Poikkeuksellisten tulosten tekeminen on helppoa vain sivusta meuhkaamalla. Mikään ei ole yhtä helppoa kuin huutaa sohvalta, että juokse kovemmin, osu tarkemmin tai että mikset treenannut enemmän. Yhtä lailla Effiessä on helppo arvostella ja itkeä vanhojen aikojen perään, kun vielä panostettiin brändiin enemmän, keksittiin kuolemattomia lasautuksia, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 tuomariston jäsen Elina Bono
Työ mainostoimiston toimitusjohtajana on yhtä jatkuvaa kilpailua. Uusasiakashankinta tapahtuu kilpailutusten kautta. Parhaiden osaajien rekrytointi on kilpailua. Ala on niin täynnä kilpailuja, että inflaatio eri kilpailujen alakategorioiden alakategorioissa on selvä. Kaiken kilpailun keskellä on yksi johtotähti: Effie. Markkinointialan kisakauden olympialaiset, joissa todella punnitaan parhaista parhaat.
Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan. Haaste, joka on tiedostettu. Tavoite, johon pääsemiseksi on laadittu strategia. Insight, joka on löydetty. Ratkaisu, jolla ihmiset on hurmattu. Tulokset, joista penkkiurheilija voi vaan haaveilla.
Poikkeuksellisten tulosten tekeminen on helppoa vain sivusta meuhkaamalla. Mikään ei ole yhtä helppoa kuin huutaa sohvalta, että juokse kovemmin, osu tarkemmin tai että mikset treenannut enemmän. Yhtä lailla Effiessä on helppo arvostella ja itkeä vanhojen aikojen perään, kun vielä panostettiin brändiin enemmän, keksittiin kuolemattomia lasautuksia. Syötiin kanaa. Ihmeteltiin, mistä näitä senttejä oikein tulee. Elämä oli.
Kyllä, maailma on muuttunut. Näin markkinointia rakastavan ja melko intohimoisesti sitä elävän näkökulmasta moni asia ennen oli paremmin. Brändiin panostettiin enemmän, jolloin tunteisiin vaikuttavia tarinoita tehtiin enemmän. Digitaalisuus, some ja nyt viimeisimpänä tekoäly on muuttanut tekemistä yhä nopeammaksi, teknologiapainotteisemmaksi, automatisoidummaksi ja samalla helpommin unohdettavaksi. Onko se sitten huonompaa? Luovan työn kannalta kyllä. Mikään ei ilahduta yhtä paljoa mainostulvasta erottuva pysäyttävän hieno mainoselokuva. Puhumattakaan ilmiön synnyttäneestä, puheenaiheeksi nousseesta ideasta, jolla on ollut merkitystä.
Effie ei kuitenkaan ole kauneuskilpailu. Niitä alalla riittää. Effiessä kilpaillaan tuloksellisuudesta. Markkinoinnista, jolla asiakas on päässyt liiketoiminnan tavoitteisiin ja yli. Silloin puhumme euroista, markkinaosuuksista, myynnin kehityksestä ja niin edelleen. Jos tavoite on ollut lyhyen aikavälin myynnin kehitys, niin silloin siihen johtanut kampanja – olkoonkin vaikka hintavetoinen, supertarkkaan kohdennettu banneripläjäyttely – on ollut erinomainen, vaikka vahvoja tarinoita rakastavana pienen kyyneleen poskelleni pullautankin. Toivoisin kuitenkin tänä vuonna näkeväni pitkän aikavälin strategioita, joissa markkinoijan tavoitteet on asetettu kunnianhimoisiksi ja kestäviksi. Datalla johdettuja insighteja, joista näkee että taustalla on ollut osaava strategi, jolla on aitoa ajattelun voimaa, poikkeuksellista strategista luovuutta ylitse muiden. Upeita markkinoinnin urotekoja, jotka muistetaan vielä kisakauden jälkeenkin. Ja tietysti tuloksia. Ennätyksellisiä tuloksia. Sellaisia, jotka saavat kotisohvalta huutelijat kateellisiksi ja tekijät aiheesta ylpeiksi.
Oletko sinä Effien penkki- vai huippu-urheilija? Onko entry nyt sisällä ja edessä kuukausia kestävä jännitys mahdollisesti edessä olevasta palkinnosta? Vai tyydytkö antamaan ohjeita sivusta huutelemalla? Meitä kun on moneen junaan. Nyt on aika virittäytyä markkinointialan olympialaisiin.
Kirjoittajana:
Elina Bono
Toimitusjohtaja
Sherpa