Vepsäläisen Nousukausirahoitus – miten myydä enemmän designia keskellä taantumaa normaaliin hintaan?

Huonekaluketju Vepsäläinen

Palkinnot

Gold Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Asuminen
Silver Effie Finland, Mediasarja

Asiakas

Huonekaluketju Vepsäläinen
Walter Ihander
markkinointipäällikkö
Mauri Ikola
hallituksen puheenjohtaja
Mika Rusila
aluejohtaja
Mikko Vuorela
aluejohtaja
Helena Lundahl
markkinointisuunnittelija
Hanna Telaranta
markkinointisuunnittelija
Kampanja pähkinänkuoressa 

Huonekalumarkkinat ovat olleet laskusuunnassa jo pitkään. Erityisen hankalaa vallitsevassa taloustilanteessa on saada kaupaksi hinnaltaan kalliimpia design-huonekaluja. Juuri niitä, joista Vepsäläisen valikoima koostuu.

Alaa on jo pitkää myös leimannut poikkeuksellisen vahva tarjousilmoittelu. Prosenteilla koitetaan saada ihmisiä myymälöihin ja kauppaa aikaiseksi. On sanomattakin selvää, että jatkuvilla tarjouksilla ei bisnes juuri kannattavaksi muutu. Vepsäläinen päätti toimia toisin. Poistaa oston esteen brandätyn rahoitusmallin avulla.

Vepsäläisen Nousukausirahoituksen avulla tavoitteena oli tuplata ketjun rahoitusmyynti ja alentaa designin ostamisen kynnystä – alennuksia antamatta. Nyt saisi vaikkapa Kukkapuron aidon Karuselli-tuolin, mutta lompakolle lempeämmin, vaikkapa vain 50 euroa kuussa maksaen – korottomasti.

Lopputuloksena oli huikea kaupallinen menestys. Nousukausirahoitus kasvatti rahoitusmyyntiä miltei 4.150.000 € – myynti nelinkertaistui. Ja ketjun kokonaismyynti kasvoi kampanjan kahden viimeisen viikon aikana noin 60 prosenttia. Tärkeänä tavoitteena oli myös kasvattaa keskiostosta. Sekin pompsahti, 10%. Ja tämä kaikki aikana, jolloin maat ja maanosat tutisevat, eikä kuluttaja mielellään kuvetta kaiva. Itse se on nousukautensa jokaisen luotava.

Toimisto

hasan & partners oy
Jussi Lindholm
operatiivinen johtaja
Mikael Nemeschansky
luova johtaja
Kari Puumalainen
Copywriter
Jonna Ilvonen
projektipäällikkö
Marika Rönkkö
tuottaja
Minna Lairi
ad-assistentti
Eka Ruola
toimitusjohtaja

Avustavat tekijätiimit

Byroo
Jani Järvinen
digitaalinen tuotanto
Anssi Lehtonen
digitaalinen tuotanto
Ikon Graphics
Ilkka Juopperi
kuvittaja