Artesaani - Miten rohkea pakkausuudistus nosti Artesaanin ylitse muiden jakelupeitossa ja myynnissä

Primulan Leipomot Oy

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Bisnessarja

Asiakas

Primulan Leipomot Oy
Hanna Vainio
myynti- ja markkinointijohtaja
Juha Valkamo
toimitusjohtaja
Kampanja pähkinänkuoressa 

Primulan Artesaani-tuoteperhe oli markkinoiden ensimmäisiä paperipusseihin pakattuja herkutteluleipiä, mutta leipomoalan kiristyneessä kilpailuissa sen pakkausdesign oli auttamattomasti jäämässä kilpailijoiden jalkoihin ja jopa vanhanaikaiseksi. Kaupan jakeluteissä pakkausten rooli oli kasvanut entistä merkittävämmäksi ja leipähyllystä erottautuminen oli haasteellisempaa kuin koskaan.

Primulan Artesaani on premiumleipä, jonka on kehittänyt pääkaupunkiseudulla toimivan Primulan perheleipomon oma leipuri. Sen valmistusmenetelmä on ainutlaatuinen: taikinan kuohkea rakenne saadaan aikaan hitaammalla nostatuksella ja leivontaprosessilla. Hienoista pakkauksistaan huolimatta isommatkaan kilpailijat (Vaasa&Vaasa ja Fazer Leipomot) eivät olleet pystyneet yhtä omaperäiseen laatuun.

Primulassa otettiin iso ja rohkea askel ja uusittiin koko Artesaani-perheen pakkausdesign aivan uudeksi. Muutos kannatti: jo ensimmäisenä lanseerauskuukautena Artesaanin myynti nousi 35 % ja kasvu on jatkunut huikeana. Kasvu näkyi myös jakelupeitossa. Artesaani on nyt pienehkön Primulan perheleipomon kilpailutekijä ja kivijalka. Leipomoalan kurimuksessa se on ollut oikea askel erikoistumisen tiellä. Pienikin pärjää jos uskaltaa olla omaperäinen ja rohkea.

Toimisto

Family Inc.
Susanna Saikkonen
Planner
Minna Seppänen
projektipäällikkö
Päivi Topinoja-Aranko
Copywriter
Jyri Konttinen
Art Director
Viveka Forsman
graafinen suunnittelija