Sadepiiskaa MTL:n ikkunoita ja sää on mitä kolein. Tuomaristomme sydän sykkii kuitenkin lämpimänä, sillä viime viikolla jokainen tuomari on saanut postiluukkuunsa kasan Effie kisatöitä. Pikaisella soittokierroksella, fiilikset ja odotukset ovat korkealla.
Ensimmäisenä langan päähän saadaan Samuli Salokangas. Hänellä on rautainen ammattitaito arvioida töitä lähes 20 vuoden kokemuksella mainonnasta ja markkinoinnista. Hän on toiminut moninaisissa rooleissa: copyna, konseptisuunnittelijana, digital directorina, asiakkuusjohtajana sekä mainostoimistojen vetäjänä. Tällä hetkellä hän työskentelee luovana johtajana Marvelous Finlandilla.
Koen olevan etuoikeutettu päästessäni mukaan arvioimaan suomalaisen markkinointiviestinnän terävintä kärkeä. Katselen ihmeissäni ja nöyränä ympärilläni olevia tuomarikollegoja. Olen juuri aloittamassa urakkani ja odotan jännityksellä, mitä edessäni olevat 120 kilpailutyötä minulle opettavat. Ennen kaikkea toivon löytäväni töistä rohkeutta. Vaikka meidän luovien on nykyään helpompi rikastaa ja tukea intuitiotamme datalla, uskon löytäväni suurten ideoiden takaa rohkean asiakkaan, jolla on kova luottamus luovaan kumppaniinsa. Rohkeus murtautuu massaviestien läpi idealla, oivaltavuudella ja toteutuksellaan. Kohta se selviää.
Tuomaristomme jäsen Samuli Salokangas summaa
Toivotamme tsemppiä meidän tuomariston poppoolle ja suosittelemme happi hyppelyjä luku-urakkaa siivittämään. Ammattitaitoiseen tuomaristoomme kuuluu 21 markkinoinnin moniottelijaa, joihin voitte tutustua paremmin täällä.
Markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavassa Effie Awardsissa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä entryjä, yli 120 kisatyötä. Töitä tuli 40 toimistosta. Shortlist julkaistaan 22.marraskuuta ja palkinnot jaetaan torstaina 7.helmikuuta. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon.