Effie 2018 -shortlistalla 24 tasokasta markkinointityötä

Vuoden 2018 Effie Awards Finland -kilpailun shortlistalle nousi 24 markkinointityötä. Kilpailuun osallistuneiden töiden määrä ja laatu kertovat, että markkinoinnin osaamisen taso ja tavoitteellisuus nousevat vuosi vuodelta.

– Effie oli tänä vuonna kerrassaan vakuuttava kavalkadi. Menestyskeissejä oli tehty ilahduttavan laajasti eri toimialoilla. Entryjen laadukkuus ei tehnyt tuomareiden työstä helppoa ja shortlista onkin erinomaisen kovatasoinen, sanoo kilpailun päätuomari, Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

– Kisaan osallistui ennätysmäärä töitä ja shortlistalle pääsy on jo voitto sinänsä. Suomalaisen mainonnan taso on selvästi todella korkealla tasolla. Kampanjoiden tavoitteellisuus, selkeät liiketoiminnalliset mittarit ja niihin pääsy teki vaikutuksen. Erityisesti ilahdutti, että kilpailutöissä on pystytty yhdistämään brändimarkkinoinnin ja lyhyen tähtäimen taktisen markkinoinnin parhaat puolet. Onnea kaikille shortlistalle päässeille mainostajille ja toimistoille, sanoo johtaja Karri Ahonen Sanoma Media Finlandista.

Effie Awards -kilpailussa etsitään tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.

Päätuomari Miska Rajasuon lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on yli 20 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.

Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan 7.2.2019.

Effie Awards -kilpailusta

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.

Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liito MTL ry järjestää kilpailun nyt 17. kerran. Vuonna 2018 kilpailun pääyhteistyökumppanina on tuttuun tapaan Sanoma Media Finland.  Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta mtl.fi/effie.

Vuoden 2018 Effie Awards Finland shortlist:

Media-sarja

  • The Land of Free Press; TBWA\Helsinki, JCDecaux Finland, ClearChannel Finland, Helsingin Sanomat
  • Hihna247; Carat Finland, Insano, Source Creative, Craft Finland, TBWA\Helsinki, SOK
  • Kuinka Genelec tavoitti kymmeniä miljoonia uusia korvapareja? Superson Oy, Boiler Room, Genelec Oy

Tuotteet ja palvelut -sarja

  • Kinkkutemppu; Miltton, Kemianteollisuus, Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima ry KIVO ja kuntien jätelaitokset, Suomen Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristö
  • Finlandia by Forest Machines; Kurio, No-Office, Neste ja Ponsse
  • Roosa nauha – rohkeudelle; dynamo & son, Rabbit Films, Syöpäsäätiö
  • #LIFEINHEL; TBWA\Helsinki, KLOK, Dagmar, Finavia
  • Korttikampanja;  Folk, Virta Helsinki, Miracle Sound, Valve Media, Lidl Suomi
  • Säästöpankki – Tahdon asialla; Folk, Dagmar, Otto Tuotanto, Säästöpankki
  • Elements of AI; Reaktor, Wolfcom, Helsingin Yliopisto
  • Fazer Sirkkaleipä – vastaleivotusta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi; SEK, Dagmar, Digipeople Studio, Fazer Leipomot
  • BRÜCKE – työkalubrändi, johon suomalaiset rakastuivat; Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Bob the Robot Engaged, Tokmanni
  • Tupla – Kuinka hyvä sisältö nosti klassikon rakettimaiseen nousuun; hasan & partners Oy, Reality Tv Expert, Pablo Films, Toinen PHD, Cloetta
  • Hartwall Original Long Drink maitokauppaan; Bob the Robot, Dagmar, Cocoa Mediaproductions, Lataamo, Oy Hartwall Ab
  • KOFF Crisp – Miten 0% käännettiin useiden prosenttien kasvuksi; hasan & partners Oy, Toinen PHD, IUM, Roof Productions, Koski Syväri, Sinebrychoff
  • Kermaa, kermaa, kermaa ja enemmän myyntiä; Carat Finland, TBWA\Helsinki, Arla

Bisneshaasteet-sarja

  • The Land of Free Press; TBWA\Helsinki, JCDecaux Finland, ClearChannel Finland, Helsingin Sanomat
  • Kinkkutemppu; Miltton, Kemianteollisuus, Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima ry KIVO ja kuntien jätelaitokset, Suomen Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristö
  • Koiran vuosi; TBWA\Helsinki, Musti ja Mirri
  • Finlandia by Forest Machines; Kurio, No-Office, Neste ja Ponsse
  • #LIFEINHEL; TBWA\Helsinki, KLOK, Dagmar, Finavia
  • Lidl Stingy – Elä kuin viimeistä kesäpäivää; Folk, Virta Helsinki, Directors Guild, La Boca, Lidl Suomi
  • Elements of AI; Reaktor, Wolfcom, Helsingin Yliopisto
  • Fazer Sirkkaleipä – vastaleivotusta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi; SEK, Dagmar, Digipeople Studio, Fazer Leipomot
  • Hihna247; Carat Finland, Insano, Source Creative, Craft Finland, TBWA\Helsinki, SOK
  • BRÜCKE – työkalubrändi johon suomalaiset rakastuivat; Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Bob the Robot Engaged, Tokmanni
  • Tupla – Kuinka hyvä sisältö nosti klassikon rakettimaiseen nousuun; hasan & partners Oy, Reality Tv Expert, Pablo Films, Toinen PHD, Cloetta
  • Hartwall Original Long Drink maitokauppaan; Bob the Robot, Dagmar, Cocoa Mediaproductions, Lataamo, Oy Hartwall Ab
  • Alepa Korttelitoive Chatbot; Carat Finland, Accenture, Works, TBWA\Helsinki, Boutique, Avidly, HOK-Elanto
  • Pizzaperjantain paluu; Make it Simple, Also starring, Dagmar, Hotspot, Orkla Suomi
  • Domino – Klassikot eivät vanhene; Folk, Dagmar, Otto Tuotanto, Fazer Makeiset
  • Aikaa Yhteisellä Matkalla; Republic Of Communications, Toinen PHD, Cocoa Mediaproductions
    VR-Yhtymä Oy
  • Stockmann sisältömarkkinointi; John Brown Media, Stockmann Oyj Ab
  • KONE VR ESCALATOR the most uneventful VR experience ever made; hasan & partners Oy, Make Films, Into-Digital, Spoon, Trickle, KONE Oyj