Viherpeukaloiden myynti kukkimaan suosittelulla

Suomen Viherpeukalot Oy

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Bisnessarja
Pienet ja alueelliset budjetit

Asiakas

Suomen Viherpeukalot Oy
Heikki Okka
toimitusjohtaja
Jari Heinonen
Business Development Manager, CFO
Piia Saarinen
markkinointipäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Viherpeukalot on Suomen johtava puutarha-alan tuotteiden etäkauppa. Heidän haasteena oli tulossa oleva kevätsesonki. Perinteinen puutarhakuvasto oli jo melkein painossa, mutta jostakin oli vielä löydettävä toimintamalli, jolla pystyttäisiin nopeasti kasvattamaan lyhyen sesongin myyntiä. Myynti olisi tehtävä muutaman viikon aikana. Päätökseksi muodostui rakentaa suositteluun perustuva kampanja digitaalisiin kanaviin.

Elävien puutarhakasvien ostaminen verkon kautta vaatii luottamusta toimittajayritystä kohtaan, mutta Viherpeukalot ei kuitenkaan ole brändinä erityisen tunnettu. Ostamisen esteitä lähdettiin poistamaan ystävän suositukseen perustuvalla viraalikampanjalla, sillä yhdistelmä tyytyväinen asiakas – hyvä ystävä koettiin parhaana luottamuksen lisääjänä ja ennakkoluulojen hälventäjänä. Kampanjassa Viherpeukaloiden kohderyhmään kuuluva henkilö pystyi tutustuttamaan oman ystävänsä Viherpeukaloihin rahanarvoisen edun avulla.

Pelkästään suositteluun kehottaminen tuskin on tehokkain tapa aikaansaada suosittelua. Myöskään suosittelijaa ei enää nykyään voida aineellisesti palkita digitaalisissa kanavissa. Asiaan otettiinkin normaalista poikkeava näkökulma: päätettiin palkita suosittelun vastaanottaja. Suosittelun vastaanottajan palkitseminen johti kampanjaideaan, jossa suosittelija pääsi antamaan ystävälleen elävän puutarhakasvin. Kampanjasta lähetettiin 139 492 suosittelua.

Koska kampanjan onnistumisen mittari oli viime kädessä suoraan sen kautta tullut euromääräinen myynti, suunniteltiin se hyvin myyntipainotteiseksi: yksinkertaista, myyvää ja tehokasta. Suosittelu pyrittiin saattamaan tilanteeseen, jossa suosittelun vastaanottaja päätyy verkkokauppaan ostoskori avattuna.

Kampanjan saavuttamat tulokset ylittivät asetetut tavoitteet moninkertaisesti: kampanjan tuottama suora myynti oli 420 000 euroa, ROI:n ollessa 2 700 %. Kampanjaan osallistui 90 211 innokasta viherpeukaloa. Markkinointilupia kertyi jatkomyyntiä varten 26 574 kpl.

Tämä kampanja oli osoitus digitaalisen word-of-mouthin voimasta. Kampanjan tulosten rohkaisemana Viherpeukalot käyttää jatkossakin suosittelua sekä jatkuvana että kampanjaluontoisena myyntikanavana.

Toimisto

Mainostoimisto SMOY
Ilari Pohjola
suunnittelija, projektijohtaja
Mari Erämaa
Copywriter
Kaisaesteri Alatalo
graafinen suunnittelija
Maria Blomberg
toimitusjohtaja

Avustavat tekijätiimit

Seed Digital Media
Jukka Valanto
tekninen tuotantovastaava
Pekka Räsänen
projektipäällikkö
Jesse Sandqvist
asiakkuusvastaava