Effien short-listalla entistä strategisempaa markkinointia

Vuoden 2016 Effie Awards Finland -kilpailun short-listalla on 24 kampanjaa. Kilpailuun osallistuneet työt kertovat, että markkinointi on aiempaa liiketoimintalähtöisempää ja strategisempaa. 

”Effie Awards on kovatasoisempi kuin koskaan.  Työt kertovat aiempaa laajemmasta strategisesta ajattelusta ja liiketoimintalähtöisyydestä.  Short-listatuissa töissä on hienoja oivalluksia uusista lähestymiskulmista ja investoinnit ovat tuottaneet selvästi tulosta.  Digitaaliset ratkaisut ovat vahvasti esillä, mutta myös pidempään käytetyt mediakanavat yhdessä ajattelun kirkkauden kanssa aikaansaavat tulosta. Erinomaiset strategiat ja ratkaisut eivät synny sattumalta. Tekijätiimit ovat onnistuneet kiteyttämään punaisen langan sekä ajattelussa että toteutuksessa”, kiittää kilpailun päätuomari, Dagmarin toimitusjohtaja Tuula Kallio.

”Tänä vuonna Effie Awardsiin osallistui ennätysmäärä kampanjoita eri toimialoilta. Kilpailutyöt olivat todella monipuolisia. Kilpailutöihin oli selvästi panostettu ja tuloksia oli raportoitu esimerkillisesti. Oli myös ilo huomata, että teknologian tarjoamat hyödyt oli tuotu osaksi markkinoinnin kokonaisuutta. Osa kilpailutöistä kaipasi vielä strategisen näkemyksen kirkastamista, kärki erottautui helposti. Kaiken kaikkiaan kampanjat olivat loistava kattaus suomalaisen markkinoinnin menestystarinoita”, hehkuttaa Sanoma Media Finlandin markkinointijohtaja, B2B Sanna Kolamo.

Effie Awards -kilpailussa etsitään tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulokset, kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.

Päätuomari Tuula Kallion lisäksi Effie Awardsin short-listan valinneessa tuomaristossa on 23 markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.

Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan torstaina 26.1.2017 Sanoma Media Finlandin isännöimässä tilaisuudessa.

Effie Awards -kilpailusta

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.

Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liito MTL ry järjestää kilpailun nyt 15. kerran. Vuonna 2016 kilpailun pääyhteistyökumppanina on tuttuun tapaan Sanoma Media Finland.  Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta mtl.fi/effie.

Vuoden 2016 short-lista

Account Based Marketing / Wärtsilä
Asiakas: Wärtsilä Energy Solutions
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Avaus Marketing Innovations Oy
Muut toimistot tiimissä: Siili Oyj, Freelancer Niko Salkola
Bisneshaasteet-sarja, Tuotteet ja palvelut -sarja

Apetit – Tolkun ihminen ja hänen äitinsä pakastealtaalla
Asiakas: Apetit Ruoka Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Valve Group Oy
Muut toimistot tiimissä: Oy Dagmar Ab, Yellow Film
Tuotteet ja palvelut -sarja, Media-sarja

DNA Alppisimulaattori – virtuaalista todellisuutta, todellista myyntiä
Asiakas: DNA Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: hasan & partners Oy
Muut toimistot tiimissä: Toinen PHD Oy, Kuubi, Woltti, Raw & Land, Perfect Fools, Visualise
Bisneshaasteet-sarja

Fazer Juuresleipä – lupa syödä leipää kasvatti koko leipämarkkinaa
Asiakas: Fazer Leipomot Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Oy SEK Ab
Muut toimistot tiimissä: Oy Dagmar Ab, DDB Stockholm
Tuotteet ja palvelut -sarja, Bisneshaasteet-sarja

Fazer Munkkibaari – bulkkimunkeista brändiherkuksi
Asiakas: Fazer Leipomot Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Oy SEK Ab
Muut toimistot tiimissä: PLANEX
Bisneshaasteet-sarja, Tuotteet ja palvelut -sarja

Finland Emojis
Asiakas: Ulkoasiainministeriö
Kilpailutyön jättänyt toimisto: hasan & partners Oy
Muut toimistot tiimissä: Reaktor, Aucor
Tuotteet ja palvelut -sarja, Media-sarja

Hintasaarnaajien vuosi
Asiakas: Elisa Oyj
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Bob the Robot Oy
Tuotteet ja palvelut -sarja

Is this the world’s coolest museum?
Asiakas: Helsingin kaupunginmuseo
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Helsingin kaupunginmuseo
Muut toimistot tiimissä: Werklig, Istu ja Pala Kaakkusta, Miracle Sound, SUTTON
Tuotteet ja palvelut -sarja, Bisneshaasteet-sarja

Kulta Katriina – Suomalaisen kahvikulttuurin puolesta
Asiakas: Meira Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Folk Finland Oy
Muut toimistot tiimissä: Oy Dagmar Ab, Akvamariini Porter Novelli, Otto tuotanto, Remes & Packart
Tuotteet ja palvelut -sarja

Match Made in HEL
Asiakkaat: Finnair ja Finavia
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Oy Dagmar Ab
Muut toimistot tiimissä: Mirum, SpaltPR, Juni Communication & Production
Bisneshaasteet-sarja

Miten Suomi latasi lääkärin, hoitajan ja ravitsemusterapeutinkin kännyyn?
Asiakas: Diacor terveyspalvelut Oy,
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Oy Dagmar Ab
Muut toimistot tiimissä: McCann Helsinki
Bisneshaasteet-sarja, Tuotteet ja palvelut -sarja

Nissan Controller – kuinka myydä autoja jalkapallofaneille
Asiakas: Nissan Nordic Europe
Kilpailutyön jättänyt toimisto: TBWA/Helsinki Oy
Muut toimistot tiimissä: OMD Helsinki, Acne Productions
Bisneshaasteet-sarja, Tuotteet ja palvelut -sarja

Penkkiurheiluviikko
Asiakas: Olympiastadion
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Markkinointitoimisto Cassius
Bisneshaasteet-sarja, Tuotteet ja palvelut -sarja

Pre-order the Future – Suomen katsotuin kampanja ikinä
Asiakas: Neste Oyj
Kilpailutyön jättänyt toimisto: TBWA/Helsinki Oy
Muut toimistot tiimissä: Vizeum, Cocoa, Miltton
Bisneshaasteet-sarja, Tuotteet ja palvelut -sarja

Sankarikoulutus – Voiko markkinoinnilla pelastaa ihmishenkiä?
Asiakas: LähiTapiola Palvelut Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: ToinenPHD Oy
Muut toimistot tiimissä: Folk Finland Oy
Bisneshaasteet-sarja, Tuotteet ja palvelut -sarja

S-Pankista saa asuntolainaa
Asiakas: S-Pankki
Kilpailutyön jättänyt toimisto: D11 Helsinki Oy
Muut toimistot tiimissä: Carat Media, SOK-Media
Tuotteet ja palvelut -sarja

Suomalaisia ylpeydenaiheita
Asiakas: Raha-automaattiyhdistys
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Avaus Marketing Innovations Oy
Muut toimistot tiimissä: Oy Dagmar Ab, Woodpecker Film
Tuotteet ja palvelut -sarja, Bisneshaasteet-sarja

Tupla+ – tyrmäten Suomen suosituimmaksi urheilupatukaksi
Asiakas: Cloetta Suomi Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: ToinenPHD Oy
Muut toimistot tiimissä: Kuubi Visual Productions, Zeeland Family Oyj
Tuotteet ja palvelut -sarja

Tähtitortun uudet muodot villitsivät leipojakansaa
Asiakas: Saarioinen Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Zeeland Family Oyj
Muut toimistot tiimissä: Carat, Fritid Film, Indiedays Oy, Asennemedia
Tuotteet ja palvelut -sarja

Valio Lemmy – Kriisistä maailmanlaajuiseksi sisällöksi
Asiakas: Valio Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: hasan & partners Oy
Muut toimistot tiimissä: Oy SEK Ab, Also Starring, hasan motion / hasan & partners Oy
Media-sarja

Valio Mifu – Vaihtelu, joka paitsi virkisti myös miltei kolminkertaisti
Asiakas: Valio Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: hasan & partners Oy
Bisneshaasteet-sarja

Valio Eila Kermavanukas – Vallan kumouksellinen lanseeraus
Asiakas:  Valio Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Oy SEK Ab
Muut toimistot tiimissä: Virta Helsinki
Bisneshaasteet-sarja, Tuotteet ja palvelut -sarja

Vepsäläinen Nousukausi – Halpuuttamatta kannattavaa kasvua
Asiakas: Vepsäläinen Oy
Kilpailutyön jättänyt toimisto: hasan & partners Oy
Muut toimistot tiimissä: Byroo, Ikon Graphics, Heku Oy
Bisneshaasteet-sarja

Yrittäjyyden ja sisällön puolesta
Asiakas: Suomen Yrittäjät
Kilpailutyön jättänyt toimisto: Make it Simple Oy Helsinki
Muut toimistot tiimissä: Also Starring, Vizeum
Bisneshaasteet-sarja, Media-sarja

Lisätietoja:

Tuula Kallio, päätuomari, Dagmarin toimitusjohtaja, puh. 040 530 1900
Tarja Virmala, MTL:n toimitusjohtaja, puh. 040 048 4693