Vuoden 2015 Effie Awards Finland -kilpailun shortlista on julkaistu Markkinointiviestinnän Viikolla. Arvostetusta Grand Effiestä kilpailee 17 kampanjaa. Tuomaristo valitsi markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavan Effie-kilpailun shortlistan liki 90 kampanjan joukosta.
Effie Awards -kilpalussa etsitään tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.
Päätuomari Tommi Laihon lisäksi Effie Awardsin shortlistan valinneessa tuomaristossa on 21 markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.
Olen erittäin ilahtunut, että vuoden 2015 Effie-kisa on kovatasoisin ja monipuolisin kautta aikain. Suuri kiitos kaikille kilpailuun osallistuneille paneutumisesta ja dokumenttien erinomaisuudesta. Edessä on vaativa työ valita parhaat.
päätuomari Tommi Laiho sanoo
Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan torstaina 29.10.2015 Sanoma Media Finlandin isännöimässä Get tomorrow -tapahtumassa Finlandia-talolla.
Effie Awards -kilpailusta
Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.
Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry järjestää kilpailun nyt 14. kerran. Vuonna 2015 kilpailun pääyhteistyökumppanina on Sanoma Media Finland.
Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta mtl.fi/effie.
Vuoden 2015 shortlista
Deluxe rakentaa suomalaista ruokakulttuuria.
Lidl, Folk Finland, Virta Helsinki
Palvelu- ja tuotesarjat
Finnair ja Aurinkomatkat – yhteismarkkinoinnin voima.
Finnair Group, Dagmar Oy, Mirum Agency Oy, SEK & GREY Oy, Klikkicom Oy
Palvelu- ja tuotesarjat
Friends & Brgrs – lanseeraus Helsinkiin
Friends & Burgers Oy Ab, Genero Oy Ab
Bisneshaastesarjat
Halpuuttamalla Prisman historian suurin volyymiloikka
SOK, Make it Simple Oy Helsinki, Insano Oy
Palvelu- ja tuotesarjat
Helen – maailman parasta kaupunkienergiaa
Helen Oy, N2 Helsinki
Palvelu- ja tuotesarjat
HK Aito Nakki – Alkuperäinen napsahtava nakki höyrysi ennätysmäisen myynnin kasvun.
HKScan Finland Oy, dynamo&son, Dagmar
Palvelu- ja tuotesarjat, Mediatehosarjat
Kiinteistömaailman verkkopalvelun uudistaminen
Kiinteistömaailma Oy, Valve Group Oy, Tulos Helsinki
Palvelu- ja tuotesarjat, Bisneshaastesarjat
Maailman paras kesädiili 2015
Sokos Hotels, Carat Finland, 358, SOK Media Digitaaliset Palvelut
Palvelu- ja tuotesarjat
Metsä Wood Plan B – Reaching a diverse global expert audience with no paid media
Metsä Wood, hasan&partners, Sek Public Oy
Mediatehosarjat, Palvelu- ja tuotesarjat
Miten ruotsalainen oppi kohtaamaan suomalaiset?
Filialen BYGGmax AB Finland, Folk Finland Oy, Mediatoimisto Voitto
Bisneshaastesarjat
NESPRESSO TRASHION – kun kahvikapseleista tuli ilmiö
Nespresso Finland, Irokeesi Oy, Miltton
Mediatehosarja
NORSPAN kipulaastari: Kampanja, joka muutti hoitokäytännön ja toi 359% ROI:n
Mundipharma, Rocky Advertising Oy, Kuvaamo Oy
Palvelu- ja tuotesarjat
Presidentti Special Blend 2015 – Vuoden loppuunmyydyin lanseeraus
Oy Gustav Paulig Ab, SEK & GREY Oy, ToinenPHD, SEK Point Oy
Bisneshaastesarjat
Roosa nauha 2015 – Yhdessä eteenpäin
Syöpäsäätiö, dynamo&son
Palvelu- ja tuotesarjat
Tupla Energy Company – kahdessa kuukaudessa patukkamiehestä tubettajanuorison ykkösvalinnaksi
Cloetta, ToinenPHD, Kuubi
Mediatehosarjat, Palvelu- ja tuotesarjat
Valio Hörppy -lanseeraus eli miten saatiin kulttimainetta nauttiva markkinajohtaja polvilleen
Valio, Bob The Robot, Virta Helsinki
Bisneshaastesarjat
Vianor ja Hammerfall – maailman katsotuin kesärenkaiden vaihto
Vianor Oy, SEK & GREY, Nitro Films, Mediatoimisto Voitto, Woltti Group, SEK Public
Palvelu- ja tuotesarjat, Bisneshaastesarjat
Lisätietoja:
- Tommi Laiho, päätuomari, FOLK Finland Oy:n toimitusjohtaja, 050 310 0659
- Tarja Virmala, MTL ry:n toimitusjohtaja, 040 048 4693
MTL ry on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten etujärjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien toimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.