Lidl

Lidl Ky

Palkinnot

Grand Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Elintarvikkeet
Gold Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja
Elintarvikkeet

Asiakas

Lidl Ky
Lauri Sipponen
toimitusjohtaja
Timo Hansio
ostojohtaja
Seppo Niemelä
kampanja- ja mainososaston päällikkö
Christian Saukkola
mainonnan operatiivinen päällikkö
Kampanja pähkinänkuoressa 

Lidl on onnistuneesti viimeisten vuosien aikana poistanut sitä kohtaan koettuja ennakkoluuloja, mutta yhä sen tuoretuotteita hedelmä- ja vihanneosastolla karsastettiin.

Kampanjan tavoitteena oli kasvattaa heviosaston myyntiä, saada uusia asiakkaita sekä ylipäätään saada suomalaiset pitämään enemmän Lidlistä.

Luovan konseptin keskiössä oli "Epäilevä Tuomas" perheineen. Tuomas julkilausuu kaikki ennakkoluulot ääneen ja poikkeuksellisesti kehoittaa ihmisiä olemaan menemättä Lidliin. Tämä ironinen tapa puhua on alalle poikkeuksellinen ja rohkea. Sisällöllisesti kampanjassa ei käytetty tarjouksia tai aktivointeja, mediavalikko oli rajallinen eikä trp:t per mainossuoritus saavuttaneet suosituksia. Kaikki nämä päätökset ovat vastoin perinteistä oppikirjamarkkinointia.

Heviosasto on päivittäistavarakaupan sydän, se vaihtaa Lidlissäkin enemmän kuin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Kampanjan aikana myynnin kasvu oli +47,5 % edellisvuoden vertailujaksoon ja asiakasmäärä kasvoi koko + 21 %.

Toimisto

FOLK Finland
Tommi Laiho
suunnittelija
Sami Korjus
suunnittelija
Jirka Väätäinen
graafinen suunnittelija
Kimmo Kivilahti
suunnittelija
Paul Nyman
Junior Copywriter
Kim Sinisalo
tuotanto-AD
Maggis Aittola
digiplanner

Avustavat tekijätiimit

Mediatoimisto Happimindshare