Kotipizzan kesäkampanja 2008

Kotipizza Markkinointiosuuskunta

Palkinnot

Grand Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Matkailu, elämykset ja vapaa-aika
Gold Effie Finland, Bisnessarja
Pienet ja alueelliset budjetit

Asiakas

Kotipizza Markkinointiosuuskunta
Timo Jalo
toimitusjohtaja
Marika Laari
markkinointiassistentti
Kampanja pähkinänkuoressa 

Eli kuinka juuston peittämä Berlusconi leipoi kengännauhabudjetilla Kotipizzan kesäkampanjasta kaikkien aikojen myyntimenestyksen.

Kotipizzan kesäkampanja 2008 on todiste siitä väkevästä tuloksentekovoimasta, jota oivaltava strategia ja rohkeat luovat ratkaisut yhdessä synnyttävät – jopa hyvin niukalla budjetilla.

Premiumtasoinen ja -hinnoiteltu pizza nimetään Berlusconiksi maassa, jossa kyseistä valtiomiestä pidetään yleisesti vehkeilevänä luikerona. Tämän ympärille rakennetaan innoittajansa edesottamuksia parodioiva, tiukasti integroitu kampanja. Medioiksi valitaan uutisoivat iltapäivälehdet ja radio sekä ilmaisina Kotipizzan myymälät. Pian raflaavat lööpit, skandaalinkäryiset otsikot ja hillitömät uutissähkeet herättävät huomiota, kiinnostusta, haluttavuutta ja ennen kaikkea toimintaa ”yhteisen vihollisen” yhdistämien kohderyhmien keskuudessa.

Ja toimintaa totisesti syntyy! Kesäkampanja 2008 on ollut Kotipizzan historian menestyksekkäin kampanja ja Berlusconi-pizza Kotipizzan kaikkien aikojen myydyin uutuustuote.

Myynnin kasvutavoite ylittyy 62,5 %:lla. Rahassa myynnin kasvu on 1.360.000 €, mikä on 17-kertaisesti kampanjabudjetin koko (80.000 €). Kotipizza saavutti myös historiansa korkeimman kuukausimyynnin: 5.911.000 €. Aiempi ennätys lyötiin + 7,8 %:lla. Berlusconi-pizzan myyntiosuus koko pizzamyynnistä ampaisi ennätykselliseen 6 %:iin, kun pizzakohtaiset myyntiosuudet ovat keskimäärin n. 2–3 %. Keskiostos nousi ennätykselliset +13 % eli 13.30 €:sta 15.00 €:oon. Vertailukelpoinen myynninkehitys kasvoi + 8,4 %. Berlusconi-pizzan myynti vakiintui huippukorkealle tasolle. Kampanja poiki myös ennätysmäärän positiivista palautetta, synnytti good-williä, pönkitti yrittäjien itsetuntoa ja loi yhteenkuuluvuuden tunnetta. Mitä muuta voi kampanjalta vaatia?

Kampanjaa jatketaan syksyllä 2008.

Toimisto

SEK & GREY Oy
Juha Valtonen
Copywriter
Juha Saxberg
Art Director
Sirpa Viitamäki
projektisuunnittelija
Kalle Masalin
asiakkuusjohtaja

Avustavat tekijätiimit

GREY Pro
Johanna Mäkeläinen
Copywriter
Leena Rentola
Art Director
Tom Pettersson
AD-assistentti
Carina Kitti
projektisuunnittelija
Laura Hämäläinen
projektijohtaja
Carat Finland
Petri Karppinen
asiakkuusjohtaja
Hot Spot
Pekka Witikka
tuottaja
Pera Pirkola
tuottaja
Fotonokka
Kristiina Hemminki