, hyväntekeväisyyskohdetta sekä tuoteuutuutta. Mediasuunnitelmat haastettiin.

Mittausjakson aikana Pantteri-makeispussien myynti kasvoi 98,2 %. Korkeimmillaan myynti oli vuonna 2006, jolloin LumiPantterin siivittämänä Pantteri-pussien myynti ylitti 720 000 kg, joka on 114 % enemmän kuin vuonna 2003.

Cloetta Fazerin osuus pussimakeisista pt-kaupassa on kasvanut mittausjakson aikana 43 %:sta 47,7 %:iin. Korkeimmillaan se oli vuoden 2006 lanseerausjakson aikana, jolloin markkinaosuus oli peräti 50,2 %.

Pantteri on vuosittain kerännyt n. 30 000 e, jonka Cloetta Fazer on luovuttanut ensin Amurin Pantterien suojeluun ja viimeisinä vuosina lasten ja nuorten liikunnan edistämiseen.

Toimisto

hasan & partners oy
Gustaf From
projektijohtaja
Minna Berg
projektijohtaja
Fredrick Gotthardt
projektijohtaja
Tarja Malka
projektipäällikkö
Tanja Ijäs
projektipäällikkö
Maarit Haavisto
projektipäällikkö
Anu Niemonen
Copywriter
Olli Hietalahti
Copywriter
Mick Scheinin
Copywriter
Mega Maunula
Art Director
Esko Moilanen
Art Director
Timi Petersen
Creative Director
Aki Scharin
AD-assistentti
Jarno Luotonen
AD-assistentti
Sampo Hänninen
AD-assistentti
Jarkko Talonpoika
graafikko
Marika Rönkkö
tuotantosuunnittelija

Avustavat tekijätiimit

Dagmar Oy
Mari Riipinen
suunnittelujohtaja
Tero Honkala
suunnittelupäällikkö
Pirkka Aunola
suunnittelupäällikkö
Karoliina Lehokas
suunnittelupäällikkö
Matias Vakkilainen
suunnittelupäällikkö
Tuija Varis
suunnittelupäällikkö
Suvi Rusanen
media-asiantuntija
Katja Kuittinen
media-asiantuntija
Anne Koski
media-asiantuntija
Otto Production
HeyDay Oy
Nitro Oy
Great Guns
Film Magica
Tuotantoyhtiö Talvi