Nissan RUMBLE

Nissan Nordic Europe Oy

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Mediasarja

Asiakas

Nissan Nordic Europe Oy
Anna Karttunen
Event Marketing Manager
Pia Porko
Manager Marketing Communication and Brand Deployment
Taina Erkkilä
Communication Director
Kampanja pähkinänkuoressa 

Nissan RUMBLEn tavoitteena oli Nissanin crossover-segmentin johtajuuden lujittaminen ja brändimielikuvan parantaminen Pohjoismaissa. Keinona oli luoda interaktiivinen ja innovatiivinen yhteispohjoismainen kampanja, painopisteenään digitaaliset mediat.

Onnistumisen mittareiksi oli asetettu: 1) Uudet fanit Nissanin Facebook-sivuille ja kampanjan leviäminen sosiaalisessa mediassa, 2) Nissanin share-of-voicen kasvattaminen ja 3) Nissania harkitsevien prosenttiosuuden kasvattaminen.

Kampanjan pääkohderyhmä oli neljän Pohjoismaan 20–45-vuotiaat kaupunkilaiset, jotka käyttävät aktiivisesti digitaalisia medioita. Kyseinen kohderyhmä suhtautuu kriittisesti perinteiseen mainontaan, mutta he ovat kiinnostuneita korkeatasoisesta digitaalisesta sisällöstä.

Vastaus haasteeseen oli Nissan RUMBLE, maailman ensimmäinen tosi-TV-ralli, joka esitettiin Facebookissa. Se oli myös maailman ensimmäinen ralli, jonka polttoaineena toimivat Facebook-tykkäykset. Kirjaimellisesti: ilman uusia tykkäyksiä kilpailijoiden autot joutuivat pysähtymään.

Neljä joukkuetta, yksi kustakin Pohjoismaasta, kilpailivat 10 000 €:n palkinnosta lahjoitettavaksi hyväntekeväisyyteen. Joukkueiden kapteenit olivat kansallisia julkkiksia, ja kartturit valittiin yleisön joukosta Facebook-äänestyksen avulla, heidän lähettämiensä videoiden perusteella. Kisan aikana joukkueet lähettivät jatkuvasti videoita ja kuvamateriaalia reitin varrelta, ja lisäksi rallista leikattiin päivittäin tosi-TV-episodi, joka esitettiin Nissanin Facebook-sivuilla kussakin maassa.

Tulokset olivat loistavat: Nissanin pohjoismaisten Facebook-sivujen fanikanta kasvoi keskimäärin 287%, mikä nosti Nissanin Pohjoismaiden suurimmaksi autobrändiksi Facebookissa.

Osallistumisluvut olivat ennennäkemättömiä automainonnassa: 25 miljoonan ihmisen markkina-alueella kampanja tuotti n. 230 000 tykkäystä / muuta interaktiota, jotka johtivat lähes 400 000 tarinaan Facebookissa, ja kaikkiaan kampanja sai käsittämättömät 450 000 000 impressiota. Tavoitimme päivittäin jopa 2,8 miljoonaa ihmistä, eli 11 % markkina-alueen väestöstä.

Nissanin crossoverien share of voice kasvoi printtimedian puolella 11 % ja digimediassa peräti 41 %. Kampanjasta kirjoitettiin 58 artikkelia, ja se päätyi kansallisiin uutisiin kahdessa maassa – Suomessa Kymmenen Uutisten loppukevennykseksi.

Kampanjan huomioarvot olivat korkeita etenkin tavoitellussa kohderyhmässä, ja kampanja lisäsi selvästi Nissanin haluttavuutta kampanjan nähneiden keskuudessa.

Toimisto

TBWA\Helsinki
Millie Ahlskog
Client Service Director
Sami Thessman
Creative Director
Juho Wallenius
Creative Director
Risto Tuomikoski
Planner
Sami Viitamäki
Planning Director
Nina Kaskinen
Account Manager / Producer
Janne Haila
Copuwriter
Juha Huhta
Executive Producer
David Kaye
Copywriter
Liisa Matinvesi
Digital Marketing Manager
Heini Puha
Production AD
Jukka Aaltonen
Production AD

Avustavat tekijätiimit

Metronome
Topi Salo
Director
Miia Lehtinen
Producer
!noob
Juhana Hokkanen
Project Manager
Louder
Hannu Huttunen
Project Director
OMD Helsinki
Suvi Helin
Account Director
Pohjoisranta Oy
Timo Paloste
Director