Snellman - Kunnon lenkki

Snellmanin Lihanjalostus Oy

Palkinnot

Silver Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Elintarvikkeet

Asiakas

Snellmanin Lihanjalostus Oy
Henrik Snellman
varatoimitusjohtaja
Peter Fagerholm
markkinointijohtaja
Tommi Fos
markkinointipäällikkö
Juuso Reinikainen
Planner
Betty Enström
markkinointi
Susse Hedman
markkinointi
Kampanja pähkinänkuoressa 

Ruokamakkarat ovat noin 60 miljoonan kilon tuotemarkkina, ja lenkkimakkaramarkkinat ovat Suomessa vuositasolla noin 13 miljoonaa kiloa. Yli 70 %:a lenkkimakkaroista myydään perinteisinä keinokuorilenkkeinä. Tässä lenkkimakkararyhmässä markkinajohtaja on ikoninen HK:n Sininen.

Markkinat ovat totaalisesti rapautuneet viimeisten vuosien aikana. Keinokuoristen lenkkien myynti laski vuosina 2009-2012 peräti 25 %, joka tarkoittaa kahta miljoonaa kiloa makkaraa. Syinä laskuun on muuttuneet ruokatrendit, tuotteiden heikko taso ja kohderyhmän vanhentuminen sekä pienentyminen. Tuotteita ei sinänsä edes markkinoida vaan niitä polkuhinnoitellaan.

Snellman on ollut makkaramarkkinoilla pieni tekijä. Klassista lenkkimakkaraa sillä ei ole ollut lainkaan. Strategiansa mukaisesti se tahtoi tähänkin suureen tuoteryhmään tuoda tuotteen, joka oli suunniteltu "ihan kuin itselle tehtäisiin". Se tarkoitti merkittäväst maukkaampaa ja lihaisampaa tuotetta (77%), jossa ei ole lisäaineita kuten fosfaattia. Fosfaatin rooli makkaroissa on sitoa nestettä eli periaatteessa tehdä makkarasta vetisempää ja vähälihaisempaa.

Tavoitteena oli tuoda markkinoille todellinen vaihtoehto, Kunnon Lenkki, joka saavuttaa vahvan markkina-aseman, uusia kuluttajia ja tämä kaikki vielä kannattavasti ilman sisäänheittotuotteen roolia.

Markkinointiviestintä jatkoi snellmanilaisen arvomaailman ja toimintatapojen esittämistä. Hyväntuulinen, snellmanilaista tuotekehitystä esittävä mainonta esitti itsestäänselviä kysymys kuten "laitetaanko makkaraan lisää lihaa vai fosfaattia?" Keskeisessä roolissa oli televisio, verkko, printti ja tietysti tuotepakkaus.

Toimisto

Markkinointitoimisto Folk
Marja Vattulainen
asiakkuusjohtaja
Tommi Laiho
luova johtaja
Lasse Paasto
Copywriter
Kimmo Kivilahti
Art Director
Jussi Huhtala
graafinen suunnittelija
Elina Estlander
tuottaja
Markku Aittola
digivastaava / FOLK/FRANKY

Avustavat tekijätiimit

Mediatoimisto Voitto
Johanna Linna
asiakkuuden johto
Meri Saarikoski
tv-suunnittelu
Irma Salminen
printtisuunnittelu
Iida Marjosalmi
digisuunnittelu
Hanna Vestola
tutkimus
BandFilm Oy
J-P Siili
ohjaaja
Pauliina Teirikari
tuottaja
Daigo
Esa Jääskeläinen
Strategi