Effie Awards Finland 2013 -kilpailussa palkittiin kultaisella Effiellä Helsingin Jalkapalloklubin ja Intohimotoimisto Cassiuksen kampanja ”MISSION IMPOSSIBLE – HJK nostaa suomalaista jalkapallokulttuuria” sekä Huonekaluketju Vepsäläisen, hasan & partnersin, Digitaalinen Mainostoimisto Byroon ja Ikon Graphicsin kampanja ”Vepsäläisen Nousukausirahoitus – miten myydä enemmän designia keskellä taantumaa normaaliin hintaan”. Grand Effietä ei jaettu tänä vuonna. Voitosta kisasi 18 kampanjaa.
Tuomaristo palkitsi kultaisella Effiellä kaksi työtä palvelu- ja tuotesarjasta: Helsingin Jalkapalloklubin ja Intohimotoimisto Cassiuksen kampanjan ”MISSION IMPOSSIBLE – HJK nostaa suomalaista jalkapallokulttuuria” sekä Huonekaluketju Vepsäläisen, hasan & partnersin, mainostoimisto Byroon ja Ikon Graphicsin kampanjan ”Vepsäläisen Nousukausirahoitus – miten myydä enemmän designia keskellä taantumaa normaaliin hintaan”.
HJK asetti erittäin kovat tavoitteet pitkään paikoillaan polkeneille katsojamäärille ja kausikorttimyynnille. Hiljainen talvikausi hyödynnettiin ennennäkemättömällä tavalla ja tulokset olivat vakuuttavat: kausikorttimyynti kasvoi 25 prosenttia ja katsojamäärät 36 prosenttia. Lipputulot ovat kasvaneet lähes samassa suhteessa katsojamäärien kanssa
sanoo tuomariston puheenjohtaja ja Omnicom Media Group Finlandin toimitusjohtaja Antti Järvinen.
Vepsäläisen Nousukausirahoituksen tavoitteena oli tuplata ketjun rahoitusmyynti ja alentaa designin ostamisen kynnystä – alennuksia antamatta. Lopputuloksena oli huikea kaupallinen menestys. Nousukausirahoitus kasvatti rahoitusmyyntiä useita miljoonia euroja ja vertailujakson myynti nelinkertaistui. Maakuntamyymälät aktivoituivat myynnin kasvuun. Myös keskiostokset kasvoivat 10 prosenttia.
jatkaa järvinen
Nousukausirahoitus-kampanja palkittiin kullan lisäksi hopeisella Effiellä mediatehosarjassa. Hopeisia Effie-palkintoja jaettiin myös neljälle muulle kampanjalle. Sinebrychoffin Garage Hard Lemonaden lanseerauskampanja ”Autotallista maailmalle” nappasi niistä yhden. Kampanjan takana olivat Sherpa ja ToinenPHD. Kampanja voitti palkinnon bisneshaastesarjassa.
Tuomaristo vakuuttui kampanjan huikeista tuloksista ja siitä, että Suomestakin voi ponnistaa päivittäistavaratuotteella maailmalle: Garage on kotimaan markkinoilla numero yksi lonkeroissa vain 15 kuukauden kuluttua lanseerauksesta. Lisäksi tuote on lanseerattu Suomessa luodulla konseptilla jo Tanskassa, Virossa, Latviassa, Unkarissa ja Kanadassa.
toteaa Järvinen.
Toisen hopeisen Effie-pokaalin veivät King, Carat Finland, Dagmar sekä Actiweark JWT Hartwallille tekemällään kampanjalla ”Happy Joe – Simple Premium Cider -lanseeraus”. Kampanja voitti palkinnon bisneshaastesarjassa.
Tuomaristo vakuuttui kampanjoinnin tuloksista, jotka saatiin aikaan ennakkoluulottomalla ja osin jopa erittäin rohkealla keinovalikolla. Kriittinen kohderyhmä tavoitettiin, saatiin kokeilemaan tuotetta ja innostumaan brändistä. Samalla saavutettiin kaupalle Hartwallin siidereiden kaikkien aikojen sisäänmyyntiennätys.
tiivistää Järvinen
Myös ”Snellman – Kunnon lenkki” -kampanja palkittiin hopeisella Effie-palkinnolla palvelu- ja tuotesarjassa. Kampanjan tekijöinä olivat Markkinointitoimisto FOLK, Mediatoimisto Voitto, BandFilm ja Daigo.
Kyseessä on Snellmanin historian menestynein lanseeraus. Kampanjan aikana Kunnon Lenkki nousi markkinakakkoseksi, pysäytti epäseksikkään kategorian laskun ja toi uusia kuluttajia tuoteryhmään.
sanoo Järvinen
Neljäs hopeinen palkinto meni palvelu- ja tuotesarjassa kilpailleelle If Vahinkovakuutusyhtiön kampanjalle ”If Taksivakuutus”, jonka oli toteuttanut Rocky Advertising ja MEC Finland.
If lanseerasi uuden Taksiturva-tuotteen taksimaailmasta tutuilla teemoilla ja kohdistetuilla medioilla. Tuomaristo vakuuttui Ifin tavasta lähestyä kohderyhmäänsä ja sitouttaa oman organisaationsa myyntityö kampanjoinnin tueksi. Tuloksena oli taksiasiakkaiden määrän viisinkertaistuminen erittäin pienellä markkinointibudjetilla. Panostukseen nähden myynti oli 25-kertainen.
Järvinen toteaa
Kilpailun ainoa pronssinen Effie meni palvelu- ja tuotesarjassa kilpailleelle Snellmanin Kokkikartanon kampanjalle ”Kokkikartano – Pieni keravalainen ruokatehdas”. Kampanjan tekijöihin kuuluivat Markkinointitoimisto FOLK, Strateginen Viestintätoimisto Ellun Kanat, Mediatoimisto Voitto, Woodpecker Film ja Daigo.
Isojen ruokatehtaiden varjossa 10 vuotta sinnitellyt Kokkikartano aloitti vuonna 2012 historiansa mittavimman kampanjoinnin. Tuomaristo vakuuttui kampanjoinnista, jonka tulokset olivat kiistattomat ja joka osaltaan on ollut pysäyttämässä valmisruokamarkkinoiden laskua. Tuomaristo kiittää Kokkikartanoa rohkeudesta kilpailla isojen toimijoiden kanssa.
toteaa Järvinen
Tuomaristo ei jakanut tänä vuonna Grand Effietä.
Voitosta kisasi 18 kampanjaa
Markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavan Effie Awards Finland -kilpailun finaaliin pääsi 18 kampanjaa. Kilpailuun ilmoitettiin ennätysmäärä kampanjoita. Effie-tuomaristoon kuului 22 jäsentä, jotka edustivat mainostajia, mainosalaa ja alan oppilaitoksia. Tuomarit arvioivat markkinointikampanjoiden tuloksellisuutta. Kriteerit olivat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus sekä luova toteutus.
Effie-kilpailusta
Effie Awards on yksi maailman arvostetuimmista markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavista kilpailuista, jonka järjestää Suomessa Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry yhdessä Kauppalehden kanssa. Parhaat kampanjat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. (c) Effie on Effie Worldwide Inc:n omistama tavaramerkki.
Lisätiedot
- Omnicom Media Group Finland Oy, toimitusjohtaja Antti Järvinen, puhelin 040 774 0026,
sähköposti antti.jarvinen@omnicommediagroup.com - MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puhelin 0400 484 693,
sähköposti tarja.virmala@mtl.fi