Kokkikartano - Pieni keravalainen ruokatehdas

Snellmanin Kokkikartano Oy

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Elintarvikkeet

Asiakas

Snellmanin Kokkikartano Oy
Kati Rajala
toimitusjohtaja
Jaana Heikkilä
markkinointipäällikkö
Matti Tyrvänen
tuotekehitysjohtaja
Kampanja pähkinänkuoressa 

Isojen ruokatehtaiden varjossa 10 vuotta sinnitellyt Kokkikartano aloitti historiansa mittavimman kampanjoinnin. Kampanjaa edelsi selkeytetympi strategia sekä tuotekehitykseen panostaminen.

Valmisruokamarkkinat ovat olleet viimeiset vuodet jyrkässä syöksykierteessä. Kuluttajien usko tuotteisiin on heikompi kuin koskaan ja yhtä aikaa kotona valmistettavan ruoan määrä on kasvanut ennätysvauhdilla.

Kokkikartanon strategia oli yksinkertaistaa tekemistään ja panostaa jatkuvaan tuotekehitykseen. Tuotteita parannetaan jokainen päivä ja valikoimaan valitaan vain suomalaisten suosikkiruokia, ei niche-erikoisuuksia. Lanseeraukseen valittiin kansan suosikit lihamakaronilaatikko sekä lohikeitto, joiden makua oli parannettu entisestään paremmilla raaka-aineilla. Kampanjoinnin tavoite oli kuitenkin yhtä lailla positioida koko Kokkikartano ja kehittää kaikkien tuoteryhmien myyntiä.

Luovan strategia ytimessä oli puhetapa, jota kuvaa umpirehellisyys ja läpinäkyvyys. Kuluttajille haluttiin kertoa kaikki olennainen, ilman korulauseita ja ylilupauksia. Lupauksen takaamiseksi Kokkikartanon toimitusjohtaja ja tuotekehittäjä antoivat nimensä mainontaan.

Brändin kiteytykseksi muodostui Pieni keravalainen ruokatehdas.

Toimenpiteiden keskiössä oli manifestinomainen televisio- sekä printtimainonta ja erittäin aktiivinen PR-toiminta. Kokkikartano avasi ovensa toimittajille ja kertoi kriittiselle ryhmälle kaiken karvoineen päivineen.

Toimisto

Markkinointitoimisto Folk
Marja Vattulainen
asiakkuusjohtaja
Tommi Laiho
Copywriter
Lasse Paasto
Copywriter
Kimmo Kivilahti
Art Director
Jussi Huhtala
graafinen suunnittelija
Elina Estlander
tuottaja

Avustavat tekijätiimit

Viestintätoimisto Ellun Kanat Oy
Kirsi Piha
viestinnän strategi
Inna Perheentupa
viestinnän suunnittelija
Elli Leppisaari
viestinnän suunnittelija
Mediatoimisto Voitto
Lea Lås
asiakasjohto
Johanna Linna
Planner
Irma Salminen
mediasuunnittelu
Iida Marjosalmi
digisuunnittelu
Teemu Vuorinen
SEM-suunnittelu
Woodpecker Film Oy
Sami Shingler
ohjaaja
Jukka Valtanen
tuottaja
Anssi Määttä
leikkaaja
FOLK/Franky
Markku Aittola
digivastaava