Finngenerator - Eli kuinka suomalaisten väkiluku saatiin nousemaan 1,3 miljoonalla 2 kuukaudessa

Matkailun edistämiskeskus

Palkinnot

Silver Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Matkailu, elämykset ja vapaa-aika

Asiakas

Matkailun edistämiskeskus
Mervi Holmén
johtaja - markkinointi ja maakuva
Minna Myyrinmaa
kampanjasuunnittelija
Raija Lehtonen
kuvatuottaja
Anna Leikkari
päätoimittaja
Eva Kiviranta
sisällöntuottaja
Kampanja pähkinänkuoressa 

Lähtötilanne: Suomessa käy 0,4% maailman matkailijoista. Kuinka kasvatamme Suomen tunnettuutta ja saamme ihmiset VisitFinland.comiin? Budjetti on alle 77 000 eur.

Kohderyhmä: Modernit humanistit, ensisijaisesti Japanissa, toiseksi muualla maailmassa. Mohut ovat nähneet jo maailmaa ja haluavat kokea jotain uutta.

Idea: Japanilaisia kiinnostaa suomalaiset sanat. Löydöksestä syntyi Finngenerator, mobiilioptimoitu sivusto, missä pääsee vaihtamaan nimensä suomalaiseksi.

Toteutus: Finngenerator lanseerattiin Japanissa sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen hyödynnettiin PR ennennäkemättömän tehokkaasti Suomessa ja maailmalla.

Tulokset:

  • Yli 1,3 miljoonaa ulkomaalaista nimenvaihtajaa.
  • Nimiä jaettiin somessa yli 400 000 kertaa.
  • VisitFinland.comissa vieraili yli 2,3 milj. eri kävijää 227 eri maasta/alueelta.
  • Touko-kesäkuussa Suomessa kävi matkailijoita etenkin maista, joissa Finngenerator oli suosittu - 30 502 enemmän kuin vastaavana aikana 2013. He jättivät Suomeen yli 12 milj. euroa.

Toimisto

Mediatoimisto Voitto Tiimi Oy
Sari Haavisto
toimitusjohtaja/asiakkuusjohtaja
Jussi Haavisto
suunnittelija
Iida Marjosalmi
suunnittelija
Henri Kaukonen
suunnittelija
Outi Karppanen
kampanjakoordinaattori

Avustavat tekijätiimit

SEK Public
Karoliina Hartikainen
viestintäkonsultti
Sari Siikasalmi
toimitusjohtaja
Joonas Holste
viestintäkonsultti
Byroo
Ville Huumo
Senior Developer
Markus Karikivi
Project Manager