Grand Effie 2011 -palkinnosta kisaa 23 kampanjaa

Markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavan Effie Awards Finland -kilpailun finaaliin on päässyt 23 kampanjaa. Yhteensä jätettyjä töitä oli 63.

Short-listalle pääsivät seuraavat kampanjat:

  • Ahlgrens Bilar – On vain yksi tapa pysäyttää ne (Leaf Suomi Oy, Family Inc. Advertising Network / Toinen Helsinki Oy)
  • Aidot lottomiljonäärit siivittivät loton vaihdon kasvuun (Veikkaus, TBWA\PHS Helsinki)
  • BBC Asia Business – Finnairin oikotie menestykseen (Finnair Oyj, SEK & Grey Oy / Dagmar Oy)
  • Fazer Alku Jyväpala (Fazer Leipomot, SEK & Grey Oy / Dagmar Oy)
  • Finnair Local Heroes – kuinka suomalainen lentoyhtiö nousi Saksan liigakärkeen (Finnair Oyj, SEK & Grey Oy / Dagmar Oy)
  • First we take Tampere (Fonecta, SEK & Grey Oy / Toinen Helsinki Oy)
  • Googlaa itsesi -rekrykampanja (Aegis Media Finland, White Sheep Isobar)
  • Hampurilaisen makuinen pizza? (Kotipizza, KING / Toinen Helsinki Oy)
  • HK rypsiporsas – pieni oivallus kotitilalla, suuri mullistus lautasella (HK Ruokatalo, hasan & partners oy)
  • Jenkki Records (Leaf Suomi Oy, Skandaali / Toinen Helsinki Oy)
  • Laama-agility (Saunalahti, Family Inc. Advertising Network / OMD Finland)
  • Miten pienyrittäjä voi sponsoroida formulaa (Fonecta, SEK & Grey Oy / Toinen Helsinki Oy)
  • Parivuoteen ostajalle pari New Yorkin lentoa kaupan päälle (Vepsäläinen, Mainostoimisto Dynamo)
  • Stora Enso: Rethink (Stora Enso Oyj, N2 Marketing Oy)
  • Suklaa vai kahvi? Vai viilennätkö FB-profiilikuvasi kesäksi? (Oy Gustav Paulig Ab, Toinen Helsinki / Pulp Agency)
  • Suosittelupalvelu Viinikassi (Flowine, Toinen Helsinki Oy)
  • Upcider Olohuone (Oy Hartwall Ab, Activeark Ltd)
  • Valio OLO ™ Ruoansulatusjogurtti lanseeraus (Valio Oy, SEK & Grey Oy / Dagmar Oy)
  • Valio Plus ™ Maito – 50 % myyntiä yli tavoitteen lanseerausvuotena (Valio Oy, SEK & Grey Oy / Dagmar Oy)
  • Vedä pitkää ranskista – Kuinka teimme McDonald’sin Facebook-tykkääjistä maksavia asiakkaita (McDonald’s, DDB Helsinki Oy / OMD Finland)
  • Vihdoin myös suomalaiset saavat lentää halvalla (Norwegian Air Shuttle ASA, N2 Marketing Oy)
  • Voita Boeing 717 (Blue1, Virta Mediacommunity)
  • Ääni lapselle -videokampanja (Lasinen Lapsuus, Euro RSCG Helsinki)

Effie-tuomaristoon kuuluu 22 jäsentä, jotka edustavat mainostajia, mainosalaa ja alan oppilaitoksia. Tuomariston puheenjohtaja on hasan & partnersin toimitusjohtaja Eka Ruola.

Effien shortlista ei varsinaisesti yllätä. Isojen brändien tekemiset ovat lyöneet leiville. Hyvä niin. Pisteet ovat kuitenkin nollattu, ja varsinainen kisa alkaa nyt. Raati on kyntensä teroittanut. Kampanjarelevanssi nousee kunniaan – vain aidosti parhaat ponnistavat podiumille.

Eka Ruola sanoo

Tuomarit arvioivat Effie Awardsissa markkinointikampanjoiden tuloksellisuutta. Keskeisiä kriteereitä ovat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville kampanjaelementeille.

Markkinoinnilta haetaan entistä enemmän tehokkuutta, mitattavuutta ja suoraa vaikutusta myyntiin. Se näkyy myös Effie-kilpailun töissä

MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala sanoo.

Effie Awards on yksi maailman arvostetuimmista mainonnan tehokkuutta mittaavista kilpailuista, jonka Suomessa järjestää MTL ry yhdessä päämediayhteistyökumppaninsa Kauppalehden kanssa. Effie Awards Finland on vakiinnuttanut asemansa myös Suomen merkittävimpänä markkinoinnin tuloksellisuutta arvioivana kilpailuna.

Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Menestyneet kampanjat esitellään yleisölle ja palkinnot jaetaan torstaina 27.10.2011 ravintola Kaarle XII:ssa klo 17.30 alkaen.
(c) Effie on Effie Worldwide Inc:n omistama tavaramerkki.

Lisätiedot