Entry Kit

Effie Finlandin ohjeet kilpailuun osallistuville: vinkit lomakkeen täyttöön & kisakanslian käyttöön.

Alla on suomennettu listaus ohjeista. Jos haluat tutustua alkuperäisiin ohjeisiin, löytyvät ne sivuiltamme. Epäselvissä tapauksissa noudatamme Effie Worldwide -organisaation ohjeita ja neuvottelemme tulkinnoista heidän kanssaan.

Katso lyhyt (40 sek) video alta: Näin pääset alkuun lomakkeen täytössä.

 

Kisakanslia

Henna Salenius
Marketing Finland
henna.salenius@marketingfinland.fi
Puh. 050 471 9985

Lataa mallilomakkeet & luovien näytteiden palautusohjeet

Lomakkeita pystyy muokkaamaan. Voitte käyttää word -tiedostoa työnne apuna.

Ilmoittaudu täältä

Yleinen

Aikataulu & hinnat

Löydät kilpailun aikataulun & hinnat: täältä. Kilpailutöiden hintaan vaikuttaa palautuspäivä – kun kaikki kilpailutyön osat on täytetty, pääset jättämään kisatyön klikkaamalla ”Lähetä”. Kilpailutyötä ei voi palauttaa keskeneräisenä, mutta pystyt tallentamaan työn ja jatkamaan lomakkeen täyttöä myöhemmin. Kerran palautettua työtä ei pääse enää muokkaamaan.

  • Samalla työllä voit osallistua neljään kategoriaan.
  • Saat lisäkategorioista alennuksen.
  • Osallistuminen on huokeampaa jäsenillemme. Tarkista jäsenyys sivuiltamme: Marketing Finlandin jäsenet.

Kilpailutöiden takaraja (& niiden hinnat) sulkeutuvat aina seuraavan päivän aamuna klo 6.

  • Ilmoittautuminen alkaa maanantaina 18.9.2023
  • Osallistumisen ensimmäinen deadline on torstaina 12.10.2023
  • Late fee (lisämaksullinen jatkoaika) on torstaina 26.10.2023
  • Extended deadline (lisämaksullinen jatkoaika) sunnuntaina 5.11.2023

Hyväksytyt maksuvälineet

Pääset maksamaan, kun lomake on täytetty ja valmis palautettavaksi.

Kilpailutyön voit maksaa luottokortilla (Mastercard/Visa) tai laskulla.

Laskulla maksaessasi valitse “Laskutus & Lähetä”. Pääset tämän jälkeen lataamaan laskun koneellesi.

Jäsenalennukset

Kilpailualusta tunnistaa yrityksen jäsenyyden automaattisesti ilmoittajan sähköpostipäätteestä. Mikäli alusta ei anna teille automaattisesti jäsenhintaa, olkaa yhteydessä kisakansliaan.

Peruutukset & maksujen palautus

Osallistumismaksuja ei palautetta kilpailutyön jättämisen jälkeen. Jos haluat perua osallistumisen, kirjoita vapaamuotoinen pyyntö selvityksineen osoitteeseen: henna.salenius@marketingfinland.fi

Osallistumisohjeet

Milloin kampanjan tulee olla tehtynä?

Pääosa kilpailutyöstä tulee olla suoritettuna ajanjaksolla 1.9.2022-31.8.2023. Kampanjan suunnittelu on voitu aloittaa aiemmin ja se voi jatkua, mutta kilpailutyön tulosten tulee olla mitattavissa kilpailuajanjakson aikana. Tuomaristo arvio vain tuona ajanjaksona saavutetut tulokset.

Muista sisällyttää kilpailutyöhön tuloksia, viitekehys sekä kuvata lähtötilanne. Tämä mahdollistaa sen, että tuomaristo ymmärtää paremmin kampanjanne mittarit ja tulokset. Pidä mielessä, etteivät kaikki tuomarit ole brändinne liiketoiminta-alueen asiantuntijoita.

Kuka voi osallistua?

Kaikki markkinointiviestintäkampanjat, jotka eivät ole aikaisemmin ottaneet osaa Effie Finlandiin, voivat osallistua kilpailuun käytetyistä keinoista riippumatta. Kampanjan ajoituksesta ainakin osan on oltava kahden Effie-kisavuoden välissä.

  • Testimarkkinointi ei ole oikeutettu osallistumaan.
  • Yksittäinen markkinointiteko ei voi osallistua kilpailuun samassa kategoriassa kuin yhden toimiston toimesta. Tiimien täytyy tehdä yhteistyötä koordinoinnissa. Eri organisaatiot/toimistot voivat ottaa samasta työstä vetovastuun, mutta silloin kampanja tulee ilmoittaa kahteen (tai useampaan) kategoriaan.
  • Huomaathan, että tuomaristo voi siirtää kampanjan toiseen sarjaan kuin mihin se on osallistumislomakkeella ilmoitettu.

Mitä tulee ottaa huomioon

Älä sisällytä kilpailutyöhön tuloksia, joita olette saaneet 31.8.2023 jälkeen.

Kilpailutyössä esitelty data tulee pohjautua yksin Suomessa saavutettuihin lukuihin.

Huomaathan, että tuomaristo voi siirtää kampanjan toiseen sarjaan kuin mihin se on osallistumislomakkeella ilmoitettu.

Erikoistapaukset

Jos olette aloittaneet kampanjan ennen elokuuta 2022 tai lopetatte vasta syyskuun 2023 jälkeen, voitte ilmoittaa kampanjan mukaan. Tuomaristo kuitenkin arvioi vain tulokset ja luovat näytteet, jotka kampanja on saavuttanut ajanjaksolla 1.9.2022-31.8.2023.

Strateginen markkinointi -kategorian kisatyöt täytyy sisältää tuloksia, jotka ajoittuvat vähintään kolmen vuoden taakse, elokuulle 2020. Tulokset pitää pystyä myös todentamaan kuluvalta vuodelta 2023. Katso tarkemmat tiedot kilpailusarjojen kuvauksista.

Osallistuminen jo voittaneella työllä

Jos kampanja on yhä käynnissä tämän vuoden hakuaikana 1.9.2022-31.8.2023 ja teillä on esittää tuloksia tuolta ajalta, voitte osallistua kilpailuun uudelleen seuraavin vaatimuksin:

  • 2022 Kultaisen Effien voittajat voivat osallistua uudelleen ainoastaan kategoriassa, jossa he eivät voittaneet vuonna kultaa.
  • Vuonna 2020 ja aikaisemmin Kultaisen Effien voittaneet kampanjat voivat osallistua vapaasti kaikkiin kategorioihin.
  • Jos haluatte ilmoittaa samaan kategoriaan Kultaisen Effien voittaneen brändin, mutta teillä on kampanjaan uusi näkökulma, se saattaa olla mahdollista. Ota yhteyttä henna.salenius@marketingfinland.fi
  • Hopeisen ja Pronssisen Effien voittajat ovat vapaita osallistumaan uudelleen kaikkiin kategorioihin ja kilpailusarjoihin.
  • Strateginen markkinointi -kategorian Kultaisen Effien voittajat voivat osallistua uudelleen kolmen vuoden kuluttua voitosta. Vuoden 2020 tai aiemmin voittaneet työt ovat vapaita hakemaan uudelleen vuoden 2023 kilpailuun.
  • Vuonna 2022 David vs. Goliath & Brändi ratkaisu -kategorioiden voittaneet brändit (kulta/hopea/pronssi) eivät voi hakea uudelleen kilpailuun tänä vuonna. Vuoden 2021 voittajat tai aiemmin voittaneet, voivat hakea vapaasti uudelleen tänä vuonna.

Osallistuminen useaan kategoriaan

  • Kilpailutyö voi osallistua neljään kategoriaan.
  • Kilpailutyöllä voi osallistua kuitenkin vain yhteen kategoriaan Tuotteet & Palvelut –sarjassa sekä kahteen Kauppa & Kuluttaja –sarjan kategoriaan.
  • Kilpailutyöt tulee jättää ja maksaa jokaiseen kategoriaan erikseen.

Muutoin voi osallistua vapaasti muissa kilpailusarjoissa.

  • Kuhunkin kategoriaan jätetään oma hakemus, joka vastaa kategorian palkitsemiskriteereihin. Älä siis jätä täysin samaa hakemusta useampaan kategoriaan. Näin takaat parhaan parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Vinkit kisatyöhön

7 hyvää vinkkiä kisatyöhön

Katso Effie -organisaation webinaari, joka tarjoaa sinulle seitsemän helppoa vinkkiä loistavaan kisatyöhön.

Esimerkkejä voitokkaista kilpailutöistä

Voit hakea inspiraatiota Effie Awards Finland -voittajatöistä, joiden esittelyt löydät sivuiltamme.

Effie Masterminds

Effie Masterminds -videosarjassa esitellään menestyksekkäitä caseja aikaisemmista kisoista. Tutustu tästä kampanjoihin.

Helpot neuvot kisamenestykseen

Tässä muutama vinkki, joiden avulla parannat mahdollisuuksiasi menestyä kisassa:

  • Käy kilpailun ohjeet tarkasti läpi.
  • Lue osallistumislomakkeen täyttöohjeet tarkkaan.
  • Tutustu aiempien vuosien voittajatöihin.
  • Painota taustatietoja, tavoitteita ja tuloksia.
  • Ota tuomaristo huomioon; he eivät välttämättä tunne kampanjan markkina-aluetta ennestään.
  • Pyydä kollegoita sparraamaan työtäsi.
  • Jos sinulla on kysymyksiä, ota yhteyttä Effie-kisakansliaan.
  • Täytä online-kampanjadokumentaatio huolella ja tarkista, että kaikki yksityiskohdat ovat kohdallaan
  • Oikolue kilpailutyösi vähintään kahteen kertaan ennen kuin siirryt maksamaan.

Anna myös selkeät tiedot lähtökohdiksi: 120 % markkinaosuuden kasvu kuulostaa hyvältä ja 2,8 % kasvu pieneltä. Jos kuitenkin ensimmäisen lähtöluku on 50 ja toisen 500 000, muuttuu tuote- ja kilpailuasetelma huomattavasti.

Voitto perustuu hyvin dokumentoituun, aidosti tulokselliseen kampanjaan. Kerro siis tulokset selkeästi ja analysoi niitä suhteessa alkuperäisiin tavoitteisiin ja mittareihin.

Hyviä mittareita ovat esimerkiksi: myyntitulokset, myyntikate, ROI, uusien asiakkaitten määrä, lisämyynti, suosittelujen kasvu, mobiilimarkkinointilupien kasvu, kampanjasivulla käytetty aika, medianäkyvyys, klikit ja konversiot, kokonaiskävijämäärä, dialogien määrä, kirjoitettujen kommenttien määrä, palaute asiakaspalveluun, kanta-asiakasjäsenten määrän kasvu, sovelluksen lataajien määrä, markkina-aseman muutos, mielikuvamuutos, markkinaosuuksien muutos, ostokiinnostuksen muutokset, mainonnan huomioarvo ja muistaminen, erottuminen kilpailijoista, talon sisäisen dynamiikan muutokset kampanjan johdosta, kampanjan tavoittavuus, kampanjasivustolla vietetyn minuutin/kertaoston/palaamisen/muun mittarin hinta, viraaliefektit, tunnettuus…

Miten voitetaan Effie Finland?

Katso puheenvuorot Effie konkareilta Sanomatalon kick-off tilaisuudesta, tallenne 13.8.2019.

Videotallenteisiin

Kilpailulomake & vaatimukset

Kilpailulomake

Olemme siirtyneet käyttämään Effie Worldwide -organisaation kanssa samaa kisakansliaa.

  • Kisakanslian työkielenä on englanti, mutta tästä huolimatta voitte palauttaa kilpailutyönne suomeksi.

Pystytte myöhemmin kopioimaan kilpailutyönne suoraan muihin Effien kansainvälisiin kilpailuihin, jotka käyttävät samaa palvelua.

Mallilomake

Kilpailusta löytyy oma kilpailulomake seuraaviin sarjoihin: Performace -sekä Strateginen markkinointi -kategorioille. Muut sarjat ja kategoriat käyttävät yleistä kilpailulomaketta.

Kilpailutyön tulee kertoa tarina, joka kuvaa kampanjan alusta loppuun. Tuomaristo ei välttämättä tunne jokaisen kilpailuun osallistuvan alan erikoisuuksia, joten on tärkeää että myös taustoitatte riittävästi työtänne.

Muut materiaalit

Kisakansliaa varten on hyvä varautua palauttamaan myös seuraavia lisätietoja tiedotusta sekä tilastointia varten:

  • Kampanjan tekemiseen osallistuneet toimistot & henkilöt
  • Mainosmateriaalit (some kuvat/videolinkit)
  • Tutustu voittajatöihin täältä, näin saat kuvan palautettavista & julkaistavista tiedoista.

Paid media expenditures / kisakampanjan budjetti

Ilmoittakaa Invesment overview -kohdassa kisaan osallistuvan kampanjan budjetti, joka ajoittuu aikavälille 1.9.2022-31.8.2023.

Monella on asiakkuuksia, jotka jatkuvat läpivuoden. Teidän ei siis tarvitse ilmoittaa isompaa talousarviota vaan nimenomaan kilpailutyötä koskeva budjetti.

Effie Worldwide ohje

”Select paid media expenditures (purchased and donated), not including agency fees or production costs, for the effort described in this entry.

Given the ‘spirit’ of this question use your judgment on what constitutes fees, production and the broad span that covers media – from donated space to activation costs. Select one per time frame. You are required to elaborate to provide context around this budget range.  For example, if your budget has changed significantly, how this range compares to your competitors, etc.”

Lähteet & viittaukset

Lähteiden merkintä / Sourcing

Kaikki tulokset (data, väitteet, faktat, jne.), joita kirjaat kilpailutyöhön, tulee viitata johonkin tiettyyn materiaaliin, joka on todennettavissa. Kilpailutyö, johon ei merkitä lähteitä hylätään.

Ilmoittautumislomakkeesta löydät erillisen lähteet / sourcing -kohdan, joka löytyy jokaisen osion lopusta. Merkitse osioon kaikki lähteet sekä referenssit, näin et kuluta arvokasta ennalta määriteltyä merkkimäärää lähteiden merkitsemiseen.

  1. Kun vastaat kohtiin 1-4, sinun täytyy ilmoittaa kaikkien faktojen ja datan lähteet. Jokaisen lauseen lopuksi vaaditaan lähde, käytä SUPERSCRIPT ominaisuutta numeroidaksesi lähteesi.
  2. Listaa lähteet / sourcing -osioon numeerisesti kaikki lainauksesi.

Ehdotus lähteiden merkitsemiseen

Datan lähde/Tutkimus, Tutkimus/Tietotyyppi, tarkastetava ajanjakso.

Lisäohje

  • Koska Effie -kilpailuun voi hakea vain tietyn ajanjakson aikana suoritut työt, kilpailijoiden tulee sisällyttää päivänmäärät tai ajanjakso, jolloin tieto on hankittu kaikkiin lähteisiin, jotka esitetään kilpailutyössä.
  • Tuomaristo ei saa vierailla kisakanslian ulkoisilla nettisivuilla. Jos vetoatte nettisivuun, listaa nettisivun nimi, artikkelin nimi (jos mahdollista) sekä kaikki muu olennainen tieto. Tuomaristo ei pysty vierailemaan kisakanslian ulkopuolisilla sivuilla tuomaroinnin aikana.
  • Kaiken tiedon tulee käydä ilmi vastauksistanne kohtiin 1-4. Kilpailijat eivät saa lisätä lisätietoja lähteisiin. Lähteisiin merkitään vain viitteet.
  • Viittaa lähteeseen sen virallisella nimellä, paitsi silloin kun lähde on toimisto (mainos, media tai joku muu). Koska Effie on toimistoille anonyymi kilpailu, vaadimme viittaamaan toimistoon lähteessä “toimiston tutkimus”. Tämä koskee kaikkia toimistoja, ei ainoastaan kilpailuun osallistuvaa toimistoa. Lisätäksemme lainausten tarkkuutta, kilpailijoita kannustetaan kertomaan toimiston tyyppi aina kun mahdollista, kuten esimerkiksi PR-toimiston tutkimus, Mediatoimiston tutkimus jne. Kaikkiin viittauksiin tulee merkitä lähdetiedot (tutkimuksen tyyppi/data, ajanjakso jne).
  • Tutkimusyhtiöiden tutkimuksiin tulee viitata nimellä.
  • Kannustamme käyttämään kolmannen osapuolen dataa, kun mahdollista.
  • Effie -kisakanslialla on oikeus tarkistaa lähteiden paikansapitävyys.

Muistutus: kun viittaat dataan, älä mainitse toimiston nimeä. Kaikki data & lähteet tulee merkitä viitteisiin.

Pisteytys

Strateginen haaste, tavoitteet & konteksti (23.3% pisteytyksestä)

Kilpailutyössä tulee antaa hyvät taustatiedot kampanjan lähtötilanteesta, asiakkaan haasteesta, sekä markkina- ja kilpailijatilanteesta. Myös asiakkaan toimialaa tuntemattoman on kyettävä ymmärtämään lähtökohdat.

Kilpailutyön tavoitteet tulee olla kirjattu selkeästi ja jokaiselle tavoitteelle tulee esittää mittarit, joilla tavoitteisiin pääsyä mitataan. Lisäksi pitää perustella, miksi nämä mittarit valittiin.

Strateginen idea & oivallus (23.3% pisteytyksestä)

Kilpailutyöstä tulee käydä ilmi kampanjan kohderyhmä sekä se, kuinka kohderyhmän erityispiirteitä hyödynnettiin.

Kampanjan kantavan idean tulee olla selkeästi esitetty. Lisäksi pitää kuvata, miten ideaan päädyttiin, miten se sai alkunsa sekä kuinka hyvin idea vastaa haasteeseen.

Idea pitää pystyä kiteyttämään yhteen lauseeseen.

Idean toteutus (23.3% pisteytyksestä)

Kampanjan kokonaisratkaisusta tulee ilmetä, mitä kampanjalla haluttiin sanoa ja millaisia luovia, viestinnällisiä sekä mediaratkaisuja tehtiin. Tehdyt ratkaisut kannattaa perustella hyvin, jotta tuomariston on helppo arvioida niiden tuloksellisuutta.

Kilpailutyössä pitää pystyä osoittamaan, kuinka idea vastasi lähtötilanteen haasteisiin.

Huom! Luovien elementtien tehtävä on havainnollistaa tässä kohdassa kerrottua logiikkaa.

Tulokset (30% pisteytyksestä)

Tuloksista tulee käydä ilmi, kuinka hyvin kampanja saavutti tavoitteensa. Tuloksia pitää pystyä arvioimaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Yllättävistä tuloksista kannattaa myös kertoa.

Käyriä, graafeja ja taulukoita voi käyttää tulosten esittämiseen.

Kaikista mittaustuloksista on mainittava lähde.

Grand Effie

Effie-kilpailuissa myönnetään Grand Effie -palkinto yhdelle kilpailutyölle. Erillinen Grand Effie -tuomaristo valitsee tämän palkinnon voittajan parhaiden kultaa voittaneiden kilpailutöiden joukosta erillisenä päivänä, jolloin valitaan ainoastaan Grand Effie -voittaja.

Tuomaristo voi päättää olla myöntämättä Grand Effietä.

Hylkäämisen perusteet

Tuomaristo voi hylätä kisatyön seuraavin perustein ja ilmoittautumismaksu palautetaan:

  • Kilpailutyössä ei noudateta Effien hakukelpoisuus sääntöjä. Kerätyn datan tulee olla kerätty ainoastaan Suomesta. Kilpailutyö tulee olla suoritettuna 1.9.2022-31.8.2023 välisenä aikana. Elokuun 31. päivän jälkeen kerättyjä tuloksia ei saa sisällyttää kisatyöhön. Data, joka on kerätty ennen hakuaikaa, voidaan mahdollisesti sisällyttää hakemukseen. Tarkista kohta ”hakukelpoisuus & poikkeukset”.
  • Kilpailutyö ei täytä kategoriakuvauksen vaatimuksia. Kilpailutyö tuomaroidaan ilmoitetussa kategoriassa tuloksellisuuden perusteella.
  • Toimiston nimi/logo kilpailutyössä tai luovissa näytteissä. Effie -kilpailussa työt palautetaan anonyymisti, tämän vuoksi kilpailumateriaaleissa (lomake, videonäytteet, kuvamateriaalit) ei saa näkyä toimiston nimi tai logo materiaaleissa tai lähteissä. Tämä käsittää kaikki kampanjan tekemiseen osallistuneet toimistot. Tällainen materiaali merkitään ”toimiston tutkimuksena”, ”PR-toimiston tutkimuksena”, ”Mediatoimistoiston tutkimuksena” jne,
  • Lähteetön data. Lähteet, data & väitteet tulee merkitä tekstiin tai viittaukset tulee merkitä selkeästi jokaisen sivun alalaitaan, joilla ne esiintyvät. Ole mahdollisimman tarkka merkitessäsi lähteisiin kaikki todisteet: data, tutkimukset sekä katettu ajanjakso.
  • Kuvakaappauksien ja muiden luovien näytteiden sisällyttäminen kilpailutyöhön. Luovat näytteet eivät kuulu kilpailutyön kirjalliseen osioon, tämä sisältää: kuvakaappaukset koskien sosiaalista media, nettisivuja sekä kaiken muun luovan kuvamateriaalin. Kaikki luovat kuvanäytteet palautetaan omassa osiossa. Kaaviot/kuvaajat ovat sallittuja tukemaan kisatyön tekstiä.
  • Tuomariston jäsenten ohjaaminen toimiston nettisivuille. Kilpailutyö arvioidaan ainoastaan kilpailulomakkeelle kirjoitetun työn sekä luovien näytteiden perusteella (luova videonäyte & kuvat). Kilpailijat eivät saa liittää kilpailutyöhön linkkejä, jotka ohjaavat tuomaristoa hakemaan lisätietoa nettisivuilta.
  • Puuttuva käännös. Kaikkien kilpailutöiden tulee sisältää lyhyt englanninkielinen käännössivu kilpailutyönlopussa. Videomateriaalin tekstittäminen englanniksi on vapaaehtoista.
  • Kilpailuohjeessa ja -lomakkeessa annettujen ohjeiden noudattamatta jättäminen. Tarkista kilpailuohjeessa annetut vaatimukset.

Luovat näytteet

Vaatimukset

Luovat näytteet ovat mahdollisuus antaa esimerkkejä kampanjan sisältämästä luovasta työstä, joka näkyy yleisölle. Luovat näytteet eivät saa sisältää tuloksia, ne esitellään aiemmin kilpailutyössä.

Kampanjan luovuus arvioidaan pisteytyksen kolmannessa osiossa: Idean toteutus. Osio sisältää luovien näytteiden lisäksi vastauksesi kolmanteen kysymykseen sekä datan, jonka olet kirjannut budjetti -osioon. Osio on 23,3 % koko tuloksesta.

“Luovat näytteet ovat kilpailutyönne näyteikkuna, jossa nostetaan esiin kampanjan vaatimaa työtä. Älä kuitenkaan vain kerro kilpailutyön tekstiä uudelleen. Luovat näytteet nostavat työn esiin.”

Pituus & palautusohje

  • Vähintään 70 % luovista näytteistä tulee käsitellä luovaa työtä sellaisena kuin yleisö sen koki.
  • Nimeä jokainen luova näyte käytetyn median mukaan (TV-mainos, Radiomainos, jne.).
  • Työssä ei saa sisältää minkäänlaisia tuloksia.
  • max 3 minuuttia pitkä. Palautus linkkinä suoratoistoon esim. youtube, dropbox, vimeo jne.

Luovat näytteet ovat mahdollisuus näyttää miten luovuus herätti kampanjan eloon. Tuomareiden työtä helpottaaksenne näyttäkää parhaat esimerkkinne kampanjanne sisältäneestä luovasta työstä. Ei kannata keskittyä kertomaan kilpailutyöstänne jo löytyvää tietoa uudelleen. Luovat näytteet täydentävät kilpailutyön kirjallista osuutta.

Tuomaristo lukee ennen luoviin näytteisiin tutustumista kilpailutyön. Luovissa näytteissä ei tarvitse siis kerrata kilpailutyön tekstiä. Esitystapa tai selite ei saa häiritä tuomarin kykyä tarkastaa luovia näytteitä. Luovien näytteiden tulee liittyä suoraan kampanjan strategisiin tavoitteisiin ja tuloksiin, jotka olette kertoneet jo kilpailutyössä ja jotka ovat toteutuneet kampanjan aikana.

Muista sisällyttää mukaan

  • Vähintään yksi kampanjan keskeinen viestinnän touchpoint esimerkki, joka mainitaan kilpailutyössä (kysymys 3) * – Sisältäen mitä tahansa seuraavista: printti, radio, netti, ulkomainonta, TV jne.
  • Ajan salliessa voit liittää mukaan myös muita luovia lisäesimerkkejä.
  • Käännös ei-englanninkieliselle materiaalille.
  • Ota huomioon, että sinun tulee esittää työt siten, että tuomarit pystyvät ymmärtämään miten kohdeyleisö on työn kokenut.

** Voit leikata lyhyemmäksi yli 60 sekunnin mittaisia videoita, jos on tarpeen esittää myös muita esimerkkejä työstäsi.

** Videoelementit, joka kestävät 60 sekuntia tai vähemmän täytyy näyttää kokonaisuudessaan.

Luovat näytteet eivät saa sisältää

  • Mitään tuloksia – kuten sosiaalisen median jaot tai tykkäykset, seuraajat jne.
  • Ei saa sisältää toimiston nimiä, logoja tai kuvia (oman, kaverin tai kilpailijan)
  • Mitään musiikka/kuvia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen kampanjaan ja joihin teillä ei ole tekijän- tai käyttöoikeuksia. Sellaista materiaalia, joka ei selkeästi liity kilpailutyöhön tai alkuperäiseen kampanjaan.
  • Materiaali pitää olla sellaisenaan kuin se markkina-alueella näytettiin. Esim. TV-mainokseen ei saa lisätä efektejä tai kertojaääntä.
  • Älä lisää luovaan näytteeseen musiikkia/kuvia, jotka eivät kuuluneet alkuperäiseen luovaan työhön, ellei sinulla ole niiden käyttö- ja tekijänoikeuksia.
  • Suosittelemme, ettette lisää luoviin näytteisiin luottamuksellista tietoa.

Strateginen markkinointi -kategorian vaatimukset

  • Max 4 minuuttia pitkä.
  • Työn täytyy sisältää otteita ensimmäisen vuoden työstä (ennen 31.8.20), ainakin yhden näytteen ajanjakson välistä sekä kampanjan tuoreimmat näytteet (1.9.2022 – 31.8.2023).
  • Merkitse selkeästi ajanjakso milloin kampanja toteutettiin ja miltä ajanjaksolta näyteet ovat.
  • Ei saa sisältää toimiston nimiä, logoja tai kuvia (oman, kaverin tai kilpailijan)

Videot - muistilista

  • Yksi video / kilpailutyö
  • Pituus max 3 minuuttia
  • Max .250 MB
  • .mp4 format
  • Kuvakoot 640×480 (4:3) | 1280×720 (16:9) | 640×480
  • Ei saa sisältää toimiston nimiä, logoja tai kuvia (oman, kaverin tai kilpailijan)
  • Luovissa näytteissä ei tarvitse kerrata kilpailutyön tekstiä.

Kuvat - muistilista

  • Voit ladata min. 2 – max. 6 luovaa näytettä

Tuomaristo tutustuu kuviin katsottuaan ensin videonäytteenne. Kuvien tulisi täydentää jo nähtyä videota ja auttaa tuomaristoa arvioimaan paremmin työnne luovia elementtejä, jotka tulivat yleisölle tutuiksi (kampanjan nettisivut, mainokset jne.).

Tämä on loistava tilaisuus esitellä luovaa työtänne!

  • Formaatti: .jpg, high-res. 15 MB max.
  • Ei saa sisältää toimiston nimiä, logoja tai kuvia (oman, kaverin tai kilpailijan)
  • Luovissa näytteissä ei tarvitse kerrata kilpailutyön tekstiä.
  • Huom: Luovia näytteitä (videot, kuvat) saatetaan käyttää myös kisakanslian tarpeisiin ks. voittajatyöt.

Kampanjan tekemiseen osallistuneet

Tiimien tiedot

Effie Finland haluaa palkita ja muistaa kaikkia kampanjan tekoon osallistuneita. Suosittelemme jo hakemusvaiheessa teitä selvittämään osallistuneiden nimet, tehtävänimikkeet & sähköpostiosoitteet.

Toimistojen tiedot

Lomakkeeseen on mahdollista ilmoittaa max. kaksi johtavaa toimistoa (yksi vaaditaan), kaksi asiakasta (yksi vaaditaan) sekä neljä avustavaa toimistoa (ei vaadita).

  • Effien käytäntöjen mukaisesti kilpailutyön yhteydessä ilmoitetaan kampanjan tekoon osallistuneet toimistot. Emme muokkaa/poista jälkikäteen henkilöiden tai toimistojen tietoja.
  • Tarkistakaa ilmoittamanne tiedot huolella. Emme vaihda, korvaa tai korjaa tietoja enää shortlistan julkistamisen jälkeen.

Tietojen oikeellisuus

Otattehan huomioon, että kilpailutyön ja sen sisältämien tietojen oikeellisuuden tulee varmistaa organisaatiostanne projektia johtaneen henkilön, kohdasta “Authorization & Verification Form

Tuomarointi

Tuomaristo

Tuomaristo koostuu markkinoinnin huippuammattilaisista. Osa tuomareista on uusia, osa jo aiemmin mukana olleita. Kilpailun päätuomari vaihtuu vuosittain.

Tuomariston jäsenet sitoutuvat toimimaan luottamuksellisesti ja kaikki tuomariston jäsenet allekirjoittavat salassapitosopimuksen ennen kilpailutöiden arviointia.

Tuomarit ovat jäävejä paitsi omien, myös suoranaisten kilpailijoiden töiden kohdalla tai muun jääviyttä edellyttävän sidonnaisuuden takia. Tietystä työstä jäävätty tuomari ei käsittele eikä saa nähtäväkseen kyseistä työtä.

Effie Finland juhlii tuloksellista markkinointia

Effie-gaala

Effie Finland -kilpailussa voittaneet tiimit palkitaan 15.2.2024 Pikku-Finlandiassa järjestettävässä gaalassa. Jokaisesta shortille pääseestä työstä gaalaan kutsutaan yksi toimiston ja yksi asiakkaan edustaja, tämän lisäksi gaalaan on mahdollista ostaa lippuja.

Palkinnot

Effie palkinnot jaetaan johtavalle toimistolle & asiakkaalle. Kaikki voitokkaaseen kampanjaan osallistuneet toimistot saavat sertifikaatin.

Palkinto/sertifikaatti on ostettavissa kaikille kampaan osallistuneille toimistoille tai henkilöille, jotka on mainittu tiimeissä.

Jaa: