Laama-agility

Elisa Oyj

Palkinnot

Silver Effie Finland, Mediasarja

Asiakas

Elisa Oyj
Pasi Vanninen
myynti- ja markkinointijohtaja
Kaj Wasastjerna
markkinointijohtaja
Pekka Kyllönen
markkinointiviestintäpäällikkö
Tommi Taponen
Copywriter
Kampanja pähkinänkuoressa 

Kun järjettömyydessä oli järkeä.

Liittymäliiketoiminnan markkinointiviestinnässä mediapanostukset ovat mittavia. Kuluttajien silmin tämä näkyy operaattoreiden vyöryttäminä tarjous- ja tuotekimaroina.

Jos alalla toimijalle on hankalaa erottautua kilpailijoista, vaikeaa on myös kuluttajalle ymmärtää mikä liittymä kannattaisi valita.

Saunalahti halusi selkiyttää tilannetta.

Erot operaattoreiden tarjoamissa tuotteissa ovat pieniä, mutta niitä on. Saunalahti eroaa kilpailijoista siten, että se toimii kattavimmassa verkossa ja hinnat ovat piirun verran pienempiä. Voidaan siis sanoa, että Saunalahden liittymä on järkivalinta.

Tästä ajatuksesta syntyi konsepti ”Saunalahden liittymissä on järkeä”. Kampanjoinnissa ostosteeveetä parodioimalla viestittiin siitä, kuinka maailma on täynnä järjettömiä tuotteita, mutta myös jotain järkevää, kuten Saunalahden liittymät. Ostosteeveen hyödyttömien tuotteiden edustajaksi valikoitui Llama agility -opetusvideo täysin järjettömine oheistuotteineen.

Kampanja onnistui erinomaisesti tavoitemittareilla. Saunalahden TOM nousi kampanjan ansiosta 40 %. Kasvua tuli myös brändin spontaanissa tunnettuudessa 20 % ja 10 % ostopreferenssissä (molemmissa Saunalahti nousi operaattoreiden ykköseksi). Myös halutut brändiatribuutit ”hyvä hinta-laatu suhde”, ”halpa”, ”helposti lähestyttävä” ja ”kattava verkko” tulokset kasvoivat reilusti. Parasta mainontaa mittarilla kasvua tuli 30 %, jonka myötä Saunalahti nousi operaattoreiden selkeäksi nro 1. (IRO, Tracking-mittaus). Kampanja toimi ja sille asetetut tavoitteet ylitettiin – liittymämyynnin osalta lähes kaksinkertaisesti.

Kaikki tämä saavutettiin pienemmällä mediabudjetilla kuin suurimmat kilpailijat.

Toimisto

Family Inc.
Rami Bjökberg
asiakkuusjohtaja
Matti Mattila
Copywriter
Kari Puumalainen
Copywriter
Henrik Weaterlund
Copywriter
Marko Muona
Art Director / Creative Director
Jooa Porttinen
tuotanto AD
Jussi Latvala
tuotanto AD
Mia Hindsberg
projektipäällikkö
Lissu Arolinna
projektipäällikkö

Avustavat tekijätiimit

Mediatoimisto OMD
Maarit Terhiä
Account Manager
Mika Hirvonen
Media Manager
Juuso Siikaniva
Digital Manager
Markus Rauramo
Digital Manager
Taru Karlsson
Media Manager
Hannele Korhonen
Media Planner
Elokuvatuotantoyhtiö Mjölk
Juho Konstig
Director
Marko Anttila
Producer
Nina Erwes
Production Manager
Talvi Digital
Niko Kuurne
Post Production
Mikko Löppönen
Post Production
Elokuvaääniyhtiö Humina
Tuomas Seppänen
Sound Engine