Vain hullu jättää liittymättä!

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Non-profit

Asiakas

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Jenni Karjalainen
tiedottaja
Laura Ventä
tiedottaja
Pauli Vento
verkkotiedottaja
Anita Spring
järjestösihteeri
Kampanja pähkinänkuoressa 

Nuoret ovat vieraantuneita ammattiliitoista. Useat eivät edes tiedä, mitä hyötyä liitoista on.

Tarvittiin siis kampanja, joka kertoo ammattiliiton jäsenyyden eduista tavalla jonka nuoret kokevat omakseen, josta nuoret puhuvat ja jota nuoret itse levittävät. Rakennettiin turvapakki.fi-verkkosivusto, jossa nuoret voivat tuunata kaverille lähetettävän hauskan ja personoidun viraalivideon.

Kampanjan keulakuvaksi valittiin Duudsonit, ja viestiksi ”Vain hullu jättää liittymättä!”. Duudsonmaisen puheenparren ja kohelluksen ohella Duudsonit puhuivat tiukkaa asiaa ammattiliittoon kuulumisen eduista. Videon personointi tapahtui siten, että turvapakki.fi-sivustolla pystyi rakentamaan videon vastaanottajan henkilötietoihin ja elämäntilanteeseen perustuvan, Duudsoneiden pitämän puhuttelun. Kysymysvalikon laajuus takasi sen, että videon vastaanottaja koki Duudsoneiden puhuvan juuri hänelle. Jo videon aloitus, jossa Duudsoneiden Jukka tervehti videon vastaanottajaa etunimeltä, sai videon vastaanottajan nauliintumaan näytön ääreen.

Tämä puhutteluvideo kolahti kaverin sähköpostiin. Video päätyi ”Vain hullu jättää liittymättä!” -viestiin ja liitot.fi-sivulle, josta pääsi suoraan liittymään oman liiton jäseneksi.

Turvapakki.fi-sivustolle ohjasivat julisteet ja bannerit sekä mm. festareilla ja kauppakeskuksissa jaettu konkreettinen "turvapakki”, joka sisälsi ammattiliitto-viestien lisäksi kondomin, laastarin ja korvatulpat. Sivustolle pääsi myös festareilla, kauppakeskuksissa ja messuilla olevilta ständeiltä.

Kampanjan aikana sivustolla oli 120 000 kävijää (29.9.2009) ja edelliseen vuoteen verrattuna uusien jäsenten lisäys kohderyhmässä oli (nettolisäys helmikuun loppuun mennessä) 14 080. SAK:laisen ay-liikkeen imagon noususta huolehti ns. ansaittu media, johon lukeutuivat mm: Kauppalehti, Helsingin Sanomat, Iltalehti, TV-maailma, nettiuutisointi, paikallislehdet ja -TV sekä keskustelupalstat. Uutisointi ja kirjoittelu oli positiivista.

Toimisto

DDB Helsinki Oy
Miika Helenius
Account Director
Outi Huhtela
Account Manager
Vesa Tujunen
Copywriter
Antti Salminen
Art Director / Graphic Designer

Avustavat tekijätiimit

Tribal DDB
Juha Pelkonen
Director
Joona Babitzin
Account Manager
Janne Miettinen
Art Director
Dagmar Oy
Tero Tiainen
tutkimusjohtaja
Lassi Miettinen
Media Planner (Digital)
Paula Rinne
Media Planner (Search)
Goodmood Innovations Oy
Janne Jaakkola
Sales Director
Jussi Tapionlinna
kuvaaja
Antti Rossi
editoija
Rabbitfilms Oy
Jarno Laasala
Talent
Jarppi Leppälä
Talent
Jukka Hildén
Talent
Pictureal Oy
Rami Salle
valokuvaaja
!Noob
web-tuotanto
!camo Oy
seuranta