Kahdeksas kerta toden sanoo. Kahdeksannella Effie Finland Awards -kierroksellani olemme saavuttaneet kriittisen massan täyttymispisteen: kilpailuun tuli yli 120 työtä ja se on paljon! Se tarkoittaa viime vuodesta 50 prosentin kasvua ja toimistojen määrä liki tuplaantui. Oletan, että luku tulevina vuosina vain kasvaa.
Effie ei ole mainoskilpailu. Se on tulokset saavuttaneen, tavoitteellisesti tehdyn luovan markkinoinnin kilpailu. Brändi vahvistuu ja markkinoinnin tavoitteet saavutetaan vain järjen ja tunteen yhdistelmällä. Siksi Effie palkitsee myös luovuudesta.
Olennaista Effie-kilpailun tasoisessa markkinoinnissa on se, että syntyy syvä ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta ja että se ymmärrys johtaa luovaan strategiavalintaan, mikä taas johtaa loistaviin tuloksiin.
Vuosi sitten Effie-töitä tuli 23 toimistosta, tänä vuonna toimistoja oli 43. On ilo huomata, että tavoitteellista ja tuloksellista Effie-tason markkinointia tekee yhä useampi toimisto. Komeeta!
Viime vuonna töitä oli Bob The Robotista (8), Toinen PhD:sta (8), hasan & partnersilta (7), TBWA:lta (6), McCannista (5), SEK:stä (4), OMD Finlandista (4), Dynamosta (3), Folk Finlandista (3), Milttonista (3), Caratista (2), Dagmarista (2), Columbia Roadista (2), DDB Helsingistä (2), Intohimotoimisto Cassiuksesta (2), Kuudes Kerros’sta (2), Make It Simplestä (2), Mirumista (2), Valvesta (2), Viestintä Drumista (2), Villivisiosta (2), IDBBN:stä (1) ja Futuricesta (1).
Seitsemän MTL-vuoteni aikana olen jakanut hasan & partnersille kahdeksan kultaista, viisi hopeista, yhden pronssisen ja yhden Grand Effien, SEKille kolme kultaista, viisi hopeista, kolme pronssista ja yhden Grand Effien, Bob The Robotille kolme kultaista, kaksi hopeista, kaksi pronssista ja yhden Grand Effien, Folk Finlandille kaksi kultaista, kaksi hopeista ja kolme pronssista Effietä ja yksi Grand Effie, TBWA:lle viisi pronssista ja yhden kultaisen Effien. Siinä oli minun Effie-historiani perusteella tuloksellisten ja luovien toimistojen viiden kärki.
Tänä vuonna Effie-kisaa osallistuvat seuraavat toimistot ja asiakkaat
(useat työt ovat osallistuneet kahteen kategoriaan, ohessa julkaisuluvan antaneet työt)
Viime hetken myynnistä hallittuun kysynnän ohjaukseen
Dagmar, Mirum
Oy Aurinkomatkat – Suntours Ltd Ab
Taktisen kilpahuudon altavastaajasta reilusti kasvavaksi brändiksi
Dagmar, Intohimotoimisto Cassius / Miltton Creative
Instru Optiikka Oy / Nissen
McVegan eli miten McDonald’s pääsi vegaanien suosioon.
NORD DDB HEL, OMD Finland Oy
McDonald’s / Food Folk Suomi Oy
The Land of Free Press
TBWA\Helsinki, JCD decour Finland, ClearChanel Finland
Helsingin Sanomat
Puolestakyröttäjät – Idea kuin Neuvostoliitosta
Superson Oy
Kyrö Distillery Company
Suomen ensimmäinen räätälöity interaktiivinen IG Stories livesketsi
Dagmar, Troot network, Justimusfilms
Liikenneturva
Yhdessä enemmän – 100 syytä matkailla Suomessa
Drama Queen
Suoma ry
Tekniikka ratkaisee
ID BBN, Toinen BHD
Diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen yhteisvalinta
MySoda markkinajohtajaksi Suomen suurimmalla promolla
Viestintä Oy Drum
MySoda Oy
Finlandia by Forest Machines
Kurio, No-Office
Neste ja Ponsse
Reissumies meni Tinderiin – rohkealla tavalla kiinni uusi kohderyhmä
Vapa, Dagmar
Fazer Leipomot
Mercuri Urval – automatisoitu ja dataohjautuva rekrytointimainonta
GroupM / MediaCom
Mercuri Urval Suomi
Autokaupan vallankumous
Avidly Oyj
Suomen Autokauppa Oy
Betolvex. Muistin tuex
Briiffi
Ratiopharm Oy
Mehiläisen Lapsuuden tekijät. Rohkeudella ja tunteella tuloksiin
Vapa, Dagmar
Mehiläinen Oy
Roosa nauha – rohkeudelle
Dynamo & son, Rabbit Films
Syöpäsäätiö
Kermaa, kermaa, kermaa ja enemmän myyntiä
Carat Finland, TBWA\Helsinki
Arla
Koiran vuosi
TBWA\Helsinki
Musti ja Mirri
Kaikki palikat paikallaan
Orange Advertising Oy
Citycon Oyj / Iso Omena
Yhteisvastuu 2018
KASKI Creative Agency, Mediatoimisto Voitto, WTD Media Oy
Kirkkopalvelut ry
#LIFEINHEL
TBWA\Helsinki, KLOK, Dagmar
Finavia
Ravintolavaunu puksutti suomalaisten mieliin ja myyntimenestykseen
TBWA\Helsinki, Toinen BHD, Agent Pekka, Screen
VR-Yhtymä Oy
Onnea, Lennu
TBWA\Helsinki
Musti & Mirri
Peten Koiratarvike, persoonalla suuria vastaan
Tulos Helsinki
Peten Koiratarvike Oy
Miten suomalaiset saatiin eurojackpottaamaan uudella innolla
Make it Simple, hasan & partners, Dagmar, Grillifilms
Veikkaus
Paluu punaisille juurille
McCann Helsinki, IPG Mediabrands Finland
Viking Line Oyj
Domino – Klassikot eivät vanhene
Folk, Dagmar, Otto Tuotanto
Fazer Makeiset
Korttikampanja
Folk, Virta Helsinki, Miracle Sound, Valve Media
Lidl Suomi
Lidl Stingy – Elä kuin viimeistä kesäpäivää
Folk, Virta Helsinki, Directors Guild, La Boca
Lidl Suomi
Säästöpankki – Tahdon asialla
Folk, Dagmar, Otto Tuotanto
Säästöpankki
Pizzaperjantain paluu
Make it Simple, Also starring, Dagmar, Hotspot
Orkla Suomi
Kia FIFA World Cup
Markkinointitoimisto Radikal, Toinen PHD
Bergé Auto Nordics Oy
Elements of AI
Reaktor, Wolfcom
Reaktor, Helsingin Yliopisto
Mikko from Lohja – Kuntamarkkinoinnin mullistaja
Vaisto Creative, Hehku Marketing
Lohjan Kaupunki
Autotalli.com tekee autoilusta helppoa
Bob the Robot, Bob the Robot Pictures
Alma Media Partners
Digitaalisen strategian muutoksilla kasvua verkkokaupan myyntiin
Vizeum
Lindex Oy
Kingis – Brändi, joka palasi snack-jäätelöiden Kuninkaaksi
Mindshare, Supersons Oy
Unilever Finland Oy
Sprite & JVG: Lemons, Rhymes & Limes
Miltton Creative, Carat, Isobar, Veli Creative
Coca-Cola Finland Oy
Fazer Sirkkaleipä – vastaleivotusta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi
SEK, Dagmar, Digipeople Studio
Fazer Leipomot
Linssit huurussa
Wavemaker Finland, Supersuper Oy, Paloma Communications Oy
Estrella Oy
Stockmann sisältömarkkinointi
John Brown Media
Stockmann Oyj Ab
Earned Media Roundhouse Kick
Drama Queen, Otto Tuotanto
Hesburger
Karhun vuosi – Porin brändin uusi elämä ja markkinointiteot
Staart Oy
Porin Kaupunki
Alepa-fillarit
Carat Finland, Avidly
HOK-Elanto
Tuplataan kivijalkavaatemyynti heille, joita vaatteet eivät kiinnosta
hasan & partners Oy, Mjolk, Vizeum
K-Citymarket / Kesko Oyj
Se näkymätön ero
hasan & partners Oy, Virta Helsinki
Oral Hammaslääkärit Oyj
Jonnet muistaa: CokeTV Suomi S02
Miltton Creative, Carat, Videolle
Coca-Cola Finland Oy
Fazerin Sininen – Kuinka Pieni pala Suomea kasvatti myyntiä isosti
SEK, Dagmar, Genelec
Fazer Makeiset
Kuinka Genelec tavoitti kymmeniä miljoonia uusia korvapareja?
Superson Oy, Boiler Room
Genelec Oy
Uusi Tuntematon – yksi elokuva, monta ennätystä
hasan & partners Oy, SF Studios, Post Control, Arilyn, Mediatoimisto Voitto
Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy
Miten laskussa ollut Lotto sai tulokset, joista voitiin vain haaveilla
hasan & partners Oy, Dagmar
Veikkaus
Coxa potilastarinat oikean tiedon lähteenä
Propaganda, FreeRun Productions, Get it Right Helsinki Oy
Tekonivelsairaala Coxa
Maailman rauhallisin banderolli – [/Ki:p/ /Pi:s/]
Superson Oy
Kämp Collection Hotels
Risifrutti – tiedolla johtaen klassikko vahvaan kasvuun!
Dagmar
Orkla Suomi
Tuplasti parempia hotelliöitä
Kaiku Helsinki, Revoltti, Mainostoimisto Ilme
Scandic Hotels Oy
Potilastarina luottamuksen rakentajana
Propaganda, FreeRun Productions, Get it Right Helsinki Oy
Tekonivelsairaala Coxa
Hihna247
Carat Finland, Insano, Source Creative, Craft Finland, TBWA\Helsinki
SOK
Valio PROfeel – Kokonaisvaltainen brändiuudistus, joka tuplasi myynnin
Bob the Robot, Super Tuesday, Dagmar, Bob the Robot Pictures, Pulp Agency
Valio Oy
Konkurssikypsästä voitolliseksi
Werklig Oy, Virta Mediatoimisto
Kuusamon juusto
Aikaa Yhteisellä Matkalla
Republic Of Communications, Toinen PHD, Cocoa Mediaproductions
VR-Yhtymä Oy
Jaffa Light muuttuu Sokerittomaksi ja ampuu ennätystuloksiin
SEK, Dagmar
Oy Hartwall Ab
Mitä tahansa voi tapahtua
Miltton Creative, Toinen PHD, Cocoa Mediaproductions
OP Vakuutus Oy
Volkswagenin sähköautot kansan testissä
Nitro, Toinen PHD
Volkswagen Suomi
Rukiista rapeaksi veistetty – Oululainen Jälkiuunilastun lanseeraus
Miltton Creative, Dagmar
Fazer Leipomot Oy
Via – toinen kattaus
Reputation Helsinki, Dagmar
HKScan
Get frezza – pakkausuudistuksella myyntimenestykseksi
Sherpa
Oy Gustav Paulig Ab
Greetings from Ginland
Rocky Advertising Oy
Olvi Oyj
BRÜCKE – työkalubrändi johon suomalaiset rakastuivat
Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Bob the Robot Engaged
Tokmanni
HSL Kaupunkipyöräkausi 2018
ThreeFiveEight Oy, Carat Finland
Helsingin seudun liikenne, HSL
KONE VR ESCALATOR the most uneventful VR experience ever made
hasan & partners Oy, Make Films, Into-Digital, Spoon, Trickle
KONE Oyj
Sheboard raised by words
hasan & partners Oy, Into-Digital, B-reel, Shoot Hayley, Honey Partnership, OSG Communications
Plan International Finland
KONE ESCALATOR ON TWITTER the world’s first tweeting escalator
hasan & partners Oy, Spoon, Trickle
KONE Oyj
Tupla – Kuinka hyvä sisältö nosti klassikon rakettimaiseen nousuun
hasan & partners Oy, Reality Tv Expert, Pablo Films, Toinen PHD
Cloetta
KOFF Crisp – Miten 0% käännettiin useiden prosenttien kasvuksi
hasan & partners Oy, Toinen PHD, IUM, Roof Productions, Koski Syväri
Sinebrychoff
Hartwall Original Long Drink maitokauppaan
Bob the Robot, Dagmar, Cocoa Mediaproductions, Lataamo
Oy Hartwall Ab
Innovatiivinen pakkaus mullisti jauhelihamarkkinan: myynti kasvoi
TBWA\Helsinki, OMD Finland
Atria Oyj
Varjo Resolution Revolution
20/20 Helsinki
Varjo Technologies
Alepa Korttelitoive
Carat Finland, Accenture, Works, TBWA\Helsinki, Boutique, Avidly
HOK-Elanto