Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 päätuomari Elli Tuominen
Olen työskennellyt luovassa toimistossa koko urani, yli 20 vuotta. Nykyään aloitan välillä asiakaspalaverit esittelemällä itseni sanomalla, etten ole “koskaan ollut oikeissa töissä“. Vaikka vitsi aiheuttaa kuulijoissa asiaankuuluvat hymähdykset, siinä on vinha perä. Nimittäin, mitä markkinoinnin tekemiseen tulee, varsinainen “heavy lifting” –tai suomennoksen puuttuessa – markkinoinnin raskas sarja, ei asu meillä toimistoissa, vaan markkinoivissa organisaatioissa. Päätuomarina haluankin omistaa tämän vuoden Effien näille markkinoinnin raskassarjalaisille.
Moni yhtynee ajatukseeni, että tänä vuonna, jos koskaan, tarvitaan todistusvoimaa markkinoinnin elintärkeästä tehtävästä saada Suomi takaisin kiinni talouskasvuun. Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri.
Kaikissa alan kilpailuissa palkituksi tuleminen vaatii onnistumista, mutta nähdäkseni Effiellä pitäisi palkita ne yritykset ja markkinointiteot, joissa epäonnistumiselle on jätetty mahdollisimman vähän sijaa. Tämä edellyttää vuosien systemaattista työtä onnistumisen mahdollistamiseksi. Tuotekehitys on pitkäjänteistä ja rohkeaa, markkina on tutkittu läpikotaisin, onnistumista mittaavat järjestelmät on asetettu paikoilleen niin, että historiadataa on riittävästi, budjetointi on strategista mutta jättää tilaa onnistumisen maksimoinnille. Tiimi osaa kommunikoida markkinalle relevantin viestin, ja viestinnän ammattilainen osaa lopulta kääntää katseensa yleisöön ja puristaa viestin heidän maailmaansa sopivaksi, toimintaan ohjaavaksi. Kun tekemisen taso on riittävän korkea riittävän pitkään, onnistumiseen ei tarvita tuuria, vaan perussuoritus. Ja tulokset seuraavat perässä, keskimääräistä parempina.
Tänä syksynä, yhdessä erittäin osaavan tuomariston kanssa, toivon voivani palkita joukon hyviä perussuorituksia, joilla on loistavat kaupalliset tulokset, jotta mahdollisimman moni meistä voi jatkaa ihan oikeissa töissä markkinoinnin parissa vielä tulevinakin vuosina.
Kirjoittajana:
Elli Tuominen
Executive Strategy Director
Kurio, Part of Samy Alliance