Oletko syntynyt välittäjäksi?

Kiinteistömaailma Oy

Palkinnot

Silver Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja

Asiakas

Kiinteistömaailma Oy
Tommi Rytkönen
toimitusjohtaja
Veera Hämäläinen
markkinointijohtaja
Katja Änkilä
viestintä- ja markkinointijohtaja
Ritva Summanen
markkinointisuunnittelija
Kaisa Peltola
markkinointiassistentti
Riitta Flyckt
koulutus- ja konseptikoordinaattori
Kampanja pähkinänkuoressa 

Kiinteistömaailma oli tarve saada rekrytoitua syksyyn 2008 mennessä 100 uutta kiinteistönvälittäjää. Aikana, jolloin myyntihenkilöstöstä oli Suomessa muutenkin pula. Ammattiin, joka ei todellakaan kuulunut ns. seksikkäiden töiden joukkoon - kiinteistönvälittäjä oli suomalaisten mielestä 355. arvostetuin ammatti, lähetin ja baariapulaisen välissä.

Kuinka saada ihmiset kiinnostumaan kiinteistönvälitysalasta ja hakeutumaan Kiinteistömaailmaan? Kuinka saada sopivia hakijoita? Kuinka sitouttaa tulokkaat Kiinteistömaailmaan?

Välittäjälahjakkuudet päätettiin hankkia alan ulkopuolelta. Heidät päätettiin sitouttaa Kiinteistömaailmaan koulutuksen avulla. Hanketta varten perustettiin kaksivuotinen koulutusohjelma Kiinteistömaailma Akatemia. Kun se toimisi oppisopimusperiaatteella, hankkeeseen voisi saada tukea Opetushallitukselta ja hakijat saataisiin sitoutettua kahdeksi vuodeksi.

Luovassa strategiassa oli kolme perusperiaattetta: a) herättää myönteinen kiinnostus alaa ja Kiinteistömaailmaa kohtaan, b) nostaa lahjakkuuksien mieleen kysymys: olisiko minusta välittäjäksi? ja c) tehdä alan vaihto helpoksi ja turvalliseksi.

Rekrytointikampanja aloitettiin ihmisten palatessa töihin heinä-elokuun vaihteessa. Perinteisten rekrytointimedioiden sijasta kohderyhmä törmäsi kampanjaviestiin työmatkoilla (radio, ulkomainonta ja bussien selkänojat), työpaikoilla (radio, verkkobannerit) sekä kotona tv:n ääressä (kanavatunnisteet Diili-ohjelman yhteydessä).

Kaikki kampanjatoimet ohjasivat kampanjasivustolle, missä kiinnostuneet saivat tietoa välittäjän ammatista, Kiinteistömaailma Akatemiasta sekä välittäjien taustoista. Täällä saattoi myös testata sopivuuttaan välittäjäksi ja täyttää hakemuksen haluamaansa konttoriin.

Kampanja ylitti kaikki odotukset. Effie-kilpailun määräaikaan mennessä hakemuksia oli tullut 2344 kappaletta. Lukema on lähes viisinkertainen tavoitteeseen, 500 kappaletta, nähden, vaikka kampanjasta on vielä kuukausi jäljellä.

Jokainen Kiinteistömaailma-ketjun asuntomyymälä on saanut hakijoita. Kiinteistömaailma ketjujohdon mukaan jo tähän asti tulleiden hakijoiden joukosta löydetään varmasti 100 rekrytoitavaa kiinteistönvälittäjää.

Laadulliset tavoitteet on ylitetty kaikkialla Suomessa: hakijoista suuri osa on työelämässä olevia, aikuisia ja hyvin koulutettuja ihmisiä. Hakijoiden joukossa on runsaasti välittäjiksi sopivia ammattilaisia: sairaanhoitajia, opettajia ja ravintola-alan työntekijöitä.

Hakemukset osoittavat, että strateginen oivallus - koulutuksen järjestäminen - osui nappiin. Kiinteistömaailma Akatemia on mainittu tärkeäksi vetovoimatekijäksi useissa hakemuksissa.

Toimisto

Skandaali
Matti Oksanen
toimitusjohtaja
Henna Aapola
Art Director
Mikko Mattila
Copywriter
Taina Willför
projektipäällikkö
Annika Mali
graafinen viimeistelijä
Maritta Toivola
graafinen viimeistelijä
Jussi Huhtala
graafinen viimeistelijä
Juhana Mikkanen
graafinen viimeistelijä
Sauli Hirvo
Art Director

Avustavat tekijätiimit

Dagmar Oy
Riitta Vahtera
Media Planner
Pia Rekomaa
Client Manager
Morning Digital
Tuija Mikkola
Soundart Oy
Ville Vento
ohjaaja
Kari Haapala
tuottaja
Jari Riihimäki
valokuvaaja