Vältä turhaa draamaa

Bayer Healthcare Oy

Palkinnot

Silver Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Terveysala

Asiakas

Bayer Healthcare Oy
Jenni Seeberg
tuotepäällikkö
Milla Rolig
markkinointikoordinaattori
Kampanja pähkinänkuoressa 

Vaikka hyvin tiedetään, että joka toinen suomalainen kuolee sydän- ja verisuonitauteihin, ei ennaltaehkäisevän itsehoitolääkityksen merkitystä tunneta. Se aloitetaan usein vasta lääkärin määräyksestä ja silloin lääkärit määräävät yleensä vahvan aseman omaavaa markkinajohtajaa.

Aspirin Cardio oli vuosia yrittänyt vaikuttaa lääkäreihin, mutta markkinaosuus ei ollut kasvanut. Oli siis aika kokeilla jotain uutta. Mitäpä, jos puhuttaisiin suoraan kuluttajille? Onhan Aspirin maailman tunnetuin lääke, sen teho tuhansilla tutkimuksilla todistettu ja aihe jokaista koskettava. Kampanja tiivistettiin sloganiin ”vältä turhaa draamaa – tutustu sydänkohtausriskiisi ajoissa”. Medistrategiassa pyrittiin ohjaamaan ihmiset hakemaan tietoa itsenäisesti internetistä, apteekista tai muulta terveydenhuoltoalan ammattilaiselta. Selkeä idea, tarkkaan kohdennettu kampanja ja suomalaisen sydämiin uppoava huumori saivat aikaan tuloksia, joita voi vilpittömällä sydämellä kehua.

Tulokset

Myynnin kasvun tavoite 14,8 % vuonna 2008

Kampanjan aikana kasvu (YTD)

Helmikuu 71 %
Maaliskuu 64 %
Huhtikuu 54 %

Markkinat kasvoivat samaan aikaan

Helmikuu 18 %
Maaliskuu 12 %
Huhtikuu 6,5 %

Kampanja ponnahti erääksi pidetyimmistä lääkemainoksista. Siitä tuli MTV3:n menestystarina ja se kampanja on myös esitelty eräänä Bayerin edelläkävijäkampanjana Berliinissä.

Eli toteamme – vältä turhaa draamaa, käytä markkinointia.

Toimisto

Rocky Advertising Oy
Heikki Kärkkäinen
Copywriter
Aslak Bredenberg
Art Director
Harri Lappalainen
Art Director
Riikka Paakkunainen
projektijohto

Avustavat tekijätiimit

Toinen Helsinki Oy
Heli Holttinen
Ville tORISEVA
suunnittelu
Henna Koivulehto
tuotanto
Film Magica
Finn Andersson
ohjaus
Tiina Butter
tuotanto
Musiikki
Olli Halonen