VR Ympäristökampanja ”Train”

VR Osakeyhtiö

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Matkailu, elämykset ja vapaa-aika

Asiakas

VR Osakeyhtiö
Martti Mäkinen
viestintäjohtaja
Antti Jaatinen
henkilöliikenteen johtaja
Inari Rummukainen
Brand Manager
Pietari Kauste
markkinointipäällikkö
Kaj Nordström
markkinointiviestintäpäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

VR:n ympäristökampanjan tavoitteena oli muistuttaa junan ympäristöystävällisyydestä ja VR:n ympäristölupauksista ilman henkseleiden paukuttelua tai sortumatta ns. viherpesuun – ja tehdä se yhtä laadukkaasti kuin suuret kansainväliset öljy-, auto-, energia- ja lentoyhtiöt, jotka myös markkinoivat itseään ympäristöargumentein.

Samalla kampanjan tuli todistaa, että VR suhtautuu ympäristöasioihin vakavasti olematta kuitenkaan vakava. Ja vaikka päätavoite ei ollutkaan junamatkojen määrän kasvu, kampanjan toivottiin tukevan myös yhtiön varsin korkealle viritettyjä kasvutavoitteita.

VR:n kampanja onnistui kaikessa tässä hyödyntämällä tuttuja Kivimiehiä uudella, poikkeavalla tavalla. Kampanjan runkona ollut TV-filmi oli jopa Kivimies-asteikolla poikkeuksellisen pidetty ja sai kansainvälistä huomiota. Myös sen sanoma meni läpi: yli 90 % kantansa ilmoittaneista suomalaisista pitää VR:ää vertailuryhmänsä ympäristöystävällisimpänä joukkoliikenneyrityksenä. Jopa 41 % junan käyttäjiksi siirtyneistä ilmoittaa valintaperusteekseen ympäristöystävällisyyden.

Lisäksi kampanjan aikana VR:n lipunmyynti kurotti kohti uusia ennätyksiä. Lipunmyynnin kasvu kampanjakuukautena maaliskuussa oli 12,9 % eli 2,16 miljoonaa euroa. Näin kampanjan voidaan sanoa "maksaneen itsensä" jo yhden viikon aikana tapahtuneella lipunmyynnin kasvulla. Kaiken kaikkiaan VR jatkaa menestyksekästä markkinointiaan varsin pienillä panostuksilla: yhtiö on Suomessa hädin tuskin sadan suurimman mainostajan joukossa.

Kampanja osoittaa johdonmukaisen markkinoinnin voiman: vahvalle perustalle on hyvä rakentaa. Samalla todistaa, että vastoin ennakkoluuloja Kivimies on markkinointikäytössä varsin taipuisa epeli. Let's train!

Toimisto

Dynamo Advertising Oy
Jyrki Poutanen
Art Director
Timo Silvennoinen
Copywriter
Vesa Kujala
Copywriter
Sanna Forsström-Hack
projektijohtaja
Dan Rönnqvist
Planner
Jaana Roos
tuotantosuunnittelija
Arja Kvist
tuotanto-AD

Avustavat tekijätiimit

Carat Finland
Hanna Karhuvaara
Account Manager
Tuuli Jokinen
Broadcast Planner
Grillifilms Oy
Vesa Manninen
ohjaaja
Hanna Mutanen
tuottaja
Jean-Noël Mustonen
kuvaaja
Talvi Digital
3D-tuotanto
Endero
Saara Hannus
konseptisuunnittelu
Jan Fagernäs
visuaalinen suunnittelu
Antti Kytö
Rich Media -suunnittelu
Sari Eronen
projektipäällikkö
Teija Auer
projektijohtaja
Viestintätoimisto Pohjoisranta
Riikka Rantakari
Manager
Katariina Ahonen
viestintäassistentti
Muotomainos
Pasi Suuronen
Anima Vitae
Post production
Ääniosakeyhtiö Humina
äänituotanto
Henry Fordin studiot