Virkistävästi kaupunkilaisempi CR-V

Honda Motor Europe Finland Oy

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Autoilu ja moottoriala

Asiakas

Honda Motor Europe Finland Oy
Peter Rydberg
markkinointijohtaja
Jyrki Mäkinen
toimitusjohtaja
Kampanja pähkinänkuoressa 

Automarkkinoiden vuosi 2006 alkoi varsin optimistisin odotuksin. Henkilöautojen kokonaismyynnin arvioitiin pysyvän vähintään edellisen vuoden tasolla. Vuoden mittaan vauhti kuitenkin taantui ja ennusteita laskettiin pariinkin otteeseen. Vaihtoautovarastojen täyttyminen häiritsi uusien autojen myyntiä.

Vuoden 2007 alkupuoliskolla myynti ei ole sujunut edes viimevuotiseen tapaan. Kesäkuussa 2007 myynti hidastui viidenneksen edellisvuoteen verrattuna ja ensimmäisen vuosipuoliskon osalta myynti oli 10 % vuotta 2006 jäljessä.

Kampanjan tavoitteet

  • Lanseerata uusi Honda CR-V ja nostaa se oman luokkansa myydyimmäksi autoksi.
  • Myydä 2500 kpl CR-V:tä vuoden 2007 aikana, josta 1500 ensimmäisen vuosipuoliskon (1-6/2007) aikana.
  • Nostaa Hondan merkkikohtainen markkinaosuus 5,35 %:iin.

Kun myyntitavoitteita asetettiin vuodelle 2007, tiedettiin, että vuodesta tulee ennätyksellisen haasteellinen myös Hondalle. Siitä huolimatta lähdettiin hakemaan vahvaa kasvua. Samalla ymmärrettiin, että todella korkealle asetettuihin tavoitteisiin pääseminen edellyttää vahvaa panostusta markkinointiviestintään ja myynnin tukemiseen.

Uusi CR-V on osoitus Hondan edistyksellisyydestä katumaasturimarkkinoilla, moottoriteknologiassa sekä varusteissa. Autossa yhdistyvät henkilöauton ja maasturin hyvät puolet, minkä lisäksi sen taloudellisuus ja siten ympäristöystävällisyys on parantunut huimasti.

Kymmenen suosituimman automerkin joukossa ainoastaan Honda, Skoda ja Citroën ovat pystyneet kasvattamaan myyntiään vuoden 2007 laskevilla markkinoilla. Honda on tänä vuonna kappalemääräisesti eniten myyntiä kasvattanut automerkki. Myynnin kasvu on ensimmäisellä vuosipuoliskolla yli 26 % korkeampi verrattuna edelliseen vuoteen, minkä ansiosta 4 000 rekisteröidyn uuden Hondan raja rikkoutui jo kesäkuussa.

Hondan kasvu on tullut ennen kaikkea uuden CR-V:n myötä. Uutta mallia on myyty reilut 60 % viime vuotta vauhdikkaammin. Hondan markkinaosuus on kasvanut yli 40 %.

Uusi CR-V, joka voitti vastikään Tuulilasi-lehden katumaasturivertailutestin, nousi kesäkuussa 2007 eniten myydyksi automalliksi Suomessa. Tämä on ensimmäinen kerta Hondan yli 30 vuoden Suomen markkinoillaoloaikana, kun merkki löytyy mallikohtaisen myyntitilaston ykkössijalta. Erityisen hienoa tämä on siksi, että CR-V on yleisesti verrattuna hinnakas auto ja monissa vertailuissa myös kilpailijoitaan hieman kalliimpi auto, mikä on myyntitilanteessa heikkous.

Ennennäkemättömät myyntitulokset osoittavat, että Suomen markkinoille räätälöidyn markkinointiviestinnän konseptin mukaisesti suunniteltu lanseerauskampanja on toiminut.

Toimisto

hasan & partners oy
Gustaf From
projektijohtaja
Anita Karttunen
projektijohtaja
Johanna Leppänen
projektipäällikkö
Eka Ruola
Copywriter
Anssi Järvinen
Copywriter
Ossi Piipponen
Art Director
Katie Rinki
Agency Producer
Antero Nuutinen
AD-assistentti
Jussi Solja
tuottaja
Marika Rönkkö
tuotantosuunnittelija

Avustavat tekijätiimit

Dagmar Oy
Mika Tuppurainen
Sirpa Tasanko
Heli Torvinen
Copeland
Mary Lee Sjönell
tuottaja
Anders Wallter
tuottaja
FlodelFilm Stockholm
Fredrick Falck
ohjaaja
Sandra Sohlman
tuottaja
Luxus
Janne Kaitala
projektipäällikkö
Tero Aarnio
Flash Designer
Nanoverse Oy
Manne Railo