Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Töiden taso on ollut tänä vuonna korkea. Shortlistan ulkopuolelle jäi useita töitä, jotka jonain muuna vuonna olisivat päässeet mukaan. Ensimmäisen kierroksen tuomariston keskustelu oli monipuolista ja aktiivista – yhdessä todettiin, että toivottavasti hyvät tulokset valavat uskoa monen pöydillä oleviin budjettikeskusteluihin ja investointeihin ensi vuodelle, kommentoi tämän vuoden päätuomari ja Kurion Executive Strategy Director Elli Tuominen
Effie Awards Finland -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, ongelman ratkaisu, ideoiden toimivuus ja mitattavuus.
Päätuomari Elli Tuomisen lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on 40 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.
Tämän vuoden voittajat palkitaan 13.2.2025 järjestettävässä Effie Awards Finland -gaalassa, Pikku-Finlandiassa. Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver ja Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon.
Effie Awards Finland -kilpailun pääyhteistyökumppani on Sanoma Media Finland. Effiessä kumppaneina ovat myös Channel Factory, Grano ja JCDecaux.
Vuoden 2024 Effie Awards Finland -shortlistalle nousseet työt ovat:
ERIKOISSARJA
Ajankohtainen markkinointiteko
Seniorikokemusasiantuntija
Verkkokauppa.com & Bob The Robot
Brändikokemus
DNA Apuri feat. Lahjakäärijä
DNA Oyj & Folk Finland, Dagmar, Kuubi Oy, Aste Helsinki Oy, Otto Tuotanto Oy
Kohderyhmä
Maailman ensimmäinen vauvojen Michelin-ravintola
Muru Baby & Folk Finland, Redi, Rianno Communications
Nokian Nappulatehdas – varastot tyhjiksi ja myyntikäyrät katosta läpi
Prima Pet Premium Oy & TBWA Helsinki & ToinenPHD, TBWA Screen, ALL GOOD MANAGEMENT, Flc, Cocoa Media Productions
Pienet ja alueelliset budjetit
Maailman ensimmäinen vauvojen Michelin-ravintola
Muru Baby & Folk Finland, Redi, Rianno Communications
Yhdenvertaisuudella ylivertaisiin tuloksiin
Delipap Oy & TBWA Helsinki
Renesanssi
Grandi – Kaikkien janoisten sankarin paluu
Valio & TBWA Helsinki, Dagmar, TBWA Screen
Sosiaalinen media
TikTok University
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu & Bob The Robot, ToinenPHD, Pictures Helsinki
Tunne Tilauksesi – diili joka fiilikseen
McDonald’s & NORD DDB Helsinki, OMD (Finland)
Strateginen markkinointi
Suomen rakastetuin markkinointikone
Tokmanni & Bob The Robot, Dagmar, Pictures Helsinki
Yhdemmäisyys – yhdessä vahvempia
McDonald’s & NORD DDB Helsinki, OMD (Finland)
KAUPPA & KULUTTAJA
Uusi tuote tai palvelu
Kuinka uusi brändi nostettiin hetkessä nollasta huipulle erittäin kilpaillulla päivittäistavaramarkkinalla
SOK & Make it Simple, IAMThirstyZEBRA, Aste Helsinki Oy, OMD (Finland)
Not so Mini – eli koko vuosikymmenen paras lanseeraus kaupallisesti
Fazer Makeiset & Kurio, Dagmar
Pulla-va, ylivoimaa yhdellä tavulla
Fazer Leipomot Oy & TBWA Helsinki & Dagmar, Humina, Toast (Finland), Miracle Sound Oy, Lucy Loves
Tavarat liikkumaan sekä palvelussa että mainonnassa
Schibsted Suomi & Make it Simple, Director Guild
MEDIA
Mediaidea
Autoalan vetovoimakampanja
Autoalan Keskusliitto ry & Autotuojat ja -teollisuus ry & LM Someco
Mediainnovaatio – nousevat & nykyiset mediakanavat
TikTok University
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu & Bob The Robot, ToinenPHD, Pictures Helsinki
POSITIIVINEN MUUTOS
Sosiaalinen vastuu – Brändit
Yhdenvertaisuudella ylivertaisiin tuloksiin
Delipap Oy & TBWA Helsinki
Sosiaalinen vastuu – Non-Profit
SUOMALAISTEN OLYMPIARUNOILIJOIDEN PALUU
Lukukeskus & Olympiakomitea & Folk Finland, Sanoma Media Finland, Rianno Communications, Kuubi Oy, Miracle Sound Oy
The Heritage
Kansainvälinen Solidaarisuussäätiö & United Imaginations, Clear Channel Finland, Havas Helsinki
Vaaralliset somehaasteet
Mannerheimin Lastensuojeluliitto & TBWA Helsinki
TUOTTEET & PALVELUT
Asuminen
Kiinteistömaailman Yhteismyynti – 500 välittäjää yhden hinnalla
Kiinteistömaailma & Bob the Robot, Norr3, Pictures Helsinki
Oikotiä uuteen kotiin viä
Schibsted/Oikotie Asunnot & Make it Simple, IAMThirstyZEBRA, Onni Wiljami photography, Picture it Production
Elintarvikkeet
Kuinka uusi brändi nostettiin hetkessä nollasta huipulle erittäin kilpaillulla päivittäistavaramarkkinalla
SOK & Make it Simple, IAMThirstyZEBRA, Aste Helsinki Oy, OMD (Finland)
Not so Mini – eli koko vuosikymmenen paras lanseeraus kaupallisesti
Fazer Makeiset & Kurio, Dagmar
Lemmikit
Nokian Nappulatehdas – varastot tyhjiksi ja myyntikäyrät katosta läpi
Prima Pet Premium Oy & TBWA Helsinki & ToinenPHD, TBWA Screen, ALL GOOD MANAGEMENT, Flc, Cocoa Media Productions
PrimaCatin Kissavalta – Kunnianosoitus valtakunnan todellisille valtiaille
PrimaCat & TBWA Helsinki
Liiketoiminta-, tuote- tai palveluinnovaatio
Tavarat liikkumaan sekä palvelussa että mainonnassa
Schibsted Suomi & Make it Simple, Director Guild
Lisätiedot
Päätuomari Elli Tuominen, Executive Strategy Director, Kurio, Part of Samy Alliance, puh. +358 40745 2878, elli@kurio.fi
Ohjausryhmän puheenjohtaja Suvi Lähde, Executive Creative Director, SEK, puh. +358 40 703 0337, suvi.lahde@sek.fi
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland, puh. +358 40 5781 974, riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi