Apetitin uusien pakastepizzojen lanseerauksessa moni asia loksahti kohdalleen. Tärkein oli strategia, jossa geneeristen argumenttien (maku, laatu, raaka-aineet jne.) sijaan valittiin periaatteessa merkityksetön argumentti: pizzatehtaan sijainti. Tämä päätös ohjasi kaikkea muuta tekemistä: nimeäminen, pakkaukset, tarina, mainonta. Kaikki kietoutui yhden ennenkuulumattoman paikannimen ympärille – Lago di Pudas. Nimi johti tarinaan, joka avasi oivalluksen kautta myös ne varsinaiset argumentit, kuten herkullisen maun ja kotimaisuuden. Kilpailijoista erilaistavan kampanjan tulokset ovat näkyneet sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Myynti lähti heti jyrkkään nousuun. Se yli kaksinkertaistui nopeasti ja on jäänyt pysyvästi merkittävästi aiempaa korkeammalle tasolle.
Aito suuri bisnesongelma ja ratkaisu siihen saatiin aikaan markkinoinnilla ja ”brändäyksellä.” Effie-case parhaimmillaan. Kokonaisuus on niin koherentti, että se saa tuloksellisen markkinoinnin näyttämään helpolta.
tuomariston perustelut, hopea, tuotteet & palvelut
Liiketoiminnallinen merkittävä ongelma, jota lähdettiin ratkaisemaan markkinoinnin keinoin vahvasti. Uudelleenpositiointi, uudelleen muotoilu, uudelleen brändätty, uudelleen kommunikoitu. Suoraan tämän kategorian ytimeen, mieletöntä duunia!
Tuomariston perustelut, pronssi, kauppa & kuluttaja