Kuinka vallata markkinaosuuksia premium-hinnoitellulle virvoitusjuomalle samalla kun muut laskevat hintoja? Pommac Rosé -lanseeraus

Oy Hartwall Ab

Palkinnot

Bronze Effie Finland, Bisnessarja
Uusi tuote tai palvelu

Asiakas

Oy Hartwall Ab
Ann-Marie Hämäläinen
markkinointijohtaja
Noora Pöyhönen
markkinointipäällikkö
Karita Taura
tuotepäällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Pommac on todellinen klassikko. Se on ollut Suomen markkinoilla jo 1930-luvun alusta. Pommac on pitänyt asemansa markkinointiponnisteluihin nähden hyvin, mutta tavoitteena oli saada premium-virvoitusjuoman hiljalleen laskeva myynti uuteen nousuun markkinatilanteessa, jossa kuluttajat ovat hintaherkkiä ja muut virvoitusjuomat kampanjoivat aggressiivisesti hinnalla.

Miten siis uudistaa Pommac-brändiä niin hienovaraisesti, että se säilyttäisi perinteikkyyden ja premium-mielikuvansa ja samalla laajentaa klassikko-brändin kohderyhmää myös naisilla? Asiakkaan ja toimiston yhteisessä workshopissa syntyi 2012 ajatus Pommac Rosésta, jonka tuotekehittely päätettiin aloittaa. Keväällä 2014 tuote oli valmis lanseerattavaksi.

Mutta lanseerausbudjetti oli perin haastava. Siksi päätettiin keskittää kaikki toimenpiteet yhden päivän, äitienpäivän ympärille. Käyttäen vain yhden printin, verkkomainonnan ja fb-sivujen kombinaatiota. Ja se kannatti. Skål Mamma!

Toimisto

SEK&Grey/Dagmar
Jari Aalto-Setälä
Brand Development Director
Anssi Järvinen
luova johtaja, Copywriter
Kimi Issakainen
Art Director
Mira Vierto
projektijohtaja

Avustavat tekijätiimit

Dagmar
Outi Hämäläinen
Client Director
Sini Tiensuu
Digital Planner
Kati Lähdeaho
Planning Manager
Bob the Robot Oy
Joonas Wörlin
Tuottaja
Tuomas Lahtinen
Graafikko