Vihdoin myös suomalaiset saavat lentää halvalla

Norwegian Air Shuttle ASA

Palkinnot

Grand Effie Finland, Mediasarja
Gold Effie Finland, Mediasarja

Asiakas

Norwegian Air Shuttle ASA
Stine Steffensen Børke
Director of Marketing Norway, Sweden and Finland
Sara Camursoy
Marketing Manager Sweden and Finland
Anna Riihimäki
Marketing Project Manager Finland
Kampanja pähkinänkuoressa 

Suomi on järjettömän kallis maa. Suomalaiset ovatkin viettäneet vapaa-aikaansa lähinnä kotonaan tai mökillä.

Ja ehkä kerran vuodessa on lennetty sitten etelään. Niin sanottuja halpalentoyhtiöitä on Suomeen tullut vuosien saatossa useita ja yksi toisensa jälkeen myös lähtenyt. Epäluottamus halpalentoyhtiöitä kohtaan on ollut suurta.

Kunnes norjalainen Norwegian halusi tulla Suomeen jäädäkseen.

Tavoitteet olivat lievästi sanottuna kunnianhimoiset: Norwegian haki 10 % markkinaosuutta koko lentomarkkinasta Suomessa jo kuluvan vuoden aikana. Eli yhtä myytyä lippua jokaisena vuorokauden minuuttina.

Suomen lentomarkkinoiden täytyi kasvaa kokonaisuutena ja suomalaisten matkustustapojen oli muututtava. Kustannustietoinen Norwegian halusi nopeaa etablointia markkinoille. Kiinnostuksen brändiä kohtaan täytyi perustua muuhunkin kuin hintaan. Haettiin korkeaa spontaania tunnettuutta, paljon kokeiluja, korkeaa preferenssi- ja suosittelutasoa – ja kaikki tämä nopeasti ja alusta asti kannattavasti. Haasteitakin riitti. Norwegian oli brändinä tuntematon eikä sen matkoja myyty muualla kuin verkossa.

Suomalaisille oli perusteltava, miksi luottaa tuntemattomaan, kun vaihtoehtona on perinteiset sinivalkoiset siivet. Luova ratkaisu löytyi kansojen välisestä ystävyydestä. Norjalaiset ja suomalaiset ovat hyvin samanlaisia. Ystävyyskansoja. Meitä erotti oikeastaan vain yksi asia: lentolippujen hinnat. Kampanjoinnissa suomalaisten ja norjalaisten samankaltaisuuksilla perusteltiin kepeään tyyliin sitä, miksi norjalainen haluaa tarjota suomalaisille halpoja matkoja. Olihan vain luonnollista haluta ystäväkansalle hyvää.

Kampanjan pääpaino oli televisiossa, jota tuettiin yhdenmukaisilla ja tunnistettavilla ratkaisuilla muissa medioissa. Jokainen mainos ohjasi yhtiön verkkosivulle eli sen ainoaan myyntikanavaan.

Tuloksia tuli: Kampanjan aikana Norwegian myi Suomessa vuoden 2011 toisella kvartaalilla yli 500.000 lentoa. Norwegian saavutti jo ensimmäisen täyden kvartaalin kuluessa lanseerauksesta reilun 10% markkinaosuuden Suomessa. Spontaani tunnettuus kasvoi nollasta 28 %:iin kesäkuuhun mennessä. Yli 90 % suomalaisista sanoo suosittelevansa Norwegiania. Asiakastyytyväisyys on yli 80 %. Lentoliikenne vilkastui Suomessa vuoden 2011 toisella kvartaalilla 10% verrattuna ensimmäiseen.

Norwegian pystyi paitsi voittamaan nopeasti markkinaosuutta, myös nopeasti lisäämään lentämisen kokonaismarkkinaa Suomessa. Voisi sanoa, että Norwegian teki Suomen lentomatkailussa niin sanotusti ikeat.

Toimisto

N2 Helsinki Oy
Alex Nieminen
asiakkuusjohtaja
Reeta Hietalahti
vastaava tuottaja
Jarno Luotonen
suunnittelija
Pauli Kervinen
graafinen suunnittelija
Jussi Nurmio
hallituksen puheenjohtaja
Riku Vassinen
strategi
Brian Kaszonyi
suunnittelija

Avustavat tekijätiimit

Vizeum Oy
Teemu Suutari
Account Director
Mari Hepola
Account Manager
Minna Lindqvist
Broadcast Manager
Olli Pohjanlehto
Digital Planner
Krista Kaltto
Digital Planner
Liisa Ingman
Print Planner
Fellowland