DNA - Kyllä voittajan kelpaa

DNA Oy

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Bisnessarja
Veteraanimestarit

Asiakas

DNA Oy
Pekka Väisänen
markkinointijohtaja
Mikko Hovi
markkinointijohtaja
Juha Rahko
myynti- ja markkinointijohtaja
Petteri Kakkola
osastopäällikkö, markkinointi
Kati Kivimäki
osastopäällikkö, markkinointi
Niina Ollikka
markkinointipäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

DNA oli hätää kärsimässä vuonna 2004. Muutaman kasvuvuoden jälkeen operaattoreiden välinen hyperkilpailu oli johtanut siihen että liittymämäärä oli kääntynyt laskuun eikä käännettä ollut näköpiirissä. Koko DNA:n tulevaisuus oli vaakalaudalla. DNA-brändi päätettiin uudelleen positioida aggressiivisemmin hinnoitelluksi haastajaksi, mitä todentamaan luotiin mainonnan konsepti Elämä kallis, DNA halpa. Elämään jäi mainosten dialogista tuttu fraasi; Elämä on.

Liittymämäärä kääntyi kasvuun ja uusia asiakkaita saatiin huomattavasti kilpailjoita pienemmin kustannuksin. Markkina eli kuitenkin jatkuvia suurien muutosten aikoja, suurimpana muutosvoimana kytkykaupan salliminen vuoden 2006 alusta. Pelkkä halvan hinnan korostaminen ei enää riittänyt vaan tarvittiin jotain muuta. Syntyi Kaamea Kapula. Jälleen kerran DNA onnistui löytämään jotain, joka päätyi osaksi suuren yleisön päivittäistä kielenkäyttöä. Liittymäärä jatkoi kasvuaan ja myös päätelaitekauppa kukoisti.

Markkinalla oltiin siirtymässä seuraavaan vaiheeseen. Matkapuhelinliittymien rinnalla alettiin markkinoimaan mobiililaajakaistaa, erityisesti tietokoneen USB-väylään liitettävää modeemia. Jälleen kerran DNA onnistui puheenaiheen luomisessa. Mokkulaksi nimetystä modeemista tuli yleisnimi myös kilpailijoiden tuotteille, mistä käytiin kiistaa jopa oikeusasteissa asti. DNA teki tällä kertaa Mokkulan lisäksi palvelun myös koko toimialalle. Liikkuva laajakaista -kategoria räjähti suureen kasvuun.

DNA:n suurin vahvuus on ollut ylivoimainen kyky haistaa, mistä markkinoilla ollaan kiinnostuneita. Pitkäaikainen yhteistyö mainostoimisto PHS:n kanssa on johtanut jatkuvasti uusiin puheenaiheisiin ja tätä kautta tehokkaampaan markkinointiin sekä lopulta kaupallisiin tuloksiin. DNA:n liittymämäärä on Elämä on -kampanjan jälkeen ollut noin 20% vuosikasvussa ja tänään mobiililiittymien käyttäjiä DNA:n verkossa on jo puolitoistamiljoonaa.

Toimisto

Mainostoimisto PHS Oy
Petri Uusitalo
toimitusjohtaja / strategiajohtaja
Marco Mäkinen
strategiajohtaja
Jaana Haapala
strategiajohtaja
Jere Teutari
projektijohtaja
Marja Vattulainen
projektijohtaja
Suvituuli Tuukkanen
projektijohtaja
Jari Karlsson
projektijohtaja
Kaisa Kinnunen
projektipäällikkö
Eija Anteroinen
projektipäällikkö
Merja Koskinen
projektipäällikkö
Jussi Turhala
Copywriter
Erkko Mannila
Copywriter
Tommy Mäkinen
Copywriter
Eka Ruola
Copywriter
Jyrki Reinikka
Art Director
Jukka Mannio
Art Director
Mikko Torvinen
Art Director
Jouni Seppänen
tuotanto-AD
Olli Repo
tuotanto-AD
Vesa Kuula
tuotanto-AD