MISSION IMPOSSIBLE - HJK nostaa suomalaista jalkapallokulttuuria

Helsingin Jalkapalloklubi Oy

Palkinnot

Gold Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Matkailu, elämykset ja vapaa-aika

Asiakas

Helsingin Jalkapalloklubi Oy
Sari Mikkonen-Mannila
Markkinointijohtaja
Kari Haapiainen
Toimitusjohtaja
Markku Peltoniemi
Joukkueenjohtaja
Kampanja pähkinänkuoressa 

Jalkapallo on maailman suosituin urheilulaji. Suomessa laji on ylivoimaisesti harrastetuin.

Suomalaiset katsovat innokkaasti tv:stä Valioliigaa tai La Ligaa, ja matkustavat Englantiin suosikkijoukkuettaan kannattamaan. Mielikuvallisesti, sponsorirahoissa ja katsojamäärissä Suomi on kuitenkin jääkiekkomaa.

Vuonna 2013 HJK asetti erittäin kovat tavoitteet kotimaan Veikkausliigassa pitkään paikallaan polkeneille katsojamäärille ja kausikorttimyynnille.

Esteitä oli paljon. Suomessa järjestettävät jääkiekon MM-kisat veisivät päähuomion keväällä. Kesämökkiviikonloppuna HJK:n vastustajaksi saapuva Pietarsaaren Jaro tai Myllykosken Pallo ei varsinaisesti herätä intohimoja muissa kuin sitoutuneimmissa faneissa. Otteluohjelma oli surkea, toisen pääkaupunkijoukkueen FC Hongan kanssa oli samaan iltaan sijoitettu kotipelit kuusi kertaa, mikä tulisi syömään molempien joukkueiden katsojamääriä.

Mitä tehtiin toisin? HJK panosti vahvasti omien medioitten kasvattamiseen sekä sisällön laatuun, ja sitä kautta fanien sitouttamiseen heti edellisen kauden päätyttyä loppusyksystä 2012.

Kesälajin perinteisesti hiljainen talvikausi hyödynnettiin ennennäkemättömällä tavalla ja tulokset olivat vakuuttavat: Kausikorttimyynti kasvoi 25 % ja katsojamäärät 36 %. Sosiaalisessa mediassa (fb + twitter) seuraajamäärä on tuplaantunut. HJK:n sinivalkoiset värit näkyvät yhä enemmän katukuvassa. Klubista on tullut yhä kuumempi puheenaihe. Mainostajien mielestä HJK ja Kimi Räikkönen ovat kiinnostavimmat sponsorointikohteet urheilussa (Mainostajien liiton sponsorointibarometri 2013).

Toimisto

Intohimotoimisto Cassius
Erkko Mannila
Luova johtaja
Antti Tuominen
Copywriter
Axa Fahler
Copywriter
Hermanni Kanerva
Art Director
Heikki Laakso
Asiakkuusjohtaja
Timo Simonen
Asiakkuusjohtaja

Avustavat tekijätiimit

Marko Virta
Art Director