Kunnon jauhelihassa lukee Snellman

Snellmanin Lihanjalostus Oy

Palkinnot

Grand Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Elintarvikkeet
Silver Effie Finland, Bisnessarja

Asiakas

Snellmanin Lihanjalostus Oy
Henrik Snellman
varatoimitusjohtaja
Peter Fagerholm
markkinointijohtaja
Elisabeth Enström
mainospäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Ei ole helppoa olla jauheliha. Olet Suomen suosituin ja ostetuin lihatuote, mutta yhtä aikaa kukaan ei tunne sinua nimeltä tai arvosta. Olet bulkki, korvattava hyödyke, halpa sisäänvetotuote. Yleinen keskustelu myös kyseenalaistaa jauhelihaa ja sen laatua.

Suomi elää jauhelihalla. 2,3 miljoonaa suomalaista syö sitä viikottain, lähes 3 miljoonaa kuukausittain, per henkilö tuorelihaa kulutetaan 24 kiloa vuodessa, puolet
koko lihanmyynnistä on jauhelihaa.

Snellman päätti rakentaa omintakeisen brändistrategian. Kun muut lihayhtiöt keskittyvät uutuuksiin ja nichekategorioiden akentamiseen, Snellman halusi parantaa volyymituotteiden laatua, sitä mitä suomalaiset syövät. Se halusi antaa jauhelihalle nimen: Kunnon jauheliha. Ensi kertaa jauheliha brändättäisiin.

Suomalaiset lihayritykset jauhavat kysyntäpiikkeinä lihansa pakastetusta varastolihasta. Snellman muutti tuotantonsa ja päätti, että kaikki jauheliha tehdään tuoreesta suomalaisesta lihasta. Näin asiakkaat saavat aina tuoretta jauhelihaa, joka on maukasta, rakenteeltaan kiinteämpää ja kestää kotona pakastamisen. Tälle asialle uskottiin olevan kansallisen tason kiinnostusta.

Perheyhtiö Snellman on pidetty brändi, jossa yhdistyy tinkimätön käsityöläinen ammattitaito, mutta samalla vaatimattomuus ja pienuus. Jokainen snellmannilaisen tavannut ymmärtää yrityksen hienot arvot. Luova ratkaisu pyrki suoraviivaisesti kertomaan tuote-edun eli tuoreuden.
Sävyltään mainonta oli hyvin snellmannilainen, lämpimän humoristinen. Alan ensimmäinen ujo
brändi.

Monimediaisen kampanjan pääpaino oli televisiossa, sanoma- ja aikakauslehdissä sekä verkossa. Kaikessa pyrittiin ohjaamaan myös omille sivuille, jotta tuote ja snellmannilaisuus avautuisi kuluttajille. Näin hyötyisivät myös muut Snellmannin tuotteet. Samalla kontaktoitiin
kriittisiä ruokatoimittaja- ja kotikokkiryhmiä, jotta loistavalle tuotteelle saataisiin edelläkävijöiden tuki.

Kampanja-aikana Snellmannin jauhelihan myynti kasvoi 30 %. Viikottainen tilauskanta ennen kampanjaa oli keskimäärin 120 000 kiloa jauhelihaa, kampanjan aikana parhaimmillaan miltei 170 000. Kävi jopa niin, että tavaraa ei voitu enää toimittaa ja lihalle haettiin uusia toimittajia lehti-ilmoituksella. Mikä tärkeintä, Kunnon jauhelihan ostamisesta on tullut kuluttajille tapa.

Vertailujaksoon verrattuna Snellman on myynyt tänä vuonna käsittämättömät miljoona
kiloa enemmän. Käyttökatteen kasvu on 7 prosenttiyksikköä. Vaikka haluaisi olla vaatimaton, niin silti voidaan sanoa ilman ylisanoja, että Snellmannin Kunnon jauheliha on antanut bulkkituotteelle nimen, kansa nauttii paremmasta jauhelihasta ja yrityksen liikevaihto sekä kate on kasvanut reilusti. Kilpailijat eivät ole pystyneet samaan - ja kaikki tämä vielä arkisella jauhelihalla.

Toimisto

SEK & GREY Oy
Tommi Laiho
suunnittelujohtaja
Marja Vattulainen
asiakkuusjohtaja
Esa Jääskeläinen
strategiasuunnittelija
Mikko Halonen
Art Director
Tommi Kortesniemi
Art Director
Jani Tynnilä
Copywriter
Sirpa Laaksonen
tuotantopäällikkö
Laura Väinölä
graafinen viimeistelijä
Petteri Järvelin
suunnittelujohtaja
Reeta Juvonen
graafinen suunnittelija
Maija Tiiri
graafinen suunnittelija

Avustavat tekijätiimit

Mediacom
Lea Lås
asiakkuuden johto
Johanna Linna
strateginen suunnittelu
Teemu Lukkari
tv-strategia ja -ostaminen
Piippa Pirhonen
tv-strategia ja -ostaminen
Irma Salminen
printtisuunnittelu
Sanna Berndtson
verkkosuunnittelu
Sini Lähdekorpi
yhteysassistentti
Pohjantähti-Elokuva Oy
Klaus Härö
ohjaaja
Tuomo Hutri
kuvaaja
Pepe Teirikari
tuottaja
Tiina Wilkman
tuottaja
Mikko Savinainen
leikkaaja
Tuomo Hintikka
leikkaaja
White Sheep Isobar
Esa Peltonen
Oona Luostarinen
Janne Seppälä
Päivi Arffman
GCI
Jaana Vuori
Annukka Klinge
Elokuvaääniyhtiö Humina Oy
Timo Anttila
ääni