Garage Hard Lemonade

Sinebrychoff Oy

Palkinnot

Silver Effie Finland, Bisnessarja

Asiakas

Sinebrychoff Oy
Jyrki Mielo
Innovation Manager
Teemu Tommila
Marketing Manager, Innovations
Kirsi Räikkönen
Marketing Director
Kampanja pähkinänkuoressa 

Suomeen lanseerattiin kokonaan uusi tuotekategoria – Hard Lemonade. Perinteinen long drink -kategoria oli erittäin kilpailtu ja saturoitunut. Lanseerauskampanjan tarkoitus oli muuttaa lonkeromarkkinan pelisääntöjä ja määrittää koko kategorian rajat uudelleen.

Hard Lemonade -tuoteryhmä tulee Yhdysvalloista. Halusimme kunnioittaa sitä alkuperää sekä käsityöläisyyden perinnettä amerikkalaisista unelmista, jotka syntyvät usein autotalleissa. Garage-nimi kuvaa lyhyesti ja ytimekkäästi mistä tuote on mielikuvallisesti lähtöisin.

Suunnittelutyötä ohjasi ajatus pienyrityksestä, joka tekisi asioita täysin omilla ehdoillaan. Lanseeraussuunnitelmassa mietittiin joka kohdassa mitä ja miten pienyrityksen edustajat toimisivat. Tämä oli luovaa tekemistä ohjaava punainen lanka.

Lanseerausmateriaalien tuottaminen Oregonissa – yhdessä luovimmista osavaltioista Yhdysvalloissa – takasi alkuperäisyyden tuotemerkille ja halutun erottuvuuden markkinoille.

Alusta alkaen suunnitelma oli luoda kansainvälinen tuotemerkki. Yksinkertainen, mielenkiintoinen ja ymmärrettävä brändi ja tarinat, jotka tuotettiin dokumentaarisesti takasivat strategian toteutumisen.

Kansainvälisyys on todentunut erottuva voittavana positiona Suomessa sekä konkreettisesti myös lanseerauksina muihin maihin. Garagea myydään nyt 15 kk jälkeen jo Tanskassa, Virossa, Latviassa, Unkarissa ja Kanadassa. Carlsberg konserni on ottanut Suomessa luodun brandin fokukseen ja uusia maita tulee mukaan joka vuosi lisää.

Toimisto

Sherpa Oy
Tapu Haro
Asiakkuusjohtaja
Antti Rastivo
Suunnittelija
Erik Lehtola
Graafikko
Tuija Pulkkinen
Tuottaja

Avustavat tekijätiimit

Toinen PHD
Roope Hämäläinen
Account Manager
Paula Kilpeläinen
Suunnittelija
Valokuvaaja
Neil DaCosta
Filmituotanto
Shelby Menzel
Bowen Ames