Yleistä Effiestä

Mikä on effie?

Effie on yksi maailman laajimmista ja arvostetuimmista markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavista kilpailuista. Effiessä kampanjat kilpailevat keskenään ja menestyminen edellyttää kampanjan mitattavaa tuloksellisuutta. Lue täältä lisää Effiestä.

Kuka järjestää Effien?

Effie Awards on New York American Marketing Associationin vuonna 1968 perustama kilpailu, jonka lisenssi Suomessa on Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:llä. Vuoden 2019 kilpailun pääyhteistyökumppanina toimii Sanoma Media Finland.

Järjestetäänkö Effietä muualla maailmassa?

Kyllä. Kansallisia Effie-kilpailuita järjestetään kaiken kaikkiaan yli 40 maassa, jonka lisäksi järjestetään seuraavat maanosakilpailut Global Effies, Euro Effies, Effie Asia-Pasific, Middle East / North Africa Effies ja North American Effies. Lisätietoja katto-organisaatiosta löytyy Effie Worldwide -osiosta.

Onko Effiessä jotakin uutta vuonna 2019?

Tänä vuonna osallistumismaksu on helppo hoitaa heti ilmoittautumisen yhteydessä. Suosittelemme tutustumaan osallistumislomakkeeseen ja ohjeisiin ennen kirjoitustyön aloittamista. Lomakkeesta löytyy PDF-malli, jonka voi ladata täältä.

Myös tuomariston puheenjohtaja vaihtuu vuosittain. Tuomaristossa on sekä kokonaan uusia että aikaisemmin mukana olleita jäseniä.

Osallistuminen

Milloin on ilmoittautumisen deadline?

  • Kilpailuun ilmoittautumisten takaraja on torstai 4.10.2019 klo 12.00.
  • Extended deadline (lisämaksullinen jatkoaika) on torstai 10.10.2019 klo 12.00.

Mitä meidän tulisi tehdä, jos emme ehdi täyttämään osallistumislomaketta deadlineen mennessä?

Kilpailutyöstä pitää olla täytettynä ilmoittajan ja kampanjan perustiedot, ennen kuin jatkoaikaa voi anoa. Jos et ehdi täyttää koko ilmoittautumislomaketta määräaikaan mennessä, voit anoa jatkoaikaa (lisämaksu) kirjallisesti 4.10.2019 klo 12.00 asti sähköpostilla osoitteesta tarja.virmala@mtl.fi.

Sähköpostista tulee käydä ilmi kilpailutyön nimi sekä yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot. Jatkoaikapyynnön tulee olla saapunut Effie-kisakansliaan 4.10.18 klo 12.00 mennessä.

Jatkoaikapyynnöt käsitellään mahdollisimman nopeasti pyyntöjen saapumisjärjestyksessä. Myöhässä tulevien töiden ilmoittautumismaksu on suurempi. Hinnat voit tarkistaa täältä.

Kuka voi ilmoittaa kampanjan Effieen?

Kampanjan ilmoittaja voi olla markkinointiviestintäalan toimisto tai mainostaja / markkinoija itse.

Minkälainen kampanja voi osallistua?

Kaikki markkinointiviestintäkampanjat, jotka eivät ole aikaisemmin ottaneet osaa Effie Finlandiin, voivat osallistua kilpailuun käytetyistä keinoista riippumatta. Kampanjan ajoituksesta ainakin osan on oltava kahden Effie-kisavuoden välissä.

Miten osallistun Effieen?

Osallistuminen on helppoa, mutta hyvän kilpailuosallistumisen jättö vaatii paneutumista.

Osallistuaksesi sinun on täytettävä verkkolomake ja maksettava osallistumismaksu.

Verkkolomakkeen yhteydessä on täyttöohjeet. Saadaksesi lomakkeen täytettyä tarvitset paljon tietoa kampanjasta: omasta ja kilpailijoiden lähtötilanteesta sekä markkinasta, omista ja muiden toimenpiteistä kampanjan aikana ja lopuksi omista tuloksista kampanjan jälkeen.
Tietojen keruu onnistuu parhaiten usean eri toimijan (esim. mainostoimiston, viestintätoimiston, digitoimiston, mediatoimiston ja mainostajan / markkinoijan) yhteistyönä.

Mitä kilpailusarjoja Effiessä on?

Sarjoja on kolmea eri tyyppiä: Tuotteet ja palvelut, Bisneshaasteet ja Media. Yksi kampanja voi osallistua kahteen eri sarjaan. Lue lisää sarjoista ja alakategorioista kohdasta Kilpailusarjat.

Toivoisimme, että kilpailuun ilmoitettaisiin aiempaa enemmän myös B2B- ja yrityskuvakampanjoita. Katso täältä esimerkkejä menestyneistä B2B-kampanjoista kansainvälisistä Effie-kilpailuista.

Tarvitseeko minulla olla lupa kampanjan tietojen luovuttamiseen?

Kyllä. Tarvitset kaikkien kampanjan toteutuksessa mukana olleiden tahojen luvat tietojen luovuttamiseen.

Kuinka paljon kilpailuun osallistuminen maksaa?

Effien osallistumismaksu riippuu siitä, onko edustamasi yritys Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n jäsen vai ei. Hintaan vaikuttaa myös se, ilmoitatko kampanjan yhteen vai kahteen sarjaan. Hintoihin lisätään ALV 24 %. Voit tarkistaa hinnat täältä.

Kuinka monta kohtaa minun tulee täyttää, että voin tallentaa lomakkeen ensimmäistä kertaa?

Kilpailutyön kirjaamiseen vaaditaan, että ilmoittaja täyttää osallistumislomakkeelle perustietojen pakolliset kentät, jotka on merkitty tähdellä (*). Sen jälkeen järjestelmä lähettää ilmoittettuun sähköpostiosoitteeseen linkin, jonka kautta pääsee jatkamaan osallitumislomakkeen täyttämistä. Sähköpostin lähettäjänä on Evalato.

Ole siis tarkkana, että kirjoitat sähköpostiosoitteen oikein, ja muista tehdä myös välitallennuksia! Jos et saa sähköpostia, tarkista ensin roskapostit. Saat myös uuden linkin johanna.lohiluoma@mtl.fi

Tarvitseeko lomakkeen kaikki kohdat täyttää ja voinko vastata englanniksi?

Kaikki pakollisiksi (*) merkityt kohdat tulee täyttää, koska tuomarit tekevät päätöksensä ainoastaan lomakkeella kerrottujen ja dokumentoitujen tietojen perusteella. Mitä paremmin dokumentoit haasteet ja ratkaisut sekä annat esim. tiedot markkinatilanteesta ja sen kehityksestä, sitä paremmin tuomarit pystyvät arvioimaan kampanjasi onnistumista.

Kohtien suuri määrä johtuu siitä, että Effie perustuu kampanjan tuloksellisuuden mittaamiseen. Ilman tarkkoja taustatietoja tulosten arviointi on vaikeaa. Täyttämällä lomakkeen huolellisesti parannat mahdollisuuksiasi voittaa.

Erityisen tärkeät kohdat ovat kilpailutyön tiivistelmä, kuvaus lähtötilanteesta ja strategiasta sekä tulokset ja niiden peilaus asetettuihin tavoitteisiin. Tarkista myös luovien näytteiden linkkien toimivuus ja voimassaolo koko tuomaroinnin ajalle. Kilpailun järjestäjä ei vastaa puutteellisesti täytetyistä osallistumislomakkeista tai viallisista linkeistä.

Kilpailutyön luovat näytteet ja tiivistelmä voivat olla englanniksi. Mutta koska osallistumislomake on suomenkielinen, niin osallistumislomakkeen kysymyksiin pitää jatkoesittelyjen yhtenäisyyden vuoksi vastata suomeksi.

Mitä tarkoitetaan sillä, että kampanjan luovat aineistot on palautettava kuten yleisö ne näki?

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kampanjassa käytettävä luova aineisto toimitetaan tuomaristolle sellaisena, kuin kohderyhmä on ne kohdannut. Aineistoa ei siis saa editoida ja paketoida uudeksi luovaksi kokonaisuudeksi, mutta markkinoinnista vastaavien yritysten tunnisteet pitää kuitenkin poistaa materiaalista. Effiessä halutaan arvioida kampanjoita juuri sellaisina kuin yleisö ne näki. Tärkeää on, että luovat näytteet ovat selkeästi ymmärrettävissä ja helposti tuomariston käytettävissä.

Joissakin tapauksissa luovan aineiston toimittaminen sellaisenaan on mahdotonta. Tällaisia ovat usein esimerkiksi tapahtumat tai viraalikampanjoiden materiaalit. Näissä tapauksissa on sallittua lähettää luovasta aineistosta dokumentaatiota esimerkiksi valokuvien tai videoiden muodossa. Myös tärkeimmät tiedot asioista, jotka ovat olleet yleisölle itsestään selviä, kannattaa kertoa dokumentaation yhteydessä. Tällaisia ovat esimerkiksi konteksti tai aistiärsykkeisiin perustuvat kikat, jotka eivät kuvista välity.

Kuinka pitkiä spotteja voi liittää luoviin näyttesiin?

Luoviin näytteisiin lisättävien av-elementtien pituuden yläraja on 180 sekuntia. Jos kampanjakoostepresentaatio on video, se saa olla enintään 180 sekuntia pitkä.

Missä muodossa luovat näytteet tulee tallentaa?

  • Voit ladata luovia näytteitä yleisesti tunnetuissa tiedosto- ja kuvaformaateissa.
  • Kaikki AV-elementit tulee ladata videopalveluun (esim. Youtube, Vimeo ja Flickr) tai omalle serverille. Tärkeää on huolehtia, että aineistoihin pääsy on helppoa ja serverin toiminta on varmaa ja tuomariston käytettävissä kaikkina vuorokauden aikoina.
  • Aineistot, joihin ei päästä käsiksi, jäävät huomioimatta arvioinnissa.

Kuinka monta luovaa näytettä voin liittää osallistumislomakkeeseen?

  • Voit liittää enintään kuusi (6) luovaa näytettä osallistumislomakkeelle.
  • Kaikki AV-elementit tulee ladata videopalveluun (esim. Youtube, Vimeo ja Flickr), koska lomakkeeseen voi lisätä ainoastaan linkkejä.
  • Tiedostot tulee ladata 1 sivun pituisena (useita kuvia yhdestä kampanjaelementistä samalle sivulle tai 2 sivua = 2 erillistä luovaa elementtiä). Poista suunnittelutoimiston identiteetin tunnisteet aineistosta.
  • Tarkista linkkien toimivuus ja voimassaolo koko tuomaroinnin ajalle.

Kuinka saan kopion osallistumislomakkeesta itsellemme?

Voit tulostaa kilpailutyön osallistumislomakkeen itsellesi kisatyönsivuilta ilmoittautumisen päättymiseen saakka.

TAI

Voit pyytää PDF-kopion vahvistetun kilpailutyön osallistumislomakkeesta itsellesi osoitteesta johanna.lohiluoma@mtl.fi. Kerro pyynnön yhteydessä kampanjan ja yhteyshenkilön nimi. Tietoturvasyistä emme lähetä kilpailutyön kopiota muille kuin ilmoitetulle yhteyshenkilölle hänen ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen.

Miten voin varmistua, että kilpailutyön linkit toimivat oikein?

Linkkien toimivuuden pääset varmistamaan kisatyön omilta sivuilta.

Täytä osallistumislomake huolellisesti, koska tuomarit tekevät päätöksensä lomakkeella ilmoitettujen tietojen ja linkkien perusteella. Tarkista myös linkkien toimivuus ja voimassaolo koko tuomaroinnin ajalle.

Kilpailun järjestäjä ei vastaa puutteellisesti täytetyistä osallistumislomakkeista tai linkeistä, jotka ovat viallisia tai joiden voimassaolo päättyy tuomaroinnin aikana.

Miten osallistuminen maksetaan?

Osallistuminen maksetaan heti ilmoittautumisen yhteydessä. Hyäksymme kaikki yleisimmät luottokortit. Tarkemmat ohjeet maksamiseen löydät niin ilmoittautumislomakkeelta kuin Hinnat ja maksaminen-sivuilta.

Tuomarointi & voittaminen

Ketkä valitsevat voittajat?

Effien tuomaristossa on markkinoinnin huippuammattilaisia eri toimialoilta. Tuomaristo on esitelty täällä.

Tuomaristossa on henkilö, jonka en halua näkevän lukujamme. Voinko vaikuttaa asiaan?

  • Kilpailijat eivät voi pyytää jäävättäväksi tiettyä tuomaria.
  • Jokainen tuomari allekirjoittaa NDA-sopimuksen tietojen luottamuksellisuudesta.
  • Kisakanslia tekee ensimmäisen jääväyslistan: kilpailevan toimiston tai tuotteen edustajat ovat automaattisesti jäävejä. Lisäksi jokaiselta tuomarilta kysytään ilmoittautumisajan jälkeen omakohtaiset näkemykset jääviyksistään ennen kuin ensimmäisen vaiheen kilpailutöiden arviointi käynnistetään.
  • Toisella kierroksella jäävit tuomarit poistetaan huoneesta ennen ko. entryjen käsittelyä.

Mitkä ovat arvostelukriteerit?

Effiessä tärkeimmällä sijalla on kampanjan tuloksellisuus ja aineistona käytetään osallistujien toimittamaa kampanjadokumentointia. Se kannattaa siis tehdä huolellisesti.

Tuomaroinnin ensimmäisellä kierroksella kiinnitetään huomiota kampanjan tuloksellisuuteen useasta eri näkökulmasta. Toisen kierroksen pisteytyksessä 70 % tulee tuloksellisuudesta ja loput 30 % pisteistä tulee luovasta toteutuksesta.

Lue lisää tuomariston työskentelystä ja kilpailutöiden pisteytyksestä täältä.

Jos Effien voittaminen perustuu kampanjan tuloksellisuudelle, onko luovalla panoksella mitään merkitystä?

Luovan työn laatu ja toteutus vaikuttavat usein lopullisen palkinnon väriin. Vaikka ensimmäisen kierroksen pisteistä 100 % annetaan tuloksellisuudesta, sitä arvioidaan monesta näkökulmasta. 0-44 pistettä sadasta annetaan kampanjan ideasta ja sen toteutuksesta, mikä on suurelta osin luovaa työtä.

Toisella kierroksella 30 prosenttia pisteistä annetaan kampanjan luovalle toteutukselle, mutta kampanjan tuloksellisuutta pisteyttävä 70 % on tiiviissä yhteydessä luovalla työllä saavutettuihin tuloksiin.

Kuinka voitan kultaisen Effien?

Tässä muutama vinkki, joiden avulla parannat mahdollisuuksiasi menestyä kisassa:

  • Käy kilpailun ohjeet tarkasti läpi.
  • Lue osallistumislomakkeen täyttöohjeet tarkkaan.
  • Tutustu aiempien vuosien voittajatöihin.
  • Osallistu keväällä järjestettävään Näin teet hyvän Effie-entryn -briefiin.
  • Painota taustatietoja, tavoitteita ja tuloksia.
  • Ota tuomaristo huomioon; he eivät välttämättä tunne kampanjan markkina-aluetta ennestään.
  • Pyydä kollegoita sparraamaan työtäsi.
  • Jos sinulla on kysymyksiä, ota yhteyttä Effie-kisakansliaan.
  • Täytä online-kampanjadokumentaatio huolella ja tarkista, että kaikki yksityiskohdat ovat kohdallaan
  • Oikolue kilpailutyösi vähintään kahteen kertaan ennen kuin siirryt maksamaan.

Anna myös selkeät tiedot lähtökohdiksi: 120 % markkinaosuuden kasvu kuulostaa hyvältä ja 2,8 % kasvu pieneltä. Jos kuitenkin ensimmäisen lähtöluku on 50 ja toisen 500 000, muuttuu tuote- ja kilpailuasetelma huomattavasti.

Voitto perustuu hyvin dokumentoituun, aidosti tulokselliseen kampanjaan. Kerro siis tulokset selkeästi ja analysoi niitä suhteessa alkuperäisiin tavoitteisiin ja mittareihin.

Hyviä mittareita ovat esimerkiksi: myyntitulokset, myyntikate, ROI, uusien asiakkaitten määrä, lisämyynti, suosittelujen kasvu, mobiilimarkkinointilupien kasvu, kampanjasivulla käytetty aika, medianäkyvyys, klikit ja konversiot, kokonaiskävijämäärä, dialogien määrä, kirjoitettujen kommenttien määrä, palaute asiakaspalveluun, kanta-asiakasjäsenten määrän kasvu, sovelluksen lataajien määrä, markkina-aseman muutos, mielikuvamuutos, markkinaosuuksien muutos, ostokiinnostuksen muutokset, mainonnan huomioarvo ja muistaminen, erottuminen kilpailijoista, talon sisäisen dynamiikan muutokset kampanjan johdosta, kampanjan tavoittavuus, kampanjasivustolla vietetyn minuutin/kertaoston/palaamisen/muun mittarin hinta, viraaliefektit, tunnettuus…

Jaa: