Kampanja pähkinänkuoressa
Helsingin Sanomilla on merkittävä rooli yhteiskunnassamme totuuden etsijänä ja välinpitämättömyyden vastavoimana. Sen on kuitenkin lunastettava tämä rooli uudelleen aina uusien sukupolvien kohdalla. Tällöin sen on peilattava yhteiskunnallista asemaansa ja nostettava esiin ydinarvojaan.
Niihin arvoihin kuuluu myös lehdistönvapaus, joka on juuri nyt kansainvälisesti koetuksella. Venäjällä vapaa sana on ollut ahdistettuna jo pitkään, mutta presidentti Trumpin toimien myötä myös Yhdysvalloissa tilanne on muuttunut huolestuttavaksi. Suomessa lehdistönvapaus on puolestaan edelleen maailmanluokkaa. Joten kun presidentit Trump ja Putin päättivät järjestää huippukokouksensa Suomessa, tarjoutui Helsingin Sanomille erinomainen mahdollisuus muistuttaa heitä siitä, mitä todellinen lehdistönvapaus on.
Helsingin Sanomat toivotti presidentit tervetulleiksi kartoittamalla heidän potentiaaliset ajoreittinsä lentokentältä Presidentinlinnaan ja täyttämällä tienvarret heitä suoraan puhuttelevilla ulkomainoksilla. Mainosten tekstit koostuivat Helsingin Sanomien aidoista otsikoista, jotka käsittelivät molempien presidenttien suhdetta vapaaseen mediaan ja ne allekirjoitettiin viestillä: Welcome to the land of free press.
Kampanja sai Helsingissä vierailleen lehdistön sekaisin ja keräsi yli 2 600 mediaosumaa 56 maassa saavuttaen yli 1,25 miljardia näyttökertaa ja ylittäen sekä sille asetetut brändilliset että myynnilliset tavoitteet. Se toimi myös sytykkeenä yhä kasvavalle kansainväliselle liikkeelle lehdistönvapauden puolesta.
Koko kampanja vietiin ideasta tuotantoon alle 2,5 viikossa. Se osoitti jälleen, miten reagointinopeus ja kirkas idea ovat erinomaiset askelmerkit tulokselliseen kampanjaan.