SOK:n halpuutuskampanja auttoi Prisman historian suurimpaan volyymiloikkaan ja Effie Awards Finland 2015 -kilpailun voittoon. Kampanjan takana olivat Make it Simple Oy Helsinki, Insano, Carat Finland sekä Mr. Wolf. Halpuuttamisesta syntyi arkipäiväinen verbi, mainonta sisälsi vaikuttavia tarinoita, lanseerauksen viestintä ajoitettiin täydellisesti ja tulokset ovat sen mukaiset. Kilpailussa palkittiin lisäksi seitsemän muuta kampanjaa.
SOK:n halpuuttaminen oli Effie-tuomariston mielestä vuoden merkittävin ja monipuolisin markkinointiteko. Prisma aloitti vaikeassa markkinatilanteessa vastaiskun koventuneeseen kilpailuun hinnanalennusoperaatiolla.
Kampanjan takana olivat Make it Simple Oy Helsinki, Insano, Carat Finland sekä Mr. Wolf. Kampanjan lähtötilanteena oli heikentynyt ostovoima, liian kallis suomalainen ruoka ja kitsaasti kehittynyt päivittäistavaramyynnin volyymi. Yhden sanan ja onnistuneen markkinointiviestinnän voima oli valtava, ja Prisma teki koko historiansa suurimman myyntivolyymin kasvuloikan.
Kun suomalaiset ottavat markkinoinnin ansiosta käyttöönsä uuden verbin, on saatu aikaiseksi kansallinen ilmiö.
sanoo kilpailun päätuomari Folk Finlandin toimitusjohtaja Tommi Laiho.
Markkinointiviestinnän tehokkuutta arvioinut tuomaristo palkitsi SOK:n kampanjan Grand Effiellä ja kultaisella Effiellä.
”Suomalainen mies ei ole kosmopoliitti”
BYGGmaxin nerokas oivallus suomalaisen miehen sielunmaisemasta, täsmällinen kohderyhmämääritys ja riemastuttava mainonta johtivat vuoden yhteen kaupallisesti menestyneimpään kampanjaan ja kultaisen Effien voittoon.
Kerrankin ei ole mitään epäselvyyttä siitä, oliko mainonnalla kaupallista vaikutusta.
Tommi Laiho toteaa
Kampanjan takana olivat mainostoimisto Folk Finland, Mediatoimisto Voitto, Woodpecker Film sekä viestintätoimisto Manifesto. Suomalaisille rautakauppa-asiakkaille rakennettiin räätälöity mainonnan konsepti, ja BYGGmaxin seitsemän vuoden etsikkoaika Suomessa päättyi huikeisiin tuloksiin myynnin kasvussa.
Hopeaa ja pronssia yhteensä kuudelle kampanjalle
Helenin kampanja Helen – Maailman parasta kaupunkienergiaa voitti hopeisen Effien. Tuomaristo luonnehti Helenin brändäystä ja markkinointia riemukkaaksi ja erottuvaksi muuten harmaassa energiamarkkinassa. Kampanjan takana olivat N2 Helsinki ja Dagmar.
Toisen hopeisen Effien vei Metsä Woodin kampanja Metsä Wood Plan B, jossa maailman tunnetuimmat ja vaikuttavimmat arkkitehtoniset kohteet rakennettiin uudelleen puusta. Tuomaristo luonnehti ideaa kisan parhaaksi. Kampanjan takana olivat hasan & partners, Sek Public, Voima Graphics sekä arkkitehtitoimistot Helin & Co ja Michael Green Architecture.
Pronssisia Effieitä jaettiin neljä: Lidlin Deluxe rakentaa suomalaista ruokakulttuuria, tekijöinä Folk Finland, Virta Helsinki, FLC Helsinki sekä Filmiyhtiö Otto.
Cloettan Tupla Energy Company – kahdessa kuukaudessa patukkamiehestä tubettajanuorison ykkösvalinnaksi, tekijöinä ToinenPHD ja Kuubi.
Valion Valio Hörppy -lanseeraus eli miten saatiin kulttimainetta nauttiva markkinajohtaja polvilleen, tekijöinä Bob the Robot, Virta Helsinki ja Bob the Robot Pictures.
Vianorin Vianor ja Hammerfall – maailman katsotuin kesärenkaiden vaihto, tekijöinä SEK & GREY, Nitro Films, Mediatoimisto Voitto, Woltti Group sekä Sek Public.
Monisäikeinen markkinointikenttä näkyy osallistujissa
Effie Awards Finlandin shortlistalla oli 17 kampanjaa, joiden joukosta valittiin tänä vuonna kahdeksan voittajaa. Kampanjoiden tuloksellisuutta arvioineessa tuomaristossa oli 21 markkinoinnin ja markkinointiviestinnän ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa. Voittajien kriteerit olivat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus.
Effie-kilpailu on aikansa kuva. Kilpailutöiden määrä ja keinojen runsaus heijastavat hienosti sitä monisäikeistä markkinoinnin kenttää, jossa asiakkaat toimivat”
sanoo tuomariston sihteeri, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.
Effie-töiden taso oli kaikkien aikojen korkein ja monipuolisin. Oli ilahduttavaa nähdä niin isojen kuin pienien mainostajien innovatiivisia, luovia ja kaupallisesti menestyneitä töitä. Tuomaristo onnittelee kaikkia voittajia ja shortlistalle sijoittuneita. Hienoa duunia!
päätuomari Tommi Laiho summaa.
Effie Awards Finlandin palkinnot jaettiin 29.10.2015 Finlandia-talolla kilpailun pääyhteistyökumppani Sanoma Media Finlandin Get tomorrow -tapahtumassa.
Olemme erittäin tyytyväisiä hedelmälliseen yhteistyöhön. Tavoitteemme herättää yhdessä MTL:n kanssa keskustelua tehokkaan ja monikanavaisen mainonnan puolesta toteutui hyvin. Haluan vielä onnitella kaikkia voittajia myös Sanoman puolesta.
sanoo Sanoma Media Finlandin Annika Ruola
Lisätiedot:
Tommi Laiho, päätuomari, toimitusjohtaja, Folk Finland Oy, 050 310 0659
Tarja Virmala, toimitusjohtaja, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry, 040 048 4693
Annika Ruola, Head of BtoB Marketing, Sanoma Media Finland Oy, 040 7663536
Effie Awards on yksi maailman arvostetuimmista markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavista kilpailuista, jonka järjestää Suomessa Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta mtl.fi/effie.
©Effie on Effie Worldwide Inc:n omistama tavaramerkki.
MTL ry on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten etujärjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien toimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.