Finnair Local Heroes - kuinka suomalainen lentoyhtiö nousi Saksan liigakärkeen

Finnair Oyj

Palkinnot

Silver Effie Finland, Bisnessarja
Kohderyhmä

Asiakas

Finnair Oyj
Antti Nieminen
Director
Jarkko Konttinen
Vice President
Jan Pellinen
Sales Director
Mari RUnte
Marketing Planner
Kampanja pähkinänkuoressa 

Finnairin kasvu on yhtiön Aasian strategian varassa.

Finnairin keskeisenä haasteena on saada työkseen Euroopan ja Aasian välillä matkustavat harkitsemaan Finnairia edes vaihtoehtona ja harkittuaan myös edes kerran kokeilemaan.

Lento Helsingin kautta on nopeampi ja vaihto Helsingin kentällä sujuvampi. Kerran Finnairia kokeilleet valitsivat yhtiön todennäköisesti myös uudelleen.

Saksassa Finnairin piti päästä harkintaryhmään erityisesti Düsseldorfin alueella, mutta myös Berliinissä, Frankfurtissa ja Hampurissa. Lähtötilanne oli haasteellinen. Düsseldorfin alueella vain 3 % työkseen Euroopan ja Aasian välillä matkustavista harkitsi Finnairia. Yhtiön spontaani tunnettuus oli 1 % ja preferenssi 0 %.

Siihen että Finnair ei päässyt harkintaryhmään oli neljä selvää syytä:

1) Työkseen matkustavat pitävät omaa kansallista Lufthansaa itsestään selvänä vaihtoehtona lentää Aasiaa.

2) Saksa on Lufthansan ansiosta Star Alliance -maa, joten Finnairin oneworld-jäsenyys on este.

3) Jos haluaa itään, tuntuu oudolta lentää ensin pohjoiseen.

3) Jos oman maan lentoyhtiöllä ei löydy lentoa, seuraavaksi katsotaan muilta suurilta eurooppalaisilta tai ahkerasti lentojaan Aasiaan markkinoivilta Arabian niemimaalta toimivilta lentoyhtiöiltä, kuten Emirates ja Qatar Airways.

Aikaisemmista Local Heroes -kampanjoista tiedettiin, että ainoa pehmeä kohta tässä kansallisessa muurissa olivat ns. kakkoskaupungit, joissa ei tunnetusti tunneta kovinkaan suurta sympatiaa pääkaupunkia kohtaan.

Mutta Saksassa piti löytää tapa, jonka avulla Finnair huomattaisiin ja muistettaisiin ympäri maata. Finnairin piti löytää puolestapuhuja, joka olisi koko kansakunnan ihailema ja uskottava vaikuttamaan business-päättäjiin.

Löysimme jalkapallolegendan ja valmentajan Pierre ”Litti” Littbarskin. Hän oli voittamassa 1990 Saksan pitkään odottamaa jalkapallon maailmanmestaruutta ja hänellä on myös erittäin luonteva yhteys Aasiaan oman uransa ja perheensä kautta.

Kun kiertelyistään tunnettu legenda suosittelee Finnairin suoraa reittiä Aasiaan, on sitä saksalaisena jalkapallonystävänä pakko edes harkita hetki. Varsinkin, jos olet Littin ja Saksan maajoukkueen kulta-ajan elänyt business-päättäjä.

Kampanjan avulla Finnair nousi harkintaryhmän ulkopuolelta toiseksi halutuimmaksi ja joka neljännen harkitsemaksi lentoyhtiöksi Düsseldorfista Aasiaan. Business-luokan myynti nousi 123 % (Tavoite 15 %) verrattuna edelliseen vuoteen.

Jalkapallotermein – Finnair pelasi itsensä aloituskokoonpanon ulkopuolelta tähtikentälliseen.

Toimisto

SEK & GREY Oy
David Godycki
Creative Director
Mikko Martikainen
Copywriter
David Cleveland
Art Director
Jaakko Rantala
Chief Operating Officer
Mirva Swartz
Account Director
Jan Paasonen
Graphic Designer
Christian Digby-Firth
Writer
Tarja Koskela
Producer
Hilde Backman
Producer

Avustavat tekijätiimit

Dagmar Oy
Riikka Hallenberg
Senior Client Director
Elina Fronzek
Global Planning Director
Jarkko Vepsäläinen
Creative Director
Minna Puurtinen
Media Executive
Päivi Kari
Research Manager
Teemu Putto
Head of Research
SEK Point Oy
Anni Toivakainen
digitaallinen tuotanto
Juha Franssila
digitaallinen tuotanto
Kasimir Pihlasviita
digitaallinen tuotanto
Miltton
Päivi Holmqvist
Jukka-Pekka Myllys
Stink
Klikki