Kampanja pähkinänkuoressa
Kesällä 2016 Koskenkorva Vodka toteutti rohkean brändiuudistuksen, joka johti huipputuloksiin niin brändimielikuvan kehityksen kuin myynnin kasvunkin näkökulmasta.
Koskenkorva Vodka on kansainvälisesti palkittu vodka ja yksi Suomen ikonisimmista brändeistä. Tuotteen osuus globaalista vodkamarkkinasta oli kuitenkin häviävän pieni ja suunta alaspäin. Vuonna 2016 Altia päätti toteuttaa laajan brändiuudistuksen, jonka tavoitteena oli luoda tukeva pohja ja edellytykset Koskenkorva Vodkan kansainväliselle menetykselle. Tavoitteena oli tehdä autenttisesta Koskenkorvasta kiinnostava ja erottuva brändi, jonka avulla pystyisi a) kasvattamaan myyntiä nykymarkkinoilla ja b) avaamaan uusia markkinoita.
Koskenkorva Vodkan kommunikointi oli pitkään yrittänyt pärjätä samoilla pelisäännöillä ja konventioilla kuin kansainväliset jätit. Kansainvälisillä kuluttajilla ei ollut ymmärrystä Koskenkorvan uniikista historiasta ja tuotteen linkistä pieneen suomalaiseen kylään.
Samaan aikaan kohderyhmän arvostus aitoja, rehellisiä, autenttisia ja suuremmalla merkityksellä varustettuja brändejä kohtaan oli kasvussa. Kohderyhmä arvosti siis kaikkea sitä, mitä Koskenkorva Vodka edusti, mutta vodkakategoriassa tällaiset brändit loistivat poissaolollaan.
Päätimme palauttaa Koskenkorva Vodka -brändin takaisin sen juurille, Koskenkorvan kylään. Kaikessa kommunikaatiossa keskityttiin kertomaan tarinaa kylästä, jonka kohtaloksi oli muodostunut vodkan valmistus. Kylästä, jossa ei ollut muuta kuin rajattomasti ohraa ja puhdasta vettä.
Uudelleenlanseeraus oli huikea menestys, joka jatkaa taivaltaan tälläkin hetkellä. Lanseeraus keräsi globaalisti valtavan määrän huomiota ja PR-osumia. Mikä tärkeintä: myynti kohosi kaikissa olemassa olevissa markkinoissa ja samaan aikaan Koskenkorva Vodka teki uusia merkittäviä markkina-avauksia.