Quitter.fi

Suomen Syöpäyhdistys ry

Palkinnot

Gold Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Non-profit

Asiakas

Suomen Syöpäyhdistys ry
Matti Rautalahti
ylilääkäri
Virve Laivisto
kehittämispäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Pari miljoonaa syytä lopettaa tupakointi – eli kuinka savuttomuus levisi kuin häkä sosiaalisessa mediassa

Suomessa on 400 000 nuorta, jotka joko tupakoivat tai ovat aloittamisen vaaravyöhykkeellä. Suomen Syöpäyhdistys tarvitsi kustannustehokkaan tavan kertoa tälle vaikealle kohderyhmälle tupakan haitoista sekä korostaa, ettei tupakointi ole enää osa nuorisokulttuuria.

Tästä syntyi ajatus sosiaalisessa mediassa toimivasta Quitter.fi-palvelusta, jossa nuori vastaa kerran päivässä tupakka-aiheiseen kysymykseen ja saa palkkioksi virtuaalirahaa eli krediittejä. Näillä krediiteillä hän voi ostaa Quitterin kaupasta tavaraa: mopoja, kännyköitä, Jopoja, karkkia, levyjä, lehtiä tai lentolippuja.

Tavarat toimitetaan ostajalle kotiin maksutta. Hänen tarvitsee vain omaksua Quitter-kysymysten kautta tupakkavalistusta. Myöskään Suomen Syöpäyhdistys ei maksa tavarasta mitään, sillä ne saadaan tavarantoimittajilta vaihtokauppana Quitter.fi:n tarjoamasta medianäkyvyydestä nuorisokohderyhmässä.

Tulokset olivat loistavia. Kolmessa kuukaudessa Quitter.fi-sivustolla on käyty yli 1 950 000 kertaa. Yhteisö on tavoittanut yli 228 000 eri nuorta (keski-ikä 16,2 v.) ja tupakkavalistuksen parissa on vietetty keskimäärin puolitoista minuuttia per päivä ja Quitterin keskustelussa on yli 95 000 kommenttia.

Kuka vielä väittää, ettei nuoriso ole kiinnostunut terveysvalituksesta? Se pitää vain kokea riittävän palkitsevaksi.

Toimisto

hasan & partners oy
Eka Ruola
luova johtaja
Ossi Honkanen
Art Director
Timo Iivari
Copywriter
Mikko Juhola
graafinen suunnittelija
Elli Tervo
graafinen suunnittelija
Antti Zetterberg
projektijohto

Avustavat tekijätiimit

Sulake Oy / IRC-Galleria
Antti Laakso
Hermanni Mäki