Uusi juna-aika

VR Osakeyhtiö

Palkinnot

Gold Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Matkailu, elämykset ja vapaa-aika

Asiakas

VR Osakeyhtiö
Martti Mäkinen
viestintäjohtaja
Antti Jaatinen
henkilöliikenteen johtaja
Inari Rummukainen
markkinointipäällikkö
Kaj Nordström
markkinointiviestintäpäällikkö
Kaija Siitonen
kampanjasuunnittleija
Kampanja pähkinänkuoressa 

Uusi juna-aika -kampanjan tavoitteena oli tukea Kerava–Lahti-oikoradan lanseerausta ja samaan aikaan toteutettua, vuosikymmeniin suurinta aikataulu-uudistusta Suomen rautateillä. Siksi myös kampanjan tavoitteena oli olla henkisesti suuri – spektaakkelia markkinoitiin spektaakkelilla. Tässä myös onnistuttiin. Suomalaiset ymmärsivät muutoksen laajuuden ja junaliikenne sai poikkeuksellisen paljon huomiota eri medioissa. Kampanja toimi myös puskurina sitä negatiivista julkisuutta vastaan, minkä mm. eräiden tappiollisten junavuorojen lopettaminen aiheutti. Samalla kampanjaa varten uudistuneet Kivimiehet kannustivat myös VR:n henkilökuntaa ottamaan vastaan uuden ajan haasteet.

Uuden juna-ajan lanseeraus on ollut menestys alusta lähtien. Kaikki kampanjalle asetetut tavoitteet on ylitetty ja junaliikenteen suosio on kasvanut merkittävästi. Helsingin ja Lahden väliä junalla matkustavien määrä oli 2,5-kertainen vuoden takaiseen verrattuna ja puolet tästä liikenteestä tapahtui uudella Z-junalla. Lipunmyynnin kasvu (syyskuussa 1,863 milj. euroa) ylitti kampanjakustannukset (1,016 milj. euroa) alle kolmessa viikossa.

Kampanjan aloituksen jälkeen myynnin kasvu on ollut 11 kk aikana 11,1 %, euroissa 23,8 miljoonaa, eli 20-kertainen kampanjan kokonaisbudjettiin verrattuna. Junamatkojen määrän kasvu oli samana aikana 10,9 %. Suomen rautatieliikenteessä ei ole sodan jälkeisenä aikana ollut aiemmin kaksinumeroisia kasvulukuja.

Kampanja teki myös mainonnan historiaa: ilmoitus HS:ssa 3.9. oli huomioarvoltaan (96 %) kaikkien aikojen korkein ilmoitus Helsingin Sanomissa. Media on seurannut oikoradan liikennettä aktiivisesti myös radan avaamisen jälkeen, mm. HS yhteensä yli sivun kokoinen juttu 4.10. ”Oikoradalla matkustajia odotettua enemmän...”

Kampanja todistaa myös sujuvasta yhteistyöstä asiakkaan sekä mainos-, media- ja viestintätoimiston välillä. Toimenpiteet toteutettiin koordinoidusti ja kustannus­tehokkaasti, kampanja tuntui ”kokoaan isommalta”. Vaikka lähes kaikki suomalaiset huomasivat kampanjan, VR oli vilkkaimmalla kampanjaviikolla vasta 7. suurin tv-mainostaja ja suurinpien mainostajien listalla VR oli vuonna 2006 vasta sijalla 86. Kivimiehet onnistuivat oikeasti liikuttamaan kokonaista kansakuntaa.

Toimisto

Dynamo Advertising Oy
Jyrki Poutanen
Art Director
Olli Freese
projektijohtaja
Vesa Kujala
Copywriter
Arja Kvist
tuotanto-AD
Eila Turunen
tuotantosuunnittelija
Kati Nurminen
strateginen suunnittelija
Kim Paqvalin
graafinen suunnittelija

Avustavat tekijätiimit

Carat Finland
Sami Kankkunen
Hanna Vestola
Hanna Karhuvaara
HST (nyk. Endero)
Saara Hannus
konseptisuunnittelija
Jan Fagernäs
visuaalinen suunnittelija
Antti Kytö
Rich Media -suunnittelija
Sari Eronen
projektipäällikkö
Munna Husu
projektijohtaja
Kaivopuiston grilli
Mikko Iho
ohjaaja
Juha Huhta
tuottaja
Anima Vitae
Jani Kuronen
animaattori
Kustaa Vuori
animaattori
Humina Oy
Tuomas Seppänen
äänittäjä / tuottaja
Juri Seppä
äänittäjä / tuottaja